Zoeken

19 resultaten gevonden

  1. Bijna 1 miljoen verkeersboetes naar het buitenland

    VR-kort
    Bericht
    12 mei 2017
    In 2016 zijn 975.343 verkeersboetes verstuurd naar buitenlandse overtreders op Nederlandse wegen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Dat is ongeveer 30% meer dan de 748.429 verkeersboetes die in 2015 naar een buitenlands adres zijn verzonden. Dat blijkt uit het periodieke Wahv-overzicht van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en het ministerie van Veiligheid en Justitie over buitenlandse verkeersovertreders. In zijn algemeenheid is in 2016 een stijgende trend te zien in het aantal geconstateerde verkeersovertredingen in Nederland: in
  2. Finse Transport Code als model voor Nederland

    VR-kort
    Bericht
    12 mei 2017
    De Finse overheid werkt aan een nieuwe Transport Code. Een plan om de schotten tussen de verschillende vervoerwijzen en tussen goederen- en personentransport op te ruimen. Minister Schultz ziet zoiets ook voor Nederland wel zitten. Moeten we voor iedere nieuwe vorm van vervoer steeds nieuwe regelgeving bedenken? Steeds nieuwe uitzonderingen maken, ontheffingen verlenen? Wordt het niet tijd voor regelgeving waarbij de schotten tussen de vormen van vervoer wegvallen? En we nieuwe vormen van services kunnen faciliteren. Deze vraag stelde minister Schultz tijdens de eerste EU Conference on
  3. Heeft een schadebehandelaar recht op inzage in een (concept) expertiserapport?

    VR-kort
    Artikel
    12 mei 2017
    Mr. M.D. Spruit Steeds vaker doet zich in schaderegelingstrajecten de vraag voor of de schadebehandelaar van een verzekeraar inzage kan en mag hebben in een medisch expertiserapport dat op gezamenlijk verzoek van de verzekeraar en (de belangenbehartiger van) de benadeelde tot stand is gekomen. Hoewel de schadebehandelaar van de verzekeraar, die uiteindelijk belast is met de schadeafwikkeling, de wens en de behoefte daartoe heeft, acht de medisch adviseur van diezelfde verzekeraar zich niet vrij het rapport integraal aan de schadebehandelaar te geven. De schadebehandelaar beroept zich op de
  4. Het medisch advies: vordering tot inzage in strijd met het recht om in vrijheid en beslotenheid de verdediging voor te bereiden

    VR-kort
    Artikel
    12 mei 2017
    Mr. L. Homan en mr. J.A. de Clerck Bij de behandeling van letselschadezaken, met name in geval van medische aansprakelijkheid, is het al dan niet verstrekken van medische adviezen vaak onderwerp van discussie. Over het algemeen is het de patiënt die het ziekenhuis verzoekt om inzage in een door diens medisch adviseur opgesteld medisch advies. Een patiënt stelt daartoe bijvoorbeeld een vordering in op grond van art. 843a Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Daarnaast wordt incidenteel een beroep gedaan op art. 35 Wet Bescherming Persoonsgegevens. Of er voor de aansprakelijk gestelde partij
  5. Materiële normering van personenschade

    VR-kort
    Artikel
    12 mei 2017
    Mr. dr. J.E. van de Bunt Materiële normering van personenschade is een belangrijk thema in het Nederlands schadevergoedingsrecht. Deze vorm van normering komt in beeld als een concrete wijze van begroting van schade lastig, zo niet onmogelijk is. In dit artikel staat centraal wat de stand van zaken is met betrekking tot normering van personenschade en op welke wijze normering verder kan worden vormgegeven. Het beeld is dat er een toenemend belang is van de normering van personenschade in de afgelopen vijftien jaar. Een voortrekkersrol daarin heeft De Letselschade Raad (gehad) die met een groot
  6. Meer feiten en cijfers over (verkeers)overtredingen online bij CJIB

    VR-kort
    Bericht
    12 mei 2017
    Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) publiceert jaarlijks voortaan meer feiten en cijfers over het aantal verwerkte (verkeers)overtredingen online. Er wordt al langer periodiek bericht over de opgelegde verkeersboetes op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Gezien de interesse van de media en Wob-verzoeken bekijken het ministerie van Veiligheid en Justitie, de Nationale Politie, het CJIB en het Openbaar Ministerie (OM) steeds of meer data direct toegankelijk gemaakt kan worden. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de handhaving. In 2016 heeft
  7. VR 2017/52 De first partyverzekering in het verkeer

    Artikel
    VR 2017/52 De first partyverzekering in het verkeer Een vergelijking van de huidige dekking onder first partyverzekeringen met die onder het aansprakelijkheidsrecht Mw. mr. L.C. Dufour * * Advocaat bij WIJ advocaten B.V. te Amsterdam. 1. Inleiding First partyverzekeringen kunnen zich verheugen in een toenemende belangstelling. Eind 2015 heeft het Verbond van Verzekeraars in de Toekomstvisie Automotive "Onderweg naar morgen" 1) de voordelen van een first partyverzekering aangeprezen om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de zelfrijdende auto en de slechte resultaten op hun portefeuille
  8. VR 2017/53 Compensatie voor de werkgever bij vertraagde vlucht van de werknemer

    Artikel
    VR 2017/53 Compensatie voor de werkgever bij vertraagde vlucht van de werknemer Over en naar aanleiding van het derde Air Baltic arrest van het Europese Hof van Justitie Prof. mr. C.C. van Dam * * Cees van Dam bracht in 2011 ‘s werelds eerste app voor Air Passenger Rights op de markt. De actuele versie van deze app kan gratis worden gedownload in de App Store en in Google Play. Hij is onder meer hoogleraar Europees aansprakelijkheidsrecht aan de Universiteit Maastricht en oud-hoofdredacteur van Verkeersrecht. 1. Inleiding Een werknemer komt op een dienstreis met vertraging op zijn bestemming
  9. VR 2017/54 Prejudiciële vragen, financiële compensatie bij vertraging in het luchtvervoer.

    Jurisprudentie
    De bijzondere onderzoeksdienst van Litouwen (gedaagde) boekte voor twee medewerkers vluchten bij eiser. De medewerkers liepen uiteindelijk een dag vertraging op, waardoor de onderzoeksdienst hen extra dagvergoedingen moest betalen. De onderzoeksdienst verzocht op grond van het Verdrag van Montreal vergoeding van deze schade door eiser. Eiser weigerde dit. Het standpunt van eiser komt er feitelijk op neer dat uitsluitend de passagier zelf een vordering op grond van artikel 19 van het Verdrag van Montreal kan instellen. Het Litouwse hooggerechtshof heeft daarop prejudiciële vragen gesteld, die
  10. VR 2017/55 Betrokkenheid ongeval, bewijslevering.

    Jurisprudentie
    Tussen partijen staat vast dat er op 17 september 2001 een ongeval heeft plaatsgevonden, waarbij geïntimeerde achterop de auto van de zoon van appellante is gereden. Appellante stelt dat zij passagier was in de auto van haar zoon, dat zij (whiplash)letsel heeft opgelopen bij het ongeval en als gevolg daarvan arbeidsongeschikt is geworden. Op enig moment is appellante in een strafzaak veroordeeld wegens meineed. Daarbij is vastgesteld dat zij heeft gelogen over de personen die getuigen zouden zijn geweest van het ongeval, maar dat niet vaststaat dat zij niet in de auto zat. Het hof in deze zaak
  11. VR 2017/56 Luchtvaartclaim; vertraging; Nederlandse rechter bevoegd.

    Jurisprudentie
    Verordening geringe vorderingen. Verzoekers zijn als passagiers van een vliegtuig met een vertraging van ruim 17 uur op hun bestemming gearriveerd. Zij hebben van Condor Flugdienst ieder een bedrag van € 400,- aan compensatie gevorderd. Condor heeft betaling geweigerd op basis van de stelling dat de vertraging te wijten was aan een buitengewone omstandigheid. Verzoekers stellen dat Condor op basis van artikel 7 van EG-Verordening 261/2004 gehouden is om bij een vertraging als deze dit bedrag per passagier te betalen en dat van buitengewone omstandigheden geen sprake is geweest. In het
  12. VR 2017/57 Verkeersaansprakelijkheid, aanrijding auto en stilstaandemotor.

    Jurisprudentie
    Eiser stond met pech stil op de snelweg, heeft zijn motor laten staan en is zelf naar de berm gerend. Gedaagde is met zijn auto op de motor geklapt, waarna zowel motor als auto total loss waren. Eiser stelt gedaagde aansprakelijk omdat hij niet in staat is geweest zijn voertuig tijdig tot stilstand te brengen, terwijl hij had kunnen zien wat er aan de hand was en had kunnen anticiperen. Gedaagde verweert zich door te stellen dat hij niet met alles rekening hoeft te houden. Hij reed met 120 km/u met de verkeerstroom mee, toen plotseling zijn voorganger uitweek en de motor vanuit het niets
  13. VR 2017/58 Vertraging vliegverkeer; compensatie.

    Jurisprudentie
    Eisers hebben op de website van KLM een vliegreis geboekt van Düsseldorf naar Buenos Aires, bestaande uit drie vluchten. KLM heeft de eerste twee vluchten zelf uitgevoerd en de derde is in ‘coded share’ uitgevoerd door een andere maatschappij. De tweede vlucht van KLM is met ruim twee uur vertraging aangekomen, waardoor eisers de derde vlucht hebben gemist. Zij zijn uiteindelijk met een vertraging van meer dan vijf uur aangekomen in Buenos Aires en hebben van KLM een vergoeding gevorderd van € 600,- per persoon. KLM heeft geweigerd te betalen. Eisers baseren hun vordering op de EG-Verordening
  14. VR 2017/59 Vertraging luchtvervoer, overmacht.

    Jurisprudentie
    Eisers hebben bij gedaagde een vliegreis geboekt en zijn gearriveerd met meer dan 4 uur vertraging. Zij vorderen conform artikel 7 EG-Verordening 261/2004 een bedrag van € 600,- per persoon. Gedaagde stelt allereerst niet aansprakelijk te zijn, nu het daadwerkelijke vervoer is verricht door een andere maatschappij. Voorts is er sprake van overmacht, nu de vertraging werd veroorzaakt door een technisch mankement dat ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet eerder ontdekt kon worden. De rechtbank stelt vast dat de vervoersovereenkomst is gesloten met gedaagde, zodat deze moet
  15. VR 2017/60 Deelgeschil, terugkomen op een eerdere beslissing.

    Jurisprudentie
    De rechtbank komt terug op een tussenbeslissing (ECLI:NL:RBMNE:2016:4610). Verzoeker is ten val gekomen bij het instappen in een door A bestuurde personenauto. A heeft bij Vivat zowel een WAM-verzekering als een Schadeverzekering Inzittenden (SVI) afgesloten. Vivat heeft aangeboden 50% van de schade te vergoeden. Verzoeker heeft een deelgeschil aanhangig gemaakt. Hij stelt primair dat A aansprakelijk is, omdat hij gevaarzettend heeft gehandeld door op te trekken terwijl hij wist dat verzoeker nog niet volledig in de auto zat. Daarnaast beroept verzoeker zich eveneens op dekking van de SVI. De
  16. VR 2017/61 Deelgeschil, whiplash, causaal verband, predispositie.

    Jurisprudentie
    Eiser reed met 100 km/u op de snelweg toen hij werd aangereden door een vrachtwagen. De WAM-verzekeraar van de vrachtwagen heeft aansprakelijkheid erkend. De discussie spitst zich toe op de vraag of er causaal verband bestaat tussen het ongeval en de klachten van eiser. Een drietal onafhankelijke deskundigen heeft gerapporteerd. Hun conclusies komen erop neer dat eiser voorafgaand aan het ongeval al psychische klachten had, met een sterke neiging tot somatiseren (het lichamelijk uiten van spanningsklachten). Er is weliswaar sprake van een (grotendeels) consistent klachtenpatroon, maar deze
  17. Weer meer verkeersdoden

    VR-kort
    Bericht
    12 mei 2017
    In 2016 kwamen 629 mensen om in het verkeer. Dat zijn 8 personen meer dan in 2015, het jaar waarin het aantal verkeersdoden met 51 toenam. Onder bestuurders van personenauto’s vielen naar verhouding de meeste dodelijke verkeersslachtoffers (30 procent). Onder automobilisten van 18 tot 25 jaar en 75 jaar of ouder was het percentage dat verongelukte het grootst. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In 2016 kwamen 231 inzittenden van een personenauto om het leven, dit waren 186 bestuurders en 45 passagiers. Hiernaast overleden onder andere 189 fietsers, 51 voetgangers, 38 bestuurders van
  18. Whiplash en de zin en onzin van de Zwolsche Algemeene/De Greef-procedures

    VR-kort
    Artikel
    12 mei 2017
    Mr. P. van Huizen Het arrest Zwolsche Algemeene/De Greef van de Hoge Raad van 8 juni 2001 wordt in de literatuur veelal beschouwd als hét standaardarrest in het aansprakelijkheidsrecht als het gaat om het bewijs van klachten waarvoor een medische verklaring ontbreekt, zoals in dit geval het whiplashsyndroom. In de na dit arrest gevoerde schadestaatprocedure is het eveneens aangekomen op een gang naar de Hoge Raad, die op 20 december 2013 het arrest Zwolsche Algemeene/De Greef II heeft gewezen. Hoewel over deze arresten veel is geschreven, is het eigenaardige verloop van beide procedures vrij
  19. Wijze raad is halve daad of veel raad maar weinig baat? De impact van de Aanbevelingen van de Juristengroep op het wetsvoorstel Afwikkeling massaschade in een collectieve actie

    VR-kort
    Artikel
    12 mei 2017
    Mr. drs. C.M.D.S. Pavillon en D.G.J. Althoff De Nederlandse classaction lijkt er nu echt aan te komen. Op 16 november 2016 heeft de minister van Veiligheid en Justitie het wetsvoorstel Afwikkeling van massaschade in een collectieve actie ingediend bij de Tweede Kamer. Aan deze indiening is een lang traject voorafgegaan. Een opmerkelijke stap in dit voortraject was de presentatie in december 2015 van de zogenaamde Juristengroep uitvoering motie Dijksma, met aanbevelingen die de minister richting moesten geven bij het opstellen van het Wetsvoorstel. Deze Aanbevelingen zijn gedaan naar aanleiding

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!