Bezoekersaantal Digitaal Loket stijgt van 4.000 naar 30.000 per week

VR-kort
Bericht
06 juli 2016

Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) hebben het aantal bezoekers van het Digitaal Loket in het afgelopen jaar flink zien toenemen. Na de officiële opening in juni vorig jaar is het aantal bezoekers per week van 4.000 naar 30.000 gestegen.
De informatie in het Digitaal Loket sluit goed aan op wat de bezoeker nodig heeft wanneer hij een bekeuring heeft ontvangen. In het Digitaal Loket ziet de bezoeker in één oogopslag of er een boete openstaat en kan hier de flitsfoto bekijken. Ook kan hij hierbij gelijk relevante documenten controleren. De bezoeker van het Digitaal Loket kan de boete onmiddellijk via iDEAL betalen of in beroep gaan. Inmiddels verloopt 80% van de foto-opvragen via het Digitaal Loket en wordt 46% van de beroepen bij de officier van justitie digitaal ingediend.
Het CJIB heeft de dienstverlening van het Digitaal Loket het afgelopen jaar uitgebreid. Zo kan men nu digitaal een betaling in termijnen aanvragen. Verder is het loket het afgelopen jaar geschikt gemaakt voor mobiele telefoon en tablet. Deze extra dienstverlening heeft mede gezorgd voor een toenemend aantal bezoekers.
De ontwikkelingen gaan ook dit jaar door. Zo kunnen bezoekers in de nabije toekomst de betaling van de boete inplannen via iDEAl. Verder wordt het Digitaal Loket nog deze zomer toegankelijk voor buitenlandse overtreders. België gaat als eerste land gebruik maken van deze digitale service, waarna andere landen volgen. Dit jaar wordt het ook mogelijk om digitaal in beroep te gaan bij de kantonrechter.
Doordat de informatie over overtredingen digitaal toegankelijk is geworden, is de handhaving transparanter en makkelijker controleerbaar. Hiermee levert het Digitaal Loket een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de digitale dienstverlening van de overheid.
 

Bron: 
Persbericht Openbaar Ministerie d.d. 8 juni 2016