Ruim 8 miljoen verkeersovertredingen in 2014

VR-kort
Bericht
11 februari 2015

In 2014 zijn 8.306.094 verkeersovertredingen geconstateerd voor onder meer te hard rijden, door rood licht rijden, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. In 2013 ging het om 10.334.619 verkeersboetes. Dat blijkt uit het jaaroverzicht verkeer 2014.
Dat het aantal geconstateerde verkeerovertredingen lager zou uitvallen ten opzichte van 2013 is eerder in 2014 al aangekondigd. Een aantal trajectcontroles stond (deels) uit wegens onderhoud of vervangingswerkzaamheden. Bovendien is een omvangrijke vervangingsoperatie gaande van verouderde, analoge flitspalen door nieuwe, digitale palen in heel het land. Verder vindt grootschalige vervanging plaats van mobiele radarapparatuur bij de politie.
Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overtreden van de maximum snelheid. In 2014 ging het om 6.730.443 geconstateerde snelheidsovertredingen, tegen 8.442.360 in 2013. In 2014 zijn 1.799.216 snelheidsovertredingen geconstateerd middels een trajectcontrole. Een jaar eerder werden door trajectcontroles nog 2.159.897 boetes voor te hard rijden opgelegd.
Net als in voorgaande jaren zijn in 2014 veruit de meeste verkeersovertredingen geconstateerd op kenteken. Het aantal verkeersovertredingen dat is vastgesteld middels een staandehouding bedroeg 487.783, tegen 7.818.311 met behulp van kentekenregistratie.
In 2014 zijn drie trajectcontrolesystemen weer aangezet na onderhoud of vervangingswerkzaamheden. Op 17 maart 2014 is de trajectcontrole op de A20 bij Rotterdam weer aangezet. Op 9 mei is dat gebeurd op de A10 bij Amsterdam en op de A13 bij Rotterdam. Vanaf 2015 zijn de systemen op de A20 Rotterdam en de A12 Woerden uitgezet, waarvan het laatste systeem niet wordt vervangen. In de loop van 2015 worden naar verwachting op vijf locaties nieuwe trajectcontrolesystemen aangezet op de A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep, de A12 Den Haag-Voorburg, de A20 bij Rotterdam, de A58 Bergen op Zoom-Roosendaal en bij de Westerscheldetunnel.
De meest onveilige locaties zijn geselecteerd voor het plaatsen van nieuwe digitale palen. In de loop van 2015 worden alle analoge palen gedigitaliseerd of verwijderd, waarna er ongeveer 640 (nieuwe) palen over blijven.

Bron: 
Nieuwsbericht ministerie van Veiligheid en Justitie 3 februari 2015