Datum uitgave:
Gladde snelwegen
ZOAB is een zegen. Het maakt minder lawaai voor automobilist en omgeving. En je hebt minder last van opspattend water. Wie heeft nooit het angstige moment doorstaan dat hij bij het passeren van een vrachtwagen door een golf van opspattend regenwater heen moest en even geen hand meer voor ogen zag. Met een Lelijke Eend of een Dafje bleef je hangen in het watergordijn. En dan maar een schietgebedje dat de weg rechtuit mocht gaan. Bij nadere bestudering van het ZOAB van dichtbij, wat overigens valt af te raden, blijkt dat er tussen de asfaltklontjes ruimten zitten waarin het water zich een weg
pag. 33 VR 2005, De spiegelbeelddekking bij WAM-plichtige werktuigen: wie betaalt bij schade?
VRA 2005, p. 33 2005-02-01 Prof. mr J.H. Wansink, mr M.M.R. van Ardenne-Dick De spiegelbeelddekking bij WAM-plichtige werktuigen: wie betaalt bij schade? Hoge Raad 10 oktober 2003, VR 2005, 21, NJ 2004, 22 VRA 2005, p. 33 Prof. mr J.H. Wansink, mr M.M.R. van Ardenne-Dick WAM art. 3 1 Inleiding Deze uitspraak heeft betrekking op een arbeidsongeval, dat in 1988 in de bouw plaatsvond. Het betrof een dodelijke val uit een hoogwerker, die door de werkgever, Penders, gehuurd was van Drima Hoogwerkerverhuur. Dritty, de eigenaar van Drima, bediende de hoogwerker ten tijde van het ongeval [1] . Dritty
pag. 37 VR 2005, De (politieke) problemen van het schaderegelingsproces
VRA 2005, p. 37 2005-02-01 Mr B.P. Dekker Niet het verbieden van de proef met no cure no pay, niet het feit dat voor personenschade nog slechts de korte verjaringstermijn aan de orde is, niet de omstandigheid dat de Hoge Raad plotseling terughoudend lijkt te worden ten aanzien van werkgeversaansprakelijkheid, maar twee onderzoeksprojecten van het Centrum voor Aansprakelijkheidsrecht van de Universiteit van Tilburg naar de mogelijkheden om de omvang van de transactiekosten van het aansprakelijkheidsrecht terug te brengen [1] en naar de mogelijkheden van procedurele normering van personenschade