Zoeken

89 resultaten gevonden

  1. 'Stinkefinger’

    Column
    Het verkeer leidt niet alleen tot geweld, maar ook tot openlijke kwetsing van medeweggebruikers in woord en gebaar, met inbegrip van seksuele intimidatie. Belediging van een ambtenaar in functie is een gekwalificeerd delict, dat wil zeggen dat het met een hogere straf bedreigd wordt dan belediging van een medeburger. Uit de jurisprudentie komt meestal de vraag op of de term of het gebaar in kwestie wel als een belediging was op te vatten. Sommige zaken als deze bereiken zelfs de Hoge Raad. Niet dat het nu erg belangwekkende kwesties betreft, maar zij intrigeren mij toch, wellicht omdat zij een
  2. 14-jarigen en de billijkheidscorrectie

    Column
    Sinds jaar en dag kennen wij de voor de groep zwakkere verkeersdeelnemers, te weten voetgangers en fietsers, een door de Hoge Raad op maat gemaakte vorm van billijkheidscorrectie: de 50%-regel voor volwassenen (geformuleerd in het arrest IZA/Vrerink, HR 28 februari 1992, NJ 1993, 566 nt CJHB, VR 1992, 93 nt vdH)) en de 100%-regel voor kinderen tot 14 jaar (voor het eerst tot uitdrukking gebracht in het arrest Ingrid Kolkman, HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720 nt CJHB, VR 1990, 174 nt vWvC). Kinderen in het verkeer onder de 14 krijgen op grond van dit gedachtegoed, behoudens vrijwel onbestaanbare
  3. Aansprakelijkheid versus veiligheid

    Column
    De heer O.F. Bleeker te Alphen aan den Rijn stuurde de ANWB een brief over een probleem dat waarschijnlijk niet alleen bij hém bezorgdheid en ergernis oproept. Het betreft bovendien een kwestie die het waard is om aan de lezers van Verkeersrecht voorgelegd te worden. Hieronder volgt de brief in verkorte vorm. De redactie ziet reacties gaarne tegemoet. Aan de ANWB, Reeds eerder hebben wij gecorrespondeerd over situaties waarin in verband met ‘werkzaamheden’ zonder enige noodzaak verkeersborden geplaatst zijn. Hierna opnieuw twee gevallen. Onderstaand een foto van de Rijnlanderweg, ca 500 m ten
  4. Acceptatieplicht voor de WAM-verzekeraar?

    Column
    De forumredactie ontving de op deze pagina afgedrukte e-mail. De probleemstelling erin kan herleid worden tot bovenstaande vraag. Het antwoord is simpel: neen. In beginsel mag een verzekeraar “om haar moverende redenen” een verzekeringsaanvrage weigeren. Meestal wordt op het aanvraagformulier gevraagd naar het strafrechtelijk verleden. Beantwoordt de aanvrager die vraag met ja, dan is de kans groot dat hem de verzekering geweigerd wordt. De aanvrager zou natuurlijk ook zijn strafrechtelijk verleden kunnen verzwijgen, maar dan loopt hij het risico dat de verzekeraar erachter komt en hem de
  5. Amsterdamse milieuzone

    Column
    In navolging van diverse steden in het buitenland moet ook in Amsterdam in de loop van 2009 een zogenaamde ‘milieuzone’ ingevoerd gaan worden. Het komt erop neer dat met auto’s met een bouwjaar van 1992 en ouder en dieselauto’s zonder roetfilter niet meer binnen de ‘milieuzone’ mag worden gereden. De zone beslaat het gebied binnen de Ring A10, met uitzondering van Amsterdam Noord, zo blijkt uit de website van de gemeente Amsterdam (www.amsterdam.nl en zoek op ‘milieuzone’). Het bouwjaar 1992 hangt samen met de invoering van de eerste ‘Euronorm’ met betrekking tot uitlaatgassen van auto’s. Met
  6. Bevoegdheid KIFID in aansprakelijkheidszaken

    Column
    Het klachteninstituut financiële dienstverlening (KIFID) is volgens de website (www.kifid.nl) het “onafhankelijke loket voor het beslechten van geschillen tussen consumenten en financiële dienstverleners”. Consumenten en financiële dienstverleners kunnen sinds 1 april 2007 bij het Kifid terecht voor bemiddeling bij geschillen. Financiële dienstverleners (banken, verzekeraars en intermediairs) zijn verplicht zich aan te sluiten bij het Kifid. De leden zijn opgenomen in een openbaar register dat is te raadplegen op de website van het Kifid. Sinds de oprichting - nu twee jaar geleden - is er
  7. Blijft procederen te omslachtig?

    Column
    Een botsing Op 15 juni 2004 botsten op de Schiedamsedijk te Vlaardingen een vrachtauto die rechtsaf sloeg om de A4 op te rijden en een bus die rechts naast hem over de busbaan reed en rechtdoor reed (Google Earth: 51º54’32.05 N, 4º22’04.54 O; streetview geeft het prachtig weer: de vrachtauto is van Bruynzeel, en de bus is een bus, en als ze beide doorrijden…). Het verkeerslicht voor de vrachtautobestuurder was groen (zei hij) en de bus had wit licht (zei de chauffeur). De beide bestuurders hadden elkaar dus niet in de gaten – of dachten dat de ander nog wel zou (moeten) stoppen. Maar nee dus
  8. De ‘boete-industrie’ van Brandpunt

    Column
    Onder de titel ‘boete-industrie’ werd in de uitzending van KRO Brandpunt van zondag 20 oktober 2013 aandacht besteed aan de snelheidsmaxima op de Nederlandse snelwegen en de beboeting van overschrijdingen van die maximumsnelheden. Dit waren in ieder geval de thema’s die ik als rode draad in de uitzending zag. Of dit spoort met de bedoelingen van de programmamakers, weet ik niet helemaal zeker, want de reportage was nogal warrig. Het flitste van maximumsnelheid naar benzineprijzen, de auto als melkkoe, de aanduiding van snelheden op hectometerpaaltjes, snelheidscontroles, verkeersveiligheid
  9. De barmhartige automobilist

    Column
    Het zal je maar gebeuren. U bent getuige van een verkeersongeval. Een wel heel onhandig manoeuvrerende automobilist rijdt maar liefst tweemaal dezelfde fietser aan. U biedt de fietser aan om even tot rust te komen in uw auto. Tegen de later arriverende hulpdiensten klaagt de fietser over pijn in de nek. De brandweer zaagt vervolgens, conform het protocol bij vermoedelijk nekletsel, het dak van uw auto. Later blijkt de fietser alleen een gebroken enkel te hebben. Saillant detail: de auto heeft u geleend van een goede kennis. Dit overkwam afgelopen zomer een 23-jarige Heemskerker. Het gebeuren
  10. De BEM-clausule in de praktijk

    Column
    Ouders hebben een machtiging van de kantonrechter nodig voor het starten van een procedure tot vergoeding van door de minderjarige geleden en te lijden schade (en voor het instellen van rechtsmiddelen). Een dergelijke machtiging is niet vereist voor het aansprakelijk stellen buiten rechte. Daarnaast hebben zij een machtiging van de kantonrechter nodig voor het aangaan van een vaststellingsovereenkomst die een schadevergoeding ten behoeve van de minderjarige tot onderwerp heeft. Bij een dergelijke machtiging kan de voorwaarde worden gesteld dat de gelden worden gestort op een ten name van de
  11. De efficiënte overheid: over de vruchteloze zoektocht naar een proces-verbaal

    Column
    Sinds jaar en dag bestaat één centraal punt waar partijen die bij een verkeersongeval een kopie kunnen opvragen van het door de politie opgemaakte proces verbaal, de stichting Processen Verbaal te Zoetermeer (hierna: de stichting PV). Dit centrale punt is ingesteld met de gedachte dat het goedkoper en efficiënter is wanneer partijen zich niet en masse storten op de verbalisant die het proces verbaal heeft gemaakt, maar zich tot één loket kunnen wenden. Dat het goedkoper en efficiënter voor de politie is, wil echter niet zeggen dat dit ook geldt voor partijen zelf. Een voorbeeld uit mijn
  12. De horkenlijn revisited. Much ado about nothing?

    Column
    Twee jaren geleden schreef de betreurde Woordkramer een bijdrage onder de titel :”De horkenlijn. What’s in a name” (VR 2002, p. 182). Het ging om een project van de politieregio Gelderland Midden dat het volgende inhield. Politieambtenaren, of zij nu in dienst waren of niet, konden voortaan ‘uitgesproken lomp verkeersgedrag’ mondeling doorgeven aan een meldcentrum; dat gebeurde dus via de zogenaamde horkenlijn. Medewerkers op het bureau verwerkten de melding daarna in een e-mailbericht dat de betrokken ambtenaar zo snel mogelijk moest controleren en eventueel aanvullen of corrigeren. Daarna
  13. De kampeerauto: het gebruik van zitplaatsen en van autogordels

    Column
    Op de burelen van de redactie van dit tijdschrift belandde een brief waaraan de volgende passage is ontleend: “In de meivakantie ging ons gezinnetje voor een korte vakantie met de camper naar een camping in de Achterhoek. Onderweg zaten mijn vrouw en kinderen aan de tafel in het woongedeelte een spelletje te doen. Op gegeven moment reden wij op de snelweg en werden wij ingehaald door een politieagent op een motor. In het kader van een verkeerscontrole moest ik hem volgen naar een parkeerplaats. Daar werd de camper technisch gecontroleerd. Alles was in orde. Vervolgens had een politieagent
  14. De vaststelling van smartengeld

    Column
    In de zomer van 2012 zal de 18e druk van het Smartengeldboek verschijnen, 53 jaar na de eerste in Verkeersrecht gepubliceerde lijst. Het bestaan van het boek is gedurende al die tijd hoog gewaardeerd. Aan de samenstelling worden dan ook kosten noch moeiten gespaard. Het is praktisch het enige kompas voor de begroting van smartengeld waarover de rechtspraktijk beschikt. Zowel aan de onderhandelingstafel als in de rechtspraak wordt het boek bij de hand gehouden. Er lijkt geen reden te zijn om er aan te twijfelen dat het boek tot in lengte van jaren, telkens elke drie jaar, opnieuw zal
  15. De werknemer en de onverzekerde bedrijfsauto. Wie helpt hem uit de penarie?

    Column
    De crisis heeft in ondernemersland al vele slachtoffers gemaakt. Het neveneffect daarvan is dat daardoor ook leemtes in onze wetgeving aan het licht worden gebracht, die anders onopgemerkt zouden zijn gebleven. Een voorbeeld daarvan is de volgende casus: Een werknemer die ter uitvoering van zijn werkzaamheden rondrijdt in een bedrijfsauto van de zaak, veroorzaakt een verkeersongeval. Achteraf blijkt dat de auto onverzekerd was, dus het slachtoffer zoekt verhaal op het Waarborgfonds (artikel 25 lid 1 WAM). Immers: indien een verkeersongeval wordt veroorzaakt door een motorvoertuig dat niet
  16. Een juridische blooper

    Column
    De elektronische wereldbibliotheek bevat enkele websites waarop reaguurders hun frustraties over de beboeting van verkeers-overtredingen kwijt kunnen. Een daarvan is www.flitsservice.nl . Kort geleden was op deze website het volgende bericht te lezen: 'Kom net uit de rechtbank inzake het bermparkeren. En het beroep is GEGROND verklaard! Een compleet verbrouwereerde CVOM-vertegenwoordiger moest aanhoren dat het verdrag van Wenen inderdaad voor de nationale wetgeving gaat. Het CVOM betoogde de artikel 1 Wegenverkeerswet bepaling. RVV en de Notie van Toelichting deden er dan niet toe, want WvW
  17. Een vergeten jubileum: 50 jaar bromfietscontrole

    Column
    Sommige verschijnselen verdienen een jubelfeest. Het vijftigjarig bestaan van Verkeersrecht in 2003 bijvoorbeeld. Dit feest van Abraham is de lezers van dit tijdschrift niet onopgemerkt gepasseerd. Op verschillende manieren is stilgestaan bij deze gebeurtenis, met als hoogtepunt het jubileumcongres in Den Haag op 31 oktober 2003 over affectieschade. In dit ‘herdenkingsgeweld’ heeft een minder indrukwekkend jubileumpje geen aandacht kunnen trekken. Het betreft het gegeven dat op 1 augustus 1953 – de datum van inwerkingtreding van een wijziging van het oude Wegenverkeersreglement (Besluit van 17
  18. ETW's, GOW's, SW's en de Groene Loper

    Column
    De visie ‘Duurzaam Veilig’ die in 1992 is geïntroduceerd, heeft veel gepraat en geschrijf opgeleverd over allerlei aspecten van verkeersveiligheid, onder meer met betrekking tot het uiterlijk van de weg en het probleem hoe en in welke mate daardoor het gedrag van weggebruikers wordt beïnvloed. In 1995 publiceerde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de notitie ‘Voorkomen blijft beter ...; mogelijkheden voor een verkeersveilige ruimtelijke ordening’. Daarin wordt gepleit voor een gestructureerde aanpak van bepaalde aspecten van verkeersveiligheid bij (de aanleg en inrichting van) wegen. In
  19. Gedragscode personenschade

    Column
    Zomaar wat gedachten ... Vanaf de Romeinse tijd bestaat bij het grote publiek afkeer tegen de ondoorzichtige wijze waarop de advocaat zijn werk pleegt uit te voeren. En werkelijk, die kritiek is niet zonder grond. Gezeteld op een toren van (door Kluwer) uitgegeven wetboeken en vakbladen beschouwd de advocaat de wereld en denkt dat deze (voor hem) goed is. Nee, en al heb ik met deze inleiding de schijn tegen, dit wordt geen stukje waarin de advocatuur er weer eens goed van langs krijgt; geen stukje waarin de advocatuur wordt neergezet als enkel zakkenvullende golfbaanbetreders. In een recent tv
  20. Gladde snelwegen

    Column
    ZOAB is een zegen. Het maakt minder lawaai voor automobilist en omgeving. En je hebt minder last van opspattend water. Wie heeft nooit het angstige moment doorstaan dat hij bij het passeren van een vrachtwagen door een golf van opspattend regenwater heen moest en even geen hand meer voor ogen zag. Met een Lelijke Eend of een Dafje bleef je hangen in het watergordijn. En dan maar een schietgebedje dat de weg rechtuit mocht gaan. Bij nadere bestudering van het ZOAB van dichtbij, wat overigens valt af te raden, blijkt dat er tussen de asfaltklontjes ruimten zitten waarin het water zich een weg

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!