Datum uitgave:
ETW's, GOW's, SW's en de Groene Loper
De visie ‘Duurzaam Veilig’ die in 1992 is geïntroduceerd, heeft veel gepraat en geschrijf opgeleverd over allerlei aspecten van verkeersveiligheid, onder meer met betrekking tot het uiterlijk van de weg en het probleem hoe en in welke mate daardoor het gedrag van weggebruikers wordt beïnvloed. In 1995 publiceerde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de notitie ‘Voorkomen blijft beter ...; mogelijkheden voor een verkeersveilige ruimtelijke ordening’. Daarin wordt gepleit voor een gestructureerde aanpak van bepaalde aspecten van verkeersveiligheid bij (de aanleg en inrichting van) wegen. In
pag. 333 VR 2005, Diabetes mellitus en het rijbewijs
VRA 2005, p. 333 2005-11-01 Mr A.R.A.L. Norenburg, A.D.M. Stork Diabetes mellitus en het rijbewijs [1] VRA 2005, p. 333 Mr A.R.A.L. Norenburg, A.D.M. Stork Wegenverkeerswet BW art. 7:457 1 Inleiding Om te mogen deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer is in Nederland een rijbewijs nodig. Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort ( art. 107 lid 1 WVW 1994). Een rijbewijs wordt slechts afgegeven aan degene die beschikt over een
pag. 339 VR 2005, Een busongeval tijdens de vakantie: de weg naar schadevergoeding
VRA 2005, p. 339 2005-11-01 L. Schreuder Het is een bericht dat met enige regelmaat het nieuws haalt: touringcar met Nederlandse vakantiegangers verongelukt in het buitenland met als gevolg een aantal doden en veel gewonde passagiers. Een dergelijk ongeval roept onmiddellijk een aantal juridische vragen op. De belangrijkste daarvan is: op wie kan het slachtoffer zijn schade verhalen en op welke grond? Bovendien speelt de vraag naar het toepasselijk recht een belangrijke rol. De benadeelde kan de vervoerder aansprakelijk stellen op grond van een vervoerovereenkomst of een reisovereenkomst