Datum uitgave:
pag. 195 VR 1993, Petites histoires na veertig jaar
VRA 1993, p. 195 1993-07-01 Mr J.J. Bredius Petites histoires na veertig jaar VRA 1993, p. 195 Mr J.J. Bredius Denk eens terug aan de zomer van 1952, tenminste als u daar niet te jong voor bent. Ons land had toen ongeveer 10,5 miljoen inwoners. Wij werkten allemaal hard aan de wederopbouw, de meesten van ons ook nog op zaterdagochtend. Toeristen mochten voor een buitenlandse reis maar een beperkt bedrag aan deviezen meenemen (als ik mij goed herinner voor de Verenigde Staten ƒ 400). Er zijn in Nederland nog geen 200.000 auto's. De ANWB heeft zijn zetel in de Parkstraat; dat was groot genoeg
pag. 197 VR 1993, Het lamme handje van Victoria
VRA 1993, p. 197 1993-07-01 J. Leijten Toen ik de overlijdensannonce zag, herinnerde ik me haar weer. Haar ongewone voornaam was mijn aanknopingspunt, want haar achternaam was er een, waarvan er dertien in het dozijn gaan. Een sobere annonce: op drie en zeventig jarige leeftijd plotseling overleden. Met als enige aanduiding van haar kwaliteiten: zij was een strijdbare vrouw. Strijdbaar. Ja, dat zeker. Het lamme handje van Victoria Uit: Vier verhalen van verkeer (II) VRA 1993, p. 197 J. Leijten Ik was toen advocaat en procureur met een kleine praktijk waar niet alleen geen groei in zat, maar
pag. 202 VR 1993, Voor en na Mulder
VRA 1993, p. 202 1993-07-01 Mr R.T. van Leeuwen Voor en na Mulder VRA 1993, p. 202 Mr R.T. van Leeuwen Een vroege maandagmorgen in januari 1993. De kantonrechter opent de strafzitting. Vandaag staan er 255 'ouderwetse' strafzaken op de rol, allemaal verkeersovertredingen, en 3 'Wet Mulder-zaken'. In dit randstedelijk kanton ligt het gemiddelde opkomstpercentage onder de 10%; op het platteland pleegt dat veel hoger uit te vallen en kunnen er dus veel minder zaken per wekelijkse of tweewekelijkse zitting worden afgedaan. Deze keer is de opkomst hoger dan gebruikelijk; zou dat aan het weer liggen
pag. 205 VR 1993, Tijd en plaats in het verkeersrecht
VRA 1993, p. 205 1993-07-01 Prof. mr J. Remmelink Tijd en plaats zijn de twee coördinaten, waarbinnen zich het rechtsgebeuren, ook dat van het verkeer, afspeelt. In deze strafrechtelijke beschouwing (verkeersrecht is primair strafrecht: het gaat om het verkeersgedrag, niet, als in het civiele recht, om de vordering) worden ontwikkelingen en aspecten in dat licht bezien, bijv. de tijd die verloopt om een bepaalde afstand af te leggen, dus de snelheid, maar ook de specifieke plek waar alles gebeuren moet op de weg. Tijd en plaats in het verkeersrecht VRA 1993, p. 205 Prof. mr J. Remmelink
pag. 210 VR 1993, De vertrouwensregel ontluisterd?
VRA 1993, p. 210 1993-07-01 Mr W.H. Vellinga De vertrouwensregel ontluisterd? VRA 1993, p. 210 Mr W.H. Vellinga 1 Evenals in het oude RVV zijn ook in het nieuwe RVV de verkeersregels op basis van art. 25 WVW geformuleerd vanuit twee beginselen van normatieve aard, het veiligheidsbeginsel en het vlotheidsbeginsel: weggebruikers dienen zich op de weg zo te gedragen dat het verkeer zo veilig en vlot mogelijk wordt afgewikkeld. Vaak leidt de uitwerking van deze beginselen in concrete regels tot voorschriften die zowel veiligheid als vlotheid dienen. Ik denk aan al die regels die er toe strekken