Zoeken

5 resultaten gevonden

  1. pag. 133 VR 2004, Aansprakelijkheidsaspecten van elektronische rijtaakondersteunende systemen in het wegverkeer

    Artikel
    VRA 2004, p. 133 2004-05-01 Mr K.A.P.C. van Wees Toepassing van elektronische rijtaakondersteunende systemen in het wegverkeer kan mogelijk een belangrijke bijdrage leveren aan verbetering van de verkeersveiligheid, het rijcomfort en een efficiënter gebruik van de infrastructuur. De toepassing van deze, grotendeels nog in ontwikkeling zijnde, systemen roept juridisch de nodige vragen op. Een van deze vragen betreft mogelijke gevolgen voor de aansprakelijkheid voor verkeersongevallen. Wat betekent het gebruik van elektronische rijtaakondersteunende systemen bijvoorbeeld voor de
  2. pag. 33 VR 2010, Over intelligente voertuigen, slimme wegen en aansprakelijkheid

    Artikel
    VRA 2010, p. 33 2010-02-01 Mr. K.A.P.C van Wees Over intelligente voertuigen, slimme wegen en aansprakelijkheid VRA 2010, p. 33 Mr. K.A.P.C van Wees [1] 1 Inleiding Techniek dient de mens. Dit motto vormt de gedachte achter de ontwikkeling van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Met deze verzamelnaam wordt een grote diversiteit aan technologische systemen aangeduid, die de bestuurder van een motorrijtuig ondersteunen in zijn rijtaak, door hem van informatie te voorzien of deze taak deels of geheel overnemen door automatisch te remmen, gas te geven en/of te sturen. In de toepassing van
  3. VR 2011/121, Over zwarte dozen in auto’s en wie er in mag kijken; verkennende beschouwingen over EDR en de exhibitieplicht

    Artikel
    VRA 2011/121 2011-11-18 Mr. K.A.P.C. van Wees Over zwarte dozen in auto’s en wie er in mag kijken; verkennende beschouwingen over EDR en de exhibitieplicht VRA 2011/121 Mr. K.A.P.C. van Wees [1] 1 Event Data Recorder; toelichtende opmerkingen 1.1 Een ongeval in Rotterdam Op Tweede Kerstdag 2009 vindt er in Rotterdam een dodelijke aanrijding plaats. Een bijna 3.000 kilo zware Amerikaanse pick-up (een Dodge Ram) ramt een personenauto. Vier inzittenden overleven de klap niet, een vijfde raakt zwaar gewond. De pick-up beschikt over een zogenaamde Event Data Recorder (EDR), een soort zwarte doos
  4. VR 2016/089 Testen van autonome of zelfrijdende auto's op de openbare weg

    Artikel
    VR 2016/89 Testen van autonome of zelfrijdende auto’s op de openbare weg 1) Mw. mr. N.E. Vellinga, prof. mr. W.H. Vellinga en mr. K.A.P.C. van Wees * * Buitengriffier bij het regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg in Groningen (Nynke Vellinga), A-G i.b.d. bij de Hoge Raad, tevens oud-redacteur van Verkeersrecht (Wim Vellinga) en Universitair docent Privaatrecht, Vrije Universiteit Amsterdam (Kiliaan van Wees). Inleiding Nederland is het eerste land waar een zelfrijdende auto zonder stuur de weg op mag, zo kopten de media naar aanleiding van de presentatie van de zogenaamde WEpod op 28
  5. VR 2023/79 Voorstel nieuwe richtlijn productaansprakelijkheid

    Artikel
    Op 28 september 2022 publiceerde de Europese Commissie een voorstel voor een nieuwe richtlijn productaansprakelijkheid. Met het voorstel wordt beoogd om de bestaande, uit 1985 daterende, regeling weer ‘bij de tijd’ te brengen. Hoewel de Commissie vooropstelt dat de richtlijn over het geheel genomen nog effectief en relevant is, stelt zij vast dat deze ook een aantal tekortkomingen vertoont. Zo laten de definities en concepten uit de bijna 40 jaar oude richtlijn zich niet eenvoudig toepassen op producten uit de moderne digitale en circulaire (meer op hergebruik gerichte) economie, stelt de bewijslast ten aanzien van de gebrekkigheid en het causaal verband in relatie tot bepaalde producten zoals geneesmiddelen, ‘smart products’ of AI slachtoffers voor (te grote) uitdagingen en vormen bepaalde regels in de bestaande richtlijn een onwenselijke belemmering voor het indienen van een schadeclaim (denk bijvoorbeeld aan de regel dat zaakschade onder de € 500,- op basis van de richtlijn niet wordt vergoed). Het voorstel behelst een volledige en ingrijpende herziening van de bestaande richtlijn. Het is er in belangrijke mate op gericht dat de aansprakelijkheidsregels beter zijn toegerust op de aard en de risico’s van producten in het digitale tijdperk. Maar het voorstel beperkt zich daar niet toe. Het beoogt ook veilig te stellen dat er altijd een partij in de EU is die aansprakelijk kan worden gesteld voor producten met gebreken, ook wanneer deze door consumenten rechtstreeks zijn gekocht van fabrikanten buiten de EU (iets wat in toenemende mate gebeurt). Daarnaast bedoelt het voorstel de bewijslast in complexe zaken te verlichten. Ook wordt er gestreefd naar meer rechtszekerheid door de richtlijn productaansprakelijkheid beter af te stemmen op het nieuwe wetgevingskader voor het verhandelen van producten en de regels inzake productveiligheid, en door deze aan te passen aan de op de richtlijn betrekking hebbende jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie.

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!