Zoeken

11 resultaten gevonden

  1. VR 2024/28 Slachtoffer-veroorzakercontact en de (mogelijke) rol van de verzekeringsprofessional daarin

    Artikel
    Het is geen onbekend verschijnsel in de verkeersaansprakelijkheidspraktijk: slachtoffers die hun verontwaardiging uiten over het feit dat de ongevalsveroorzaker nooit iets van zich heeft laten horen. Deze verontwaardiging weerspiegelt wat al jaren bekend is: het gaat letselschadeslachtoffers niet alleen om financiële compensatie voor hun schade, maar ook – en wellicht: vooral – om genoegdoening in immateriële zin. De laatste jaren gaat daarom (ook) in de verkeersaansprakelijkheidspraktijk meer aandacht uit naar slachtoffer-veroorzakercontact. Zo initieerde De Letselschade Raad, mede naar aanleiding van het onderzoek naar langlopende letselschadezaken, het project ‘Herstelbemiddeling’, ter bevordering van contact tussen ongevalsbetrokkenen. Onder de naam Toolkit Contact Helpt is verder in september 2022 door het Platform Personenschade van het Verbond van Verzekeraars de website www.contacthelpt.nl gelanceerd. De belangstelling voor contact tussen ongevalsbetrokkenen ligt in het logische verlengde van het besef dat het belangrijk is om ook de immateriële belangen van letselschadeslachtoffers te adresseren. Contact tussen ongevalsbetrokkenen kan hieraan bijdragen, want daarin zou de veroorzaker vragen over de ongevalstoedracht kunnen beantwoorden, medeleven tonen voor wat het slachtoffer overkwam en/of excuses aanbieden voor zijn rol daarin.
  2. VR 2024/29 Oplegging bestuursrechtelijke maatregel. Eigen beoordeling bestuursrechter van niet inachtneming 20-minutenregel bij ademonderzoek.

    Jurisprudentie

    Besluit tot oplegging onderzoek naar alcoholgebruik naar aanleiding van resultaat van bij scooterbestuurder afgenomen ademonderzoek. Betekenis van onduidelijkheid over begintijdstip van bij ademonderzoek in acht te nemen 20-minutentermijn voor de bevoegdheid deze maatregel op te leggen. Afdeling herhaalt eerdere rechtspraak dat voor het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel onder bepaalde omstandigheden mag worden afgeweken van de 20-minutentermijn en beoordeelt alle relevante omstandigheden van dit geval.

  3. VR 2024/30 Samenloop Wahv en strafrechtelijke overtreding.

    Jurisprudentie

    Betrokkene is een strafbeschikking opgelegd vanwege het te hard rijden (strafrechtelijk) en een boete vanwege het overschrijden van een doorgetrokken streep (bestuursrechtelijk). Gezien het verschillende juridische karakter worden de zaken niet gelijktijdig behandeld. Uit de Aanwijzing feitgecodeerde misdrijven, overtredingen en muldergedragingen volgt dat bij overtreding van meerdere voorschriften bij een gebeurtenis het de voorkeur behoeft om een traject te kiezen. Als de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke weg beide worden bewandeld, moet het proces-verbaal dit vermelden. Hiervan mag

  4. VR 2024/31 Structurele schending hoorplicht. Matiging sanctie.

    Jurisprudentie

    Hoewel het hof regelmatig in afzonderlijke procedures heeft vastgesteld dat in administratief beroep de hoorplicht was geschonden, is tot dusver niet vastgesteld dat deze schending een structureel karakter heeft. Evenwel volgt thans uit de aangehaalde stukken dat de officier van justitie in zaken waarin de betrokkene zonder (professioneel) gemachtigde procedeert de hoorplicht structureel schendt. Hoewel dit probleem al geruime tijd bekend is bij de verantwoordelijke instanties, is er geen concreet zicht op een oplossing die ervoor zorgt dat deze schending niet langer voortduurt. Daarom ziet

  5. VR 2024/32 Administratieve sanctie. Bevoegdheid. Beleidsregels. Geslotenverklaring.

    Jurisprudentie

    Het Beleidskader digitale handhaving geslotenverklaringen en voetgangersgebieden formuleert een aantal voorwaarden en uitgangspunten. Een deel daarvan raakt de wijze waarop de gemeentelijke boa van zijn bevoegdheid tot het opleggen van een sanctie gebruik maakt en is zodanig dwingend geformuleerd dat dit als beleidsregel als bedoeld in artikel 3, derde lid, van de Wahv moet worden aangemerkt. Wordt aan die voorwaarden en uitgangspunten niet voldaan, dan mag de gemeentelijke boa niet gebruik maken van zijn bevoegdheid een administratieve sanctie ter zake van het negeren van een

  6. VR 2024/33 Gewijzigde wetgeving. Proceskostenvergoeding. Aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid.

    Jurisprudentie

    De betrokkene wordt verweten dat hij met zijn voertuig de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom met 6 km/u heeft overschreden. De gemachtigde van de betrokkene heeft in het beroepschrift onder meer verzocht om het boetebedrag te wijzigen omdat het sanctiebedrag per 1 maart 2022 is verlaagd naar € 33,-. De kantonrechter stelt de betrokkene gedeeltelijk in het gelijk, in die zin dat de boete moet worden gematigd tot € 42,- vanwege gewijzigde wetgeving. Volgens rechtspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden moet in een geval als dit een (proces)kostenvergoeding worden toegekend voor zowel de

  7. VR 2024/34 Rijden met ongeldig verklaard rijbewijs. Stelselmatige observatie. Peilbaken. Persoonlijke levenssfeer.

    Jurisprudentie

    De verdachte wordt verweten dat hij een auto heeft bestuurd terwijl hij wist dat zijn rijbewijs ongeldig was verklaard. Dat verdachte meermalen onherroepelijk is veroordeeld ter zake van soortgelijke strafbare feiten, heeft hem er niet van weerhouden om opnieuw in de fout te gaan. De raadsman heeft aangevoerd dat het plaatsen van een peilbaken onder de auto van de verdachte een onrechtmatige inbreuk op art. 8 EVRM heeft opgeleverd. Volgens het hof ontstond de aanleiding voor het plaatsen van het peilbaken toen de verdachte een auto op zijn naam liet stellen en verbalisanten met enige regelmaat

  8. VR 2024/35 Deelgeschil. Causaal verband tussen ongeval en klachten. Looptijdbeperking.

    Jurisprudentie

    Op 11 december 2017 vond er een verkeersongeval plaats waarbij verzoeker en de zoon van verweerder betrokken waren. Verweerder was destijds verzekerd bij Allianz. Allianz heeft de aansprakelijkheid voor het ongeval erkend en heeft verzoeker een bedrag van € 87.000,- aan voorschotten betaald. Direct na het ongeval heeft verzoeker zich ziekgemeld, maar na drie dagen is hij weer aan het werk gegaan. Verzoeker heeft op grond van artikel 1019w Rv om een gerechtelijke uitspraak verzocht waarin verklaard wordt dat de beschreven klachten en beperkingen volledig het gevolg zijn van voorgenoemd ongeval

  9. VR 2024/36 Geen causaal verband wegens meerdere ongevallen.

    Jurisprudentie

    Op 24 oktober 2018 kwam verzoeker ten val met zijn scooter toen hij uitweek voor een auto die hem geen voorrang verleende. Bij de spoedeisende hulp werd geconstateerd dat hij een wond aan zijn rechtervoet had. De wond werd gehecht en er waren geen aanwijzingen voor ander letsel. ASR, de WAM-verzekeraar van de auto, erkende de aansprakelijkheid en heeft voorschotten en schadevergoeding aan zijn scooter aan verzoeker uitgekeerd. Op 25 april 2019 werd verzoeker als passagier in de auto aangereden. Als gevolg van dit ongeval kreeg hij nek- en schouderklachten aan zijn rechterzijde. Op 6 november

  10. VR 2024/37 Ongeluk voetganger en tram. Aansprakelijkheid. Geen overmacht. Causale verdeling.

    Jurisprudentie

    Op 8 april 2022 vond er een aanrijding plaats bij een tramhalte in Den Haag tussen een minderjarige voetganger en een tram van HTM Personenvervoer. De minderjarige voetganger was net uit de tram gestapt en was op weg naar de voetgangersoversteekplaats in de buurt. Tijdens de oversteek is hij aangereden door een andere tram die vanuit de tegenovergestelde richting de halte naderde. Als gevolg van de aanrijding werd hij enkele meters met de tram meegesleurd en raakte hij ernstig gewond. Er wordt in dit deelgeschil verzocht om HTM aansprakelijk te stellen voor de geleden en nog te lijden schade

  11. VR 2024/38 Causaliteitsverdeling, eigen schuld, geen correctie causale verdeling.

    Jurisprudentie

    Op 31 augustus 2019 vond er een verkeersongeval plaats op de Vreeswijkstraat in Den Haag. Het ongeval betrof X op een motorfiets en een personenauto met een Bulgaars kenteken, bestuurd door Y. Y was op het moment van het ongeval verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid bij Dallbogg. Y sloeg linksaf zonder richtingaanwijzer te gebruiken en dwong tegemoetkomende X uit te wijken, waarna X tegen de achterzijde van de auto botste. X liep hierdoor zwaar lichamelijk letsel op. De dienst Verkeersongevallenanalyse heeft sporenonderzoek gedaan en er zijn vijf getuigen genoteerd in het proces-verbaal

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!