Onder het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’ heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu onlangs de nieuwe verkeerscampagne ‘Aandacht op de weg’ gelanceerd. Bijna alle automobilisten zijn het erover eens: social media en autorijden gaan niet samen. Toch vinden veel bestuurders het moeilijk om hun mobiele telefoon te negeren als er onderweg een berichtje binnenkomt. En dat is niet zonder risico’s: de kans op een ongeval is minstens 25 keer groter wanneer je achter het stuur bezig bent met berichtjes op je mobieltje. De nieuwe campagne herinnert mensen eraan dat er een eenvoudige manier is om je tijdens het rijden niet te laten afleiden: zet je mobiel op stil vóór vertrek.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): “Ik ben een groot voorstander van innovaties en het gebruik van social media. Maar we zijn het erover eens dat social media en autorijden niet samengaan. Met deze campagne laten we mensen zien dat je met één druk op de knop veiliger onderweg kunt zijn: zet je mobiel vóór vertrek op stil. Zo kun je veilig thuiskomen."
Recent onderzoek van het NIPO laat zien dat 87% van de doelgroep (incidentele en frequente social media-gebruikers tijdens de autorit) vindt dat social media en verkeer niet samengaan. Tegelijkertijd heeft 90% van diezelfde groep de telefoon op geluid of trilstand staan, en geeft 42% toe het moeilijk te vinden om tijdens een autorit de telefoon te negeren als ze merken dat er een bericht binnenkomt. 25% van de mensen die onderweg binnengekomen berichtjes leest , doet dit terwijl ze rijden.
Tijdens de campagne worden automobilisten onder meer via radio- en televisiespots en mottoborden aangemoedigd hun mobiel op stil te zetten vóór vertrek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’. De campagne wordt met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, provincies en gemeentes. De politie handhaaft het hele jaar door op niet-handsfree gebruik van de telefoon achter het stuur. Het is immers verboden in de auto een smartphone vast te houden als je aan het rijden bent. Ook geeft jongerenverkeersorganisatie TeamAlert een vervolg aan de campagne ‘@The Wheel’, waarbij jonge automobilisten op locatie worden uitgedaagd om een week af te zien van het gebruik van social media tijdens het rijden.
Het gebruik van smartphones is de afgelopen jaren flink toegenomen. Inmiddels zijn er 10 miljoen smartphones in gebruik in Nederland. En dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Volgens onderzoek van SWOV speelt afleiding een rol bij enkele tientallen tot honderd verkeersdoden per jaar, waarbij smartphone-gebruik als een van de gevaarlijkste vormen van afleiding wordt genoemd.
Ongestoord achter het stuur met nieuwe campagne ‘Aandacht op de weg’
Bron:
Nieuwsbericht ministerie van Infrastructuur en Milieu d.d. 21 september 2015