Datum uitgave:
Gedragscode personenschade
Zomaar wat gedachten ... Vanaf de Romeinse tijd bestaat bij het grote publiek afkeer tegen de ondoorzichtige wijze waarop de advocaat zijn werk pleegt uit te voeren. En werkelijk, die kritiek is niet zonder grond. Gezeteld op een toren van (door Kluwer) uitgegeven wetboeken en vakbladen beschouwd de advocaat de wereld en denkt dat deze (voor hem) goed is. Nee, en al heb ik met deze inleiding de schijn tegen, dit wordt geen stukje waarin de advocatuur er weer eens goed van langs krijgt; geen stukje waarin de advocatuur wordt neergezet als enkel zakkenvullende golfbaanbetreders. In een recent tv
pag. 301 VR 2005, De betrokkenheid bij een verkeersongeval in de zin van artikel 185 WVW
VRA 2005, p. 301 2005-10-01 Mr M. van Dam Artikel 185 WVW regelt de aansprakelijkheid van de eigenaar of houder van een motorrijtuig jegens niet door dat motorrijtuig vervoerde personen of zaken. Een van de vereisten voor de toepasselijkheid van artikel 185 is dat de schade het gevolg moet zijn van betrokkenheid van een motorrijtuig bij een verkeersongeval. Naast deze civielrechtelijke betrokkenheid kent de WVW ook de (strafrechtelijke) betrokkenheid die is geregeld in artikel 7 WVW. Over deze bepaling is in Verkeersrecht van december 2003 [1] van de hand van mr Bleichrodt een artikel
pag. 306 VR 2005, Onttrekking van wegen aan het openbaar verkeer
VRA 2005, p. 306 2005-10-01 Mr drs E.J. Govaers Gemeenten, provincies en waterschappen worden steeds vaker geconfronteerd met verzoeken van derden om wegen die zij onderhouden aan het openbaar verkeer te onttrekken. In beginsel kan de onttrekking als een tamelijk ingrijpende maatregel worden beschouwd, nu immers de betreffende weg niet meer voor een ieder vrij toegankelijk is. De vraag rijst dan ook hoe de (hoogste) bestuursrechter beslissingen van het bevoegd gezag omtrent verzoeken tot onttrekking van wegen beoordeelt. Onttrekking van wegen aan het openbaar verkeer Een bespreking van de