Datum uitgave:
VR 2018/78 Schadevergoeding na een terroristische aanslag
VR 2018/78 Schadevergoeding na een terroristische aanslag Een verkenning Prof. mr. S.D. Lindenbergh * * Hoogleraar privaatrecht aan de Erasmus School of Law, hoofdredacteur van Verkeersrecht. Verschillende terroristische aanslagen, waaronder aanslagen met auto’s en andere voer- of (lucht)vaartuigen, hebben in de afgelopen jaren forse schade veroorzaakt. Het dreigingsniveau voor een terroristische aanslag in Nederland is ‘substantieel (niveau 4)’, het één na hoogste niveau. 1) Dat betekent dat een kans op een dergelijke aanslag reëel is. Doet zich in Nederland een aanslag voor, dan zal de vraag
VR 2018/79 Begroten van toekomstschade in een som ineens - rekenrentescenario 2018
VR 2018/79 Begroten van toekomstschade in een som ineens – rekenrentescenario 2018 Mr. J.F. (Marjan) Vermeulen * * Advocaat bij Vermeulen Letselschade Advocaten te Nijmegen. 1. Inleiding In de letselschadepraktijk is het gebruikelijk om toekomstige schade af te wikkelen in een som ineens. De methode van begroten van deze som ineens is mede bepalend of een slachtoffer in de toekomst daadwerkelijk verzekerd is van vergoeding van zijn jaarschade. Een cruciaal element in deze begroting is de hoogte van de verwachte rendementen op de korte en lange termijn. Sinds de financiële crisis van 2008 zijn
VR 2018/80 Onnodig geluid.
Onder onnodig geluid in de zin van art. 57 RVV 1990 moet worden verstaan dat geluid dat sterker is dan het geluid dat het rijden met een naar de eisen van de tijd normaal ingerichte auto onvermijdelijk veroorzaakt.
VR 2018/81 Schending hoorplicht. Geel verkeerslicht. Tijdig kunnen stoppen?
Door te oordelen dat de officier van justitie van het horen mag afzien wanneer een inleidende beschikking voldoende informatie bevat, heeft de kantonrechter een uitzonderingsgrond toegepast die de wet niet kent.Indien een driekleurig verkeerslicht geel licht uitstraalt, houdt dit in beginsel in dat moet worden gestopt. Slechts indien men het verkeerslicht zo dicht genaderd is dat stoppen niet meer mogelijk is, mag men doorrijden. Daarbij dient er in beginsel vanuit te worden gegaan dat de duur van de geellichtfase lang genoeg is om dat voertuig op verantwoorde wijze tijdig tot stilstand te
VR 2018/82 Niet stoppen bij rood licht. Geeltijdverkeersregelinstallatie.
Aan de betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een administratieve sanctie opgelegd ter zake van “niet stoppen voor rood licht: driekleurig verkeerslicht”. De betreffende gedraging is een overtreding van artikel 62 in verbinding met artikel 68, eerste lid, aanhef en onder c, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).De betrokkene heeft aangevoerd dat hij ervan uitging dat de geeltijd vier seconden zou zijn, zoals volgens de betrokkene gebruikelijk is. De overheid geeft geen voorlichting over de variabele geeltijd en de geeltijd wordt nooit ter