pag. 248 VR 2010, Mist bij een verkeersdelict, verzachtend of verzwarend?

VRA 2010, p. 248
2010-09-01
Rolf Schuttenhelm
Bij dichte mist moet de rijsnelheid flink omlaag. Automobilisten die dat niet doen, kunnen zich bij een ongeval niet op overmacht beroepen. Maar die eenzame mistbank, plotseling achter het viaduct, was moeilijk te voorzien. Het was verder immers een heldere nacht. Locatie, datum en tijd, het weer is nooit hetzelfde. Gelukkig kan alles tegenwoordig worden teruggerekend.
Mist bij een verkeersdelict, verzachtend of verzwarend?
VRA 2010, p. 248
Rolf Schuttenhelm [1]
In veel verkeerszaken spelen weersomstandigheden een rol. Om uitsluitsel te kunnen geven over de mate van beïnvloeding en vragen van aansprakelijkheid kan daarom een exacte reconstructie van weersomstandigheden worden verlangd. Stel dat een partij aquaplaning claimt als factor bij een mogelijk verkeersdelict. Blijkt dit dan wel aannemelijk uit de geregistreerde neerslagintensiteit ten tijde van het ongeval? Of: viel op een bewuste locatie om 14:20 uur sneeuw en vormde deze ook daadwerkelijk een sneeuwdek?
Voor gedetailleerde meteorologische rapportage kan een derde partij worden ingeschakeld, zoals het in Zeist gevestigde MeteoVista, dat naast een groot aantal weerdiensten voor media, landbouw, scheepvaart en bijvoorbeeld de landelijke strooidiensten, ook gespecialiseerd is in nauwgezette meteorologische analyses voor juridisch gebruik.
Externe omstandigheden
De auto, de bestuurder, of de weg? Een ongeluk kan in praktijk slechts door drie zaken worden veroorzaakt: technische mankementen aan het vervoermiddel - de geruchtmakende Toyota recall dient tot recent voorbeeld -, onachtzaamheid of een andere menselijke fout van een bestuurder - dronkenschap, vermoeidheid, roekeloosheid, onbekwaamheid -, of externe omstandigheden zoals obstakels, vernauwingen, mogelijk zelfs conflicterende verkeerslichten. In de praktijk spelen weersomstandigheden in de laatste categorie echter een zeer grote rol.
Het regent ongelukken
We zien een veel grotere incidentie van ongelukken onder invloed van sneeuw, ijzel, aanvriezing of andere gladheid, zoals na plotse zomerneerslag op vervuild dicht asfaltbeton. Dichte mistvelden beperken het zicht dusdanig dat dan van weggebruikers een aanzienlijk lagere rijsnelheid gevraagd wordt.
Maar mistbanken kunnen (bijvoorbeeld voorbij het einde van hoge bermbegroeiing, zoals een populierenrij) zich heel plotseling aandienen, onder welke omstandigheden de weggebruiker minder makkelijk kan anticiperen. Hierdoor is dit in geval van een ongeval mogelijk niet aan de weggebruiker toerekenbaar.
Relatieve windrichting
Soms ook wordt een schijnbaar menselijke fout door weersomstandigheden in de hand gewerkt. Zo kan een weggebruiker kortstondig verblind zijn door een felle laaghangende zon. De precieze beïnvloeding luistert daarbij vaak nauw: harde laterale wind (in vlagen) kan de stuurcontrole verminderen, terwijl harde parallele wind (zowel mee als tegen) deze controle veel minder sterk beïnvloedt.
Vanzelfsprekend zijn de ongeval-bevorderende factoren en de verhouding daartussen - ze kunnen tevens overlappen, denk aan een klapband door kapot wegdek, nalatigheid in onderhoud of te weinig afstand bewaren, waardoor een obstakel leidt tot een kettingbotsing - in strafzaken en andere juridische geschillen van groot belang met betrekking tot aansprakelijkheid voor materiële schade en letselschade. In welke mate weersomstandigheden op precieze locaties en tijdstippen van invloed kunnen zijn geweest, is daarbij een terugkerende vraag.
Reconstructies
Zowel de aanklagende als de verdedigende partij zoekt daarom in toenemende mate naar harde gegevens die inzichtelijk kunnen maken wat de exacte toedracht was van een verkeersongeval. Daarbij zijn gedetailleerde en gespecialiseerde weerreconstructies vaak van essentieel belang.
Deze kunnen worden geleverd door WeerOnline.nl en de permanent bezette weerkamer van MeteoVista.
Millimeterwerk
Hier werkt een team van acht meteorologen aan een constante stroom van gedetailleerde en actuele data en artikelen, met weersverwachtingen voor diverse media en andere zakelijke partners, zoals in de landbouw en transportsectoren. Op de weerkamer wordt onder andere gebruik gemaakt van het MOS-verwachtingssysteem, dat nauwkeurige en betrouwbare analyses oplevert.
De grote nauwkeurigheid van deze weerkamer maakt deze ook zeer geschikt voor het produceren van uiterst exacte meteorologische verslagen voor juridisch gebruik, waarin de meteorologische experts inmiddels ruime ervaring en specialisme hebben opgebouwd.
'Weer op maat', ook voor de verzekeraar
De beschikbaarheid van nieuwe informatietechnologie beïnvloedt ook de vraag: we hébben de informatie, en dús willen we het weten. Exacte kennis wordt daarmee de norm - en waar dat relevant is, geldt het ook voor meteorologie. Met de beschikbaarheid van uiterst nauwkeurige meetgegevens en de komst van gespecialiseerde bedrijven is 'weer op maat' een parallelle trend in verschillende economische sectoren. Zo wordt naast het verschaffen van rapportages toegespitst op het verkeersrecht al langere tijd succesvol meteorologische informatie verschaft aan de verzekeringsbranche en advocatuur, onder andere met betrekking tot bouwrecht en zeerecht, waar meteorologische omstandigheden op vergelijkbare wijze van invloed kunnen zijn.
Uitsluitsel verbetert rechtsgang
Het juridisch-meteorologisch team wordt voor verkeersrechtzaken speciaal ingezet voor weerreconstructies, die exact locatie- en tijdspecifiek zijn. De meteorologen kijken daarbij terug in de tijd. Onderzocht wordt bijvoorbeeld of op het specifieke moment en de specifieke locatie van een ongeval sprake kon zijn van aquaplaning, een sneeuwdek dat zich voor of na een ongeluk vormde, dan wel hoe dik deze was, en of de windomstandigheden op een bepaalde datum inderdaad verkeersbeïnvloedende rukwinden aannemelijk maakten. Of het weer nou wel of niet de 'schuld' krijgt, altijd geldt dat de helderheid en het uitsluitsel van juridische weerrapportages bijdragen tot een rechtvaardige uitkomst en een betere en soepeler rechtsgang.
Juridische weerrapportages in praktijk. Wat te verwachten?
De weerrapportages van Meteo Vista zijn toegespitst op datum, tijd, locatie en de vermeend verkeersbeïnvloedende omstandigheid. De rapporten vermelden eerst het algemene weerbeeld van de dag waarbij meteen nadruk wordt gelegd op de meest relevante factoren. Het risico op aquaplaning kan bijvoorbeeld een optimum hebben tijdens het passeren van een koufront, dat een neerslagmaximum kan geven.
Satellieten tot meetstations
In aanvulling op deze hoofdzakelijk van weersatellieten afkomstige landelijke data wordt vervolgens een overzicht gegeven van de specifieke grondwaarnemingen voor die locatie (dat betreft dan bijvoorbeeld neerslaghoeveelheid en neerslagverloop, grondtemperatuur, mate van ijsvorming, sneeuwbedekking, en windsnelheid), met vermelding van de gebruikte weerstations. Daarbij wordt meestal gekozen voor een driehoek van meetpunten rondom de locatie, tenzij het ongeval plaatshad op geringe afstand (tot enkele kilometers) van een officieel meetstation, waarbij die gegevens (in combinatie met de satellietdata) voldoende representatief zijn voor de analyse.
 
Presentatie
Waar dat relevant is zullen de verzamelde meetgegevens heel concreet in de rapportage verschijnen. Zo kan een neerslagtabel de exacte neerslaghoeveelheid in een dagdeel op locatie op minutenbasis aangeven - zeer waardevol wanneer uit de verdere rechtsgang het exacte tijdstip van het ongeval niet kan worden afgeleid.
In andere gevallen kan een detailkaart tot kilometerafstand aangeven wat op uur x de waargenomen begrenzing van het sneeuwdek was, en waar deze bijvoorbeeld meer of minder dan één centimeter dikte bereikte. Vond het ongeluk buiten deze zone plaats, dan was de belemmering waarschijnlijk minder dan een van de partijen kan beweren. Wanneer de weggebruiker bovendien voorafgaand aan het ongeluk wél door een sneeuwzone reed, had deze reeds kans gekregen op de weersomstandigheden te anticiperen, bijvoorbeeld door de rijsnelheid aan te passen.
(Dergelijke juridische conclusies worden in de meteorologische rapportage vanzelfsprekend niet gemaakt. Dit is enkel om mogelijke relevantie voor de betrokken partijen aan te tonen.)
Conclusie
Na de presentatie van de meetgegevens worden deze nog geanalyseerd door de meteorologen, waarbij zij tot een conclusie komen over de waarschijnlijkheid van normoverschrijding. Tot slot wordt de situatie kort en overzichtelijk opgesomd, met een overzicht van de meest relevante getallen.
[1] werkzaam bij MeteoVista