Zoeken

9 resultaten gevonden

  1. VR 2020/191 Lichtpuntje in de donkere kerstboom

    Column
    VR 2020/191 Lichtpuntje in de donkere kerstboom Zelfs geboren pessimisten zullen niet hebben kunnen bedenken wat een voor de mens nieuw virus in korte tijd aan maatschappelijke ellende en schade kan aanrichten. Slechts drie kwartalen waren nodig om uiteenlopende sectoren van de Nederlandse economie te ruïneren, veel mensen financiële problemen te bezorgen en de staatsschuld te laten exploderen. Het zorgstelsel kan het aantal covid-19-patiënten niet aan en van mensen werkzaam in de zorg wordt het uiterste gevraagd. Het niveau van onderwijs van laag tot hoog staat onder druk. De mens als sociaal
  2. VR 2020/192 Bis of Idem? Over dubbele vervolging van (verkeers)delicten

    Column
    VR 2020/192 Bis of Idem? Over dubbele vervolging van (verkeers)delicten Het leerstuk van het ‘ne bis in idem’ in het strafrecht is weerbarstig. Herhaalde vervolging voor hetzelfde feit is ingevolge art. 68 Sr verboden, maar dan doemt de vraag op wat onder ‘hetzelfde feit’ moet worden verstaan. Is dat het zelfde feitelijke gebeuren, dan valt de bescherming van het ne bis in idem ruim uit. Klassiek voorbeeld: NJ 1932, 908, De brug te Nederhemert. De verdachte reed met een vrachtwagen met rundvee over de genoemde brug in op een tweetal politieagenten. De (eerste) veroordeling wegens overtreding
  3. VR 2020/193 Personenschade en zaakwaarneming

    Column
    VR 2020/193 Personenschade en zaakwaarneming 1. Inleiding Ieder draagt in beginsel zijn eigen schade en afwenteling op een ander is pas aan de orde in geval van ‘een goede reden’. 1) Het aansprakelijkheidsrecht biedt dergelijke redenen. 2) De gedachten gaan dan veelal uit naar contract (art. 6:74 BW), onrechtmatige daad (art. 6:162 BW) of kwalitatieve aansprakelijkheid (art. 6:169 e.v. BW) als welbekende grondslagen. In deze bijdrage sta ik in relatie tot de personenschadepraktijk stil bij een andere, wat minder bekende ‘goede reden’ voor schadeverplaatsing die in die praktijk niettemin een
  4. VR 2020/194 De aansprakelijkheid voor ongevallen met gehackte deelscooters

    Column
    VR 2020/194 De aansprakelijkheid voor ongevallen met gehackte deelscooters In grote steden zijn ze inmiddels een bekend verschijnsel: elektrische deelscooters. Onder meer de groene deelscooters van het bedrijf Felyx zijn populair. Voor gebruik van zo’n scooter maak je eerst een account aan in de Felyx-app. 1) Je voert daarbij je betaalgegevens in en je (auto- of scooter)rijbewijs wordt gevalideerd. 2) Met een goedgekeurd account kun je een scooter reserveren bij jou in de buurt. Daarvoor klik je op een van de scooters die is weergegeven op de kaart in de app. Vervolgens loop je naar de scooter
  5. VR 2020/195 Wennen aan artikel 5a WVW1994

    Column
    VR 2020/195 Wennen aan artikel 5a WVW1994 Sinds 1 januari van dit jaar is de Wegenverkeerswet een nieuw misdrijf rijker: artikel 5a WVW 1994. Dit artikel geeft invulling aan het zogenaamde ‘strafgat’. Dat gat zorgde er tot 1 januari voor dat zeer gevaarlijk rijgedrag dat wonderwel zonder gevolgen bleef, slechts kon leiden tot een overtreding (artikel 5 WVW), terwijl iemand die een verkeersongeval veroorzaakte met minder strafwaardig gedrag vervolgd en veroordeeld kon worden terzake van een misdrijf (artikel 6 WVW). Door artikel 5a valt het opzettelijk in ernstige mate schenden van bepaalde
  6. VR 2020/196 Op weg naar de Omgevingswet

    Column
    VR 2020/196 Op weg naar de Omgevingswet De grootste wetgevingsoperatie sinds 1848 is bijna volbracht. Als de planning wordt gehaald, treedt op 1 januari 2022 de Omgevingswet in werking. Daarin wordt de wetgeving over de fysieke leefomgeving bijeengebracht. Het wordt één wet met vier daarop gebaseerde amvb’s en een aantal ministeriële regelingen. Voor het verkeersrecht is vooral interessant dat besluiten over de aanleg van infrastructuur en gemeentelijke regels over wegen in de toekomst op de Omgevingswet gebaseerd zullen zijn. Wat nu nog is geregeld in onder meer de Tracéwet, de Wet
  7. VR 2020/197 Op de autopiloot de toekomst tegemoet?

    Column
    VR 2020/197 Op de autopiloot de toekomst tegemoet? De steeds verder toenemende automatisering van auto’s wordt langzaamaan ook voelbaar in de rechtszaal. In 2019 vocht trendwatcher Vincent Everts twee boetes aan die hij had gekregen voor het vasthouden van zijn telefoon tijdens het rijden met zijn Tesla met ingeschakelde Autopilot-functie (art. 61a RVV 1990). 1) Deze functie neemt een deel van de bestuurderstaak over door onder meer de auto op de goede rijstrook te houden en afstand tot de voorganger te bewaren. Het hof oordeelde dat Everts feitelijk bestuurder was van de auto en hij dus geen
  8. VR 2020/198 Proceskosten als verdienmodel

    Column
    VR 2020/198 Proceskosten als verdienmodel Sinds 1 juli 1992 kunnen eenvoudige verkeersovertredingen worden afgedaan bij administratieve beschikking (art. 2 WAHV). Is een burger het niet eens met een aan hem bij beschikking opgelegde administratieve sanctie, dan kan hij daartegen in administratief beroep gaan bij de officier van justitie (art. 6 WAHV). Tegen diens beslissing kan hij beroep aantekenen bij de kantonrechter (art. 9 WAHV), tegen de beslissing van de kantonrechter bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (art. 14 WAHV). Albert Mulder, de inspirator van de invoering van afdoen van
  9. VR 2020/199 Bescherming van zwakke partijen door beperkte uitleg vanhet finaal kwijtingsbeding?

    Column
    VR 2020/199 Bescherming van zwakke partijen door beperkte uitleg van het finaal kwijtingsbeding? Uitleg van een finaal kwijtingsbeding De NAM heeft regelmatig ter afhandeling van aardbevingsschade in Groningen vaststellingsovereenkomsten gesloten met juridisch ongeschoolde particulieren die niet werden bijgestaan door een juridisch adviseur. In hoeverre dient de rechter bij de uitleg van het in de vaststellingsovereenkomst standaard opgenomen finale kwijtingsbeding gewicht toe te kennen aan het feit dat een der partijen ‘zwak’ is? Dat is de vraag die hierna centraal staat. Het doel van een

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!