Zoeken

136 resultaten gevonden

  1. Smartengeld; een bespiegeling en een hernieuwde poging tot normering *

    Column
    * Deze bijdrage is geschreven in oktober 2010. Smartengeld is een vergoeding voor gederfde levensvreugd, bij letselschade. Ook wel eens ietwat ordinair de smeerolie van het schaderegelen genoemd. In 1992 werd ƒ 300.000,- (€ 136.134,-) smartengeld toegewezen aan een man die in het AMC een HIV besmetting had opgelopen door een vuile injectienaald. (HR 8 juli 1992; NJ 1992/714 (VR 1992/133; red. VR)). Het bracht bij verzekeraars een schokeffect teweeg. De norm tot aan bedoeld arrest lag immers tientallen procenten lager. Menig verzekeraar hield zijn hart vast voor de verdere ontwikkelingen
  2. Smartengelddiscussie (ingezonden stuk)

    Column
    Geachte redactie, Namens de advocaten van mijn kantoor zend ik u hierbij onze bijdrage. De ‘begroting’ van smartengeld in Nederland beperkt zich tot het zoeken naar een casus met vergelijkbare omstandigheden. Die zoektocht strandt al snel op de constatering dat de gepubliceerde zaken maar heel summier zijn beschreven. Verkeersrecht ontvangt alleen vonnissen en daarin staat niet veel dat inzichtelijk maakt waarom het smartengeld is uitgekomen op bedrag x of y. De motivering van dat bedrag is meestal standaard omdat de eis ook nauwelijks inhoudelijk onderbouwd is. De rechter krijgt geen kans om
  3. Smartengelddiscussie (ingezonden stuk)

    Column
    Geachte redactie, Ruim een maand geleden is de nieuwste editie van ‘Smartengeld’ uitgekomen. In zijn inleiding doet Hartlief een oproep om de behandeling en begroting van smartengeld op een hoger plan te tillen. Van Hoge Raad of wetgever valt niet veel te verwachten. Het moet komen van het ‘veld’ en vandaar deze reactie. De smartengeldbundel is bedoeld als bron van vergelijking. Die vergelijking is echter in beperkte mate mogelijk doordat de onderbouwing van een concreet smartengeldbedrag in vonnissen meestal summier is. Zo summier dat voor vergelijking belangrijke informatie (zoals de
  4. Verkeer en alcohol in Suriname

    Column
    Midden november mocht ik het genoegen hebben om voor een werkvakantie in Suriname te verblijven. Mijn echtgenote nam het deel ‘vakantie’ voor haar rekening, ik het deel ‘werk’. Dat werk bestond uit het geven van een cursus voor OM en ZM in Suriname over de alcoholwetgeving. De aanleiding voor de cursus was de inwerkingtreding van de naar Surinaamse maatstaven nieuwe wetgeving over de strafbaarheid van rijden onder invloed. Tot voor kort kende de Surinaamse Rijwet alleen maar het verbod dat in onze WVW 1994 is opgenomen in art. 8 lid 1: het verbod om een voertuig te besturen na een zodanig
  5. VR 2012/08 De nieuwe aanpak van rijden onder invloed van drugs

    Artikel
    8 De nieuwe aanpak van rijden onder invloed van drugs Mr. dr. J.W. van der Hulst * * Werkzaam bij de sectie Strafrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam. 1. Inleiding Momenteel is bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel aanhangig met als doel om de aanpak van rijden onder invloed van drugs te verbeteren. 1) Dit wetsvoorstel bouwt voort op onderzoek waaruit blijkt dat rijden onder invloed van drugs de rijvaardigheid in aanzienlijke mate vermindert. Bovendien komt het geregeld voor dat bestuurders onder invloed van drugs betrokken zijn bij verkeersongevallen. Dit wetsvoorstel introduceert drie
  6. VR 2012/09 De routekaart van Blees

    Artikel
    9 BOEKBESPREKING 9 De routekaart van Blees Mr. F.J. Blees, De Weg naar Schadevergoeding in het Internationale Gemotoriseerde Verkeer * Besproken door jhr. mr. H.J.J. de Bosch Kemper ** In de zomer van 2010 is Frits Blees gepromoveerd op een proefschrift getiteld: ‘De Weg naar Schadevergoeding in het Internationale Gemotoriseerde Verkeer’. In deze studie wordt een overzicht gegeven van de zestigjarige ontwikkeling van de ‘WAM’ in Europa en het – voorlopig – resultaat daarvan. Juist in de huidige tijd waarin ‘Europa’ in elk nieuwsbericht een prominente plaats opeist en niet meer iedereen
  7. VR 2012/093 Artikel 5 WVW en schuld aan verkeersongevallen

    Artikel
    93 Artikel 5 WVW en schuld aan verkeersongevallen Marius Duker * * Marius Duker is universitair hoofddocent Straf(proces)recht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. . In artikel 6 WVW is het door schuld veroorzaken van een verkeersongeval met de dood of zwaar letsel als gevolg strafbaar gesteld. Wanneer de veroorzakende verkeersovertreding dermate gering is dat de schuld van artikel 6 WVW (wellicht) niet kan worden bewezen, dagvaardt het OM geregeld (subsidiair) voor het in artikel 5 WVW neergelegde verbod van het veroorzaken van gevaar op de weg. In artikel 5 WVW is het ernstige gevolg
  8. VR 2012/1 Over stopbevelen, strafbaarheid en specialiteit

    Artikel
    1 Over stopbevelen, strafbaarheid en specialiteit Valt het opzettelijk niet-voldoen aan ambtelijke bevelen, gegeven op grond van art. 160 WVW 1994, onder het misdrijf van art. 184 Sr? Mr. dr. K.K. Lindenberg * * Universitair docent straf(proces)recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Groningen. Wanneer een bestuurder opzettelijk geen gehoor geeft aan verkeersbevelen van de politie, zoals een stopbevel of een bevel tot het ter inzage afgeven van het rijbewijs, dan is op voorhand moeilijk te zeggen hoe justitie daarop zal reageren. De gedraging kan
  9. VR 2012/102 De rechtsgevolgen van risicoverzwaring

    Artikel
    102 De rechtsgevolgen van risicoverzwaring Niels Frenk * * Raadadviseur bij de Directie Wetgeving van het Ministerie van Justitie en bijzonder hoogleraar aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Tevens hoofdredacteur van Verkeersrecht. In titel 7.17 BW ontbreekt een algemene regeling omtrent de rechtsgevolgen van risicoverzwaring. Verzekeraars hebben er daarom belang bij zich in de polis tegen risicoverzwaring te wapenen. Dit bergt echter het gevaar in zich van een onevenwichtige regeling waarbij de belangen van de verzekeraar teveel prevaleren. Aan dit

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!