Auteursrichtlijnen

Artikelen

Algemeen

De bijdrage graag aanleveren als Word-bestand, waarbij zo min mogelijk gebruik is gemaakt van opmaakcodes en stijlen (bij voorkeur alleen vet en cursief). 
Bij het schrijven van de tekst de voorkeurspelling hanteren: zie de Woordenlijst Nederlandse taal (het zogenoemde Groene boekje, editie 2005). 
Afkortingen als 'enz.' en 'bijv.' zo veel mogelijk vermijden in de hoofdtekst. Wetten en dergelijke eerst een keer voluit noemen met daarachter tussen haakjes de afkorting. Daarna kan dan de afkorting worden gebruikt. 
Citaten tussen enkele aanhalingstekens plaatsen en niet cursief zetten. Grote citaten kunnen worden ingesprongen met een witregel erboven en eronder. Eigen opmerkingen in citaten graag tussen rechte haken zetten. 
Onder de titel van het artikel graag de personalia en de functie van de auteur(s) vermelden. 

Peer review
Indien de auteur dat wenst, beoordeelt Verkeersrecht een aangeboden artikel volgens een format voor wetenschappelijke publicaties (peer review), dat op verzoek wordt toegestuurd.

Omvang 
Richtlijn voor de omvang van een artikel: 4.000 tot 5.000 woorden; een noot: 3.000 tot 4.000 woorden. Er staan gemiddeld 800 woorden op een gedrukte pagina. 

Kopjes 
De tekst structureren met behulp van vette kopjes met daaronder eventueel cursieve kopjes. De vette kopjes mogen, indien gewenst, eventueel worden genummerd. 

Afbeeldingen, foto’s en tabellen 
Afbeeldingen en tabellen dienen altijd opeenvolgend genummerd te zijn en voorzien van een titel. Verwijs altijd naar een tabelnummer of een afbeeldingsnummer. Figuren en foto’s graag in grote resolutie ook apart als .jpeg-bestand aanleveren (dus niet alleen in de tekst zelf) en tabellen tevens apart als excel-bestand aanleveren.

Trefwoorden 

Graag ontvangen wij maximaal vijf trefwoorden van u die samen ook weer een goed inzicht geven in beschreven materie en rechtsgebied. Beperk u niet tot enkele woorden uit de titel, maar kies de meest relevante sleutelwoorden uit uw hele artikel. 

Verwijzingen 

Het is mogelijk om in uw artikel te verwijzen naar websites, wet- en regelgeving en andere online bronnen. Op www.verkeersrecht.nl worden deze verwijzingen als hyperlinks beschikbaar gemaakt voor gebruikers. 
Voor een juiste verwerking verzoeken wij u om de verwijzingen als volgt aan te leveren. 

Verwijzen naar eigen artikel(en) 
U kunt verwijzen naar paragrafen binnen uw artikel of naar artikelen die eerder in dit tijdschrift of in een ander tijdschrift zijn verschenen. 
In het eerste geval: verwijs naar een paragraafnummer - niet naar een pagina. In het tweede geval noemt u de titel van het tijdschrift, aflevering, jaargang en titel van de bijdrage. 

Literatuurverwijzingen, jurisprudentie en dergelijke zo veel mogelijk verwerken in voetnoten. 

Verwijzen naar ECLI
Vanaf 28 juni 2013 is de Nederlandse rechtspraak overgegaan op een nieuwe nummering voor rechtspraak, de ECLI. ECLI staat voor European Case Law Identifier. Gelieve niet meer te verwijzen naar het LJN, maar naar de ECLI. 
Verwijzingen naar jurisprudentie graag als volgt: HR 22 november 1985, NJ 1986/275 (dus niet met een komma) m.nt. PAS (Van Delft/Van Boxtel). Indien mogelijk ook het ECLI vermelden en vindplaats in Verkeersrecht. 

Als volgt verwijzen naar literatuur: 
•    boek: J.E. Hoitink, G.E. van Maanen, B.P.M. van Ravels & B.J. Schueler, Schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad, VAR-reeks 128, Den Haag: Boom Juridische uitgevers 2002. 
•    tijdschriftartikel: C.P. Robben, 'Skiongevallen beoordeeld naar Nederlands recht', VR 2014 afl. 1, p. 2-8. 
•    bijdrage in een bundel: C.C. van Dam, Het EVRM en de aansprakelijkheid van private partijen, in: A. Dijkstra, B.F. Keulen en G. Knigge (red.), Het Roer Recht. Liber Amicorum Wim Vellinga en Feikje Vellinga-Schootstra (Zutphen: Uitgeverij Paris, 2013), p. 67-79.

Bij tweede en volgende verwijzing kan worden volstaan met een verkorte vermelding: Hoitink, Van Maanen, Van Ravels & Schueler 2002, p. 33; Robben 2014, p. 4-5; Van Dam 2013, p. 71. 

Voor onderwerpen die niet in deze auteursrichtlijnen behandeld worden, wordt zo veel mogelijk aangesloten bij de Leidraad voor juridische auteurs, Deventer: Kluwer 2013 (zevende druk). 

Annotatie

De annotatie geen aparte titel meegeven, maar alleen de uitspraak plus bron erboven vermelden. 
Zie voor een voorbeeld VR 2014/32. 

Toezending

De bijdrage kan worden gemaild naar het redactielid door wie men is benaderd of naar de redactiesecretaris: Machteld Donkerlo, verkeersrecht@anwb.nl, 088-2696073.