Nederlandse bestuurders vinden social mediaberichten die ze tijdens het rijden ontvangen onbelangrijk (84%) en het risico van een boete niet waard (94%). Bijna de helft vindt ze zelfs onzinnig en nutteloos. Toch leest twee derde van de Nederlanders wel eens een bericht tijdens het fietsen of autorijden, uit nieuwsgierigheid of omdat ze denken dat het belangrijk kan zijn. Bij meer dan de helft van de mensen die hun telefoon in het verkeer gebruiken, leidt dat tot langzamer rijden, slingeren, een afslag missen of zelfs tot ongelukken.
Dat blijkt uit het Social Media Dagboekonderzoek dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft laten uitvoeren voor de bewustwordingscampagne ‘MONO’. Het ministerie roept mensen op de telefoon tijdens het rijden op ‘niet storen’ te zetten of op een andere manier ervoor te zorgen dat ze onderweg geen notificaties krijgen. Die zorgen namelijk voor afleiding en gevaarlijke situaties.
IenW vroeg 1.200 verkeersdeelnemers om vier dagen lang na hun rit een dagboek bij te houden waarin ze nauwkeurig beschreven hoeveel berichten ze tijdens de rit ontvingen en verstuurden, waar deze over gingen en hoe belangrijk ze waren. Om bestuurders te confronteren met de resultaten van dit onderzoek en hen bewuster te maken van de risico’s, hielden politie, IenW en jongerenvoorlichters van TeamAlert vanochtend een waarschuwingsactie voor fietsers bij de Erasmusbrug in Rotterdam. Daarbij was ook Barbara Visser, Minister van Infrastructuur en Waterstaat, aanwezig. De Rotterdamse politie gaf fietsers tijdens de actie voor één keer een waarschuwing in plaats van een boete. TeamAlert hielp mensen hun telefoon op de MONO-stand te zetten voor niet-storen onderweg.
Uit het onderzoek blijkt dat zeven op de tien Nederlanders berichten of meldingen ontvangen op hun telefoon als ze in de auto, op de fiets, de scooter, brommer of snorfiets zitten. Hoewel ze in de meeste gevallen niet reageren, geeft twee derde toe ze wel eens te lezen. Jongeren vaker dan ouderen. De berichten onderweg gaan vaak over sociale contacten, afspraken, familie of het zijn gesprekken in groepsapps. Van de bestuurders die hun telefoon gebruiken in het verkeer, geeft ruim de helft aan dat er daardoor wel eens iets is gebeurd. Het meest genoemd werd langzamer rijden, van de weg raken of slingeren en trager reageren. In enkele gevallen leidde dat tot een ongeluk of een boete van de politie. Acht van de tien respondenten vonden het bericht een dergelijk voorval niet waard.