Zoeken

226 resultaten gevonden

  1. pag. 1 VR 1997, Het aansprakelijkheidsrecht is te moeilijk geworden!

    Artikel
    VRA 1997, p. 1 1997-01-01 Mr F. Stadermann Bij lezing van een onlangs gepubliceerd vonnis van de Arrondissementsrechtbank Amsterdam (18-1-1995, VR 1996, 125) drong zich weer eens de gedachte bij mij op dat door art. 6:101 BW en de daaraan gegeven uitleg dit deel van het aansprakelijkheidsrecht eigenlijk nog maar moeilijk is te bevatten. Art. 6:101 lid 1 bepaalt - kort gezegd - dat de schade over de laedens en de benadeelde moet worden verdeeld in evenredigheid met de mate waarin zij aan het ontstaan van de schade hebben bijgedragen; maar daarvan kan worden afgeweken 'indien de billijkheid dit
  2. pag. 129 VR 1997, De PLU, geen winst voor benadeelden, hoogstens voor verzekeraars!

    Artikel
    VRA 1997, p. 129 1997-05-01 Mr R.M.J.T. van Dort In Verkeersrecht oktober 1996 geeft mr J. Schep een uiteenzetting over een nieuw product ter afdoening van letselschadezaken, de Periodieke-Letsel-Uitkering, afgekort de PLU. De PLU is een combinatie van een koopsom-lijfrente-polis gekoppeld aan een overlijdensrisicoverzekering alsmede aan aandelen in een groeifonds. De overlijdensrisicoverzekering dekt het risico van kapitaalvernietiging bij vooroverlijden van een gelaedeerde af. Door de combinatie met aandelen in een groeifonds kan belastingschade op een fiscaal voordelige wijze worden
  3. pag. 133 VR 1997, Geen verkeersbesluit, een onwettig verkeersbesluit of een te laat verkeersbesluit: de Algemene wet...

    Artikel
    VRA 1997, p. 133 1997-05-01 Mw mr L.R.M. Edzes-Eijsackers Een wegbeheerder die een besluit neemt voor het plaatsen van verkeersborden of andere verkeerregelende maatregelen volgt daarbij de aanwijzingen van de Wegenverkeerswet en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). Meestal is een verkeersbesluit nodig. Omstandigheden kunnen de wegbeheerder soms nopen te talmen met het officiële besluit of in het geheel geen besluit te nemen. Dat kan echter wel eens verkeerd uitpakken. Geen verkeersbesluit, een onwettig verkeersbesluit of een te laat verkeersbesluit: de Algemene
  4. pag. 165 VR 1997, Het karakter van verzet tegen verhaal van geldboetes en administratieve sancties

    Artikel
    VRA 1997, p. 165 1997-06-01 Mr W.H. Vellinga Geldboetes en administratieve sancties worden verhaald door middel van executie van een dwangbevel of kennisgeving van tenuitvoerlegging. In dit nummer van Verkeersrecht worden enkele uitspraken gepubliceerd, die betrekking hebben op verzet tegen die tenuitvoerlegging. Die uitspraken roepen vragen op naar het karakter van het verzet en naar de invloed daarvan op de bij de behandeling van het verzet te volgen procedure. Voor het antwoord op deze vragen kan aansluiting worden gezocht bij de regeling van vele andere gevallen van verzet tegen
  5. pag. 197 VR 1997, Loi Badinter: onverdeeld positief beoordeeld

    Artikel
    VRA 1997, p. 197 1997-07-01 C.H.W.M. Sterk Na hevige tegenwerking van vrijwel de gehele rechts- en verzekeringspraktijk werd op 1 januari 1986 een specifieke regeling van kracht ten behoeve van slachtoffers van verkeersongevallen waarbij motorrijtuigen betrokken zijn: de Loi Badinter. Bijna tien jaar ná invoering van de wet werd door hoogleraren, rechters en verzekeraars de balans opgemaakt [1] . Loi Badinter: onverdeeld positief beoordeeld VRA 1997, p. 197 C.H.W.M. Sterk CC (Frankrijk) art. 1384 al. 1 Loi Badinter (Frankrijk) Het oordeel over de wet was radicaal gewijzigd: het was onverdeeld
  6. pag. 257 VR 1997, De Wet Mulder in revisie

    Artikel
    VRA 1997, p. 257 1997-09-01 Mr C.J.G. Bleichrodt De Wet Mulder in revisie VRA 1997, p. 257 Mr C.J.G. Bleichrodt WAHV 1 Inleiding Op 30 juni 1997 is in werking getreden de Wet van 15 mei 1997 (Stb. 212), waarbij de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV), in de wandeling ook de Wet Mulder genoemd, is gewijzigd. Het desbetreffende wetsvoorstel is op 18 april 1994 bij de Tweede Kamer ingediend. De daarna opgetreden vertraging vindt haar verklaring mede in de wens van de regering om de resultaten van de werkzaamheden van de 'Oriëntatiegroep Restyling Wet Mulder ' bij
  7. pag. 289 VR 1997, SWOV brengt rijden onder invloed van alcohol in kaart

    Artikel
    VRA 1997, p. 289 1997-10-01 M.P.M. Mathijssen Al vanaf 1970 brengt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV periodiek het alcoholgebruik van Nederlandse automobilisten in kaart. Dat gebeurt met het onderzoek 'Rij- en drinkgewoonten'. Het onderzoek gebruikt een standaard meetmethode, die het mogelijk maakt ontwikkelingen in de tijd vast te stellen en vergelijkingen te maken tussen (onder andere) groepen verkeersdeelnemers en geografische gebieden. Met de onderzoeksresultaten kunnen probleemgroepen en -gebieden worden geïdentificeerd, aanbevelingen voor maatregelen worden
  8. pag. 295 VR 1997, Asbestslachtoffers

    Artikel
    VRA 1997, p. 295 1997-10-01 Mr N. Frenk In opdracht van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft prof. mr J. de Ruiter een advies geschreven waarin suggesties worden gedaan voor mogelijke oplossingen van knelpunten voor asbestslachtoffers ter verkrijging van schadevergoeding. Dit advies is op 24 maart 1997 uitgebracht [1] . De Ruiter doet een aantal aanbevelingen om de 'juridische lijdensweg' van asbestslachtoffers te verlichten, waaronder de belangrijkste zijn de oprichting van een instituut dat diensten verleent aan slachtoffers om een schadeloosstelling te verkrijgen
  9. pag. 321 VR 1997, Parkeervoorschriften: versnippering van de handhaving

    Artikel
    VRA 1997, p. 321 1997-11-01 J. Simmelink Voor de handhaving van parkeervoorschriften staan twee wegen open: het administratieve systeem van de ' Wet Mulder ' en het fiscale recht. De keuze voor het ene of andere handhavingstraject kan voor de justitiabele opmerkelijke consequenties hebben, zo bewijzen de 'Amsterdamse' perikelen met het niet in een auto aanwezige parkeerkaartje, terwijl de verschuldigde parkeerbelasting wel blijkt te zijn betaald. Op basis van recente jurisprudentie wordt in onderstaande bijdrage nader ingegaan op de aanvaardbaarheid van consequenties die samenhangen met de
  10. pag. 324 VR 1997, Aansprakelijkheid van de Staat bij spiegelglad ZOAB-wegdek

    Artikel
    VRA 1997, p. 324 1997-11-01 Mr E.J. Wervelman Een nieuw soort asfalt - Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) genaamd - wordt de laatste jaren veelvuldig als wegdek aangebracht op auto(snel)wegen. Een ZOAB-wegdek heeft enige zeer positieve eigenschappen: het vermindert sterk het verkeerslawaai en voert het regenwater goed af. Niettemin heeft het de nare bijkomstige eigenschap bij bevriezing spekglad te worden, getuige alleen al de op ZOAB 's winters veelvuldig voorkomende aanrijdingen. Recentelijk heeft de Staat der Nederlanden - als wegbeheerder van de autosnelwegen - het begin van een ZOAB
  11. pag. 33 VR 1997, Rupsen of vlinders?

    Artikel
    VRA 1997, p. 33 1997-02-01 Mw mr L.R.M. Edzes, mr M.L.M. Renckens Nederland mag zichzelf graag de poort van Europa noemen vanwege Rotterdam en Schiphol en het vrachtverkeer over de weg, het water en de rails dat vandaar Europa intrekt. Wat betreft het normale wegverkeer en het toeristische verkeer neemt Nederland de plaats in die past bij de omvang van het land en het aantal inwoners. In Verkeersrecht zijn de onderwerpen als verkeersrecht, aansprakelijkheid en verzekering vooral gerelateerd aan de Nederlandse situatie, al worden soms buitenlandse rechtspraak of literatuur gesignaleerd of
  12. pag. 353 VR 1997, Het wetsvoorstel verkeersongevallen

    Artikel
    VRA 1997, p. 353 1997-12-01 Prof. mr C.C. van Dam Op 26 november 1997 is onder verantwoordelijkheid van minister Sorgdrager van Justitie bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel verkeersaansprakelijkheid ingediend (vaststelling en invoering van afdeling 8.14.1 BW, TK 1997-1998, nr. 25 759, nrs. 1-3). Daarmee is een historische stap gezet in een al decennia durende discussie over een wenselijke vernieuwing van de regels voor het vergoeden van schade die in het verkeer wordt geleden. In deze bijdrage wordt een eerste indruk van het wetsvoorstel gegeven; er valt uiteraard meer over te zeggen dan in
  13. pag. 97 VR 1997, Taak en functie van de regionale organen voor de verkeersveiligheid

    Artikel
    VRA 1997, p. 97 1997-04-01 Mr R.J. Houwing De aanpak van de verkeersonveiligheid is in het recente verleden effectief gebleken. Het aantal verkeersslachtoffers is vanaf 1970 gestaag gedaald, en dit ondanks de toename van de verkeersintensiteit. De grenzen van de aanpak tot nu toe zijn echter bereikt. Een verdere daling van het aantal slachtoffers in de toekomst is mogelijk, maar dan zal wel moeten worden gekozen voor een meer fundamentele en integrale benadering van de verkeersveiligheidsproblematiek. Een benadering die uitzicht biedt op realisering op de lange termijn van een Duurzaam Veilig

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!