Verkeersrecht 2020-12

Editie
Datum uitgave: 

VR 2020/191 Lichtpuntje in de donkere kerstboom

Column 14 december 2020
VR 2020/191 Lichtpuntje in de donkere kerstboom Zelfs geboren pessimisten zullen niet hebben kunnen bedenken wat een voor de mens nieuw virus in korte tijd aan maatschappelijke ellende en schade kan aanrichten. Slechts drie kwartalen waren nodig om uiteenlopende sectoren van de Nederlandse economie te ruïneren, veel mensen financiële problemen te bezorgen en de staatsschuld te laten exploderen. Het zorgstelsel kan het aantal covid-19-patiënten niet aan en van mensen werkzaam in de zorg wordt het uiterste gevraagd. Het niveau van onderwijs van laag tot hoog staat onder druk. De mens als sociaal

VR 2020/192 Bis of Idem? Over dubbele vervolging van (verkeers)delicten

Column 14 december 2020
VR 2020/192 Bis of Idem? Over dubbele vervolging van (verkeers)delicten Het leerstuk van het ‘ne bis in idem’ in het strafrecht is weerbarstig. Herhaalde vervolging voor hetzelfde feit is ingevolge art. 68 Sr verboden, maar dan doemt de vraag op wat onder ‘hetzelfde feit’ moet worden verstaan. Is dat het zelfde feitelijke gebeuren, dan valt de bescherming van het ne bis in idem ruim uit. Klassiek voorbeeld: NJ 1932, 908, De brug te Nederhemert. De verdachte reed met een vrachtwagen met rundvee over de genoemde brug in op een tweetal politieagenten. De (eerste) veroordeling wegens overtreding

VR 2020/193 Personenschade en zaakwaarneming

Column 14 december 2020
VR 2020/193 Personenschade en zaakwaarneming 1. Inleiding Ieder draagt in beginsel zijn eigen schade en afwenteling op een ander is pas aan de orde in geval van ‘een goede reden’. 1) Het aansprakelijkheidsrecht biedt dergelijke redenen. 2) De gedachten gaan dan veelal uit naar contract (art. 6:74 BW), onrechtmatige daad (art. 6:162 BW) of kwalitatieve aansprakelijkheid (art. 6:169 e.v. BW) als welbekende grondslagen. In deze bijdrage sta ik in relatie tot de personenschadepraktijk stil bij een andere, wat minder bekende ‘goede reden’ voor schadeverplaatsing die in die praktijk niettemin een

VR 2020/194 De aansprakelijkheid voor ongevallen met gehackte deelscooters

Column 14 december 2020
VR 2020/194 De aansprakelijkheid voor ongevallen met gehackte deelscooters In grote steden zijn ze inmiddels een bekend verschijnsel: elektrische deelscooters. Onder meer de groene deelscooters van het bedrijf Felyx zijn populair. Voor gebruik van zo’n scooter maak je eerst een account aan in de Felyx-app. 1) Je voert daarbij je betaalgegevens in en je (auto- of scooter)rijbewijs wordt gevalideerd. 2) Met een goedgekeurd account kun je een scooter reserveren bij jou in de buurt. Daarvoor klik je op een van de scooters die is weergegeven op de kaart in de app. Vervolgens loop je naar de scooter

VR 2020/195 Wennen aan artikel 5a WVW1994

Column 14 december 2020
VR 2020/195 Wennen aan artikel 5a WVW1994 Sinds 1 januari van dit jaar is de Wegenverkeerswet een nieuw misdrijf rijker: artikel 5a WVW 1994. Dit artikel geeft invulling aan het zogenaamde ‘strafgat’. Dat gat zorgde er tot 1 januari voor dat zeer gevaarlijk rijgedrag dat wonderwel zonder gevolgen bleef, slechts kon leiden tot een overtreding (artikel 5 WVW), terwijl iemand die een verkeersongeval veroorzaakte met minder strafwaardig gedrag vervolgd en veroordeeld kon worden terzake van een misdrijf (artikel 6 WVW). Door artikel 5a valt het opzettelijk in ernstige mate schenden van bepaalde