Verkeersrecht 2022-3

Editie
Datum uitgave: 

VR 2022/33 Nieuwe EU-richtlijn motorrijtuigverzekering een feit, quo vadis na 50 jaar?

Artikel
VR 2022/33 Nieuwe EU-richtlijn motorrijtuigverzekering een feit, quo vadis na 50 jaar? J.J. Smits MSc * * Senior beleidsmedewerker voor Waarborgfonds Motorverkeer / Nederlands Bureau en Vereende verzekeringen; schrijft op persoonlijke titel. 1. Inleiding Op 2 december jl. is de vernieuwde (=zesde 1) ) EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen (EU 2021/2118) door de Europese Commissie gepubliceerd en is 20 dagen later, op 22 december 2021, in werking getreden. Deze richtlijn is tegenwoordig de basis voor de Nederlandse Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) en daarmee belangrijk

VR 2022/34 Hoe heurt het eigenlijk?

Column 15 maart 2022
VR 2022/34 Hoe heurt het eigenlijk? De straat waarin wij wonen komt uit op een fietsstraat. Deze is tamelijk lang. Op een ochtend stapte ik in mijn derdehands Saab om naar kantoor te gaan. Ik had enige haast in verband met een afspraak, maar in de fietsstraat belandde ik achter een dame die op een gewone fiets reed. Zij reed langzaam en al snel vormde zich achter mij een kleine file auto’s. U mag het mij kwalijk nemen, maar ik verloor op enig moment mijn geduld omdat de straat meer dan breed genoeg is voor een auto om een andere auto in te halen, laat staan een fietser. Tegenliggers waren in

VR 2022/35 Telefoon vasthouden. Fietser.

Jurisprudentie
Op basis van deze verklaring van de ambtenaar kan niet worden vastgesteld dat de betrokkene tijdens het fietsen een mobiel elektronisch apparaat vasthield. De verklaring van de ambtenaar dat hij zag dat de betrokkene met een mobiel aan het bellen was, geeft daaromtrent onvoldoende uitsluitsel, nu bellen ook mogelijk is zonder de telefoon, althans een elektronisch apparaat, vast te houden. Derhalve kan niet worden vastgesteld dat de gedraging is verricht.

VR 2022/36 Dood door schuld. Bedieningsfout.

Jurisprudentie
De verdachte, buschauffeur, trapt op het gaspedaal in plaats van op de rem. Daardoor botst hij met de bus tegen een bakfiets. De bestuurster van de bakfiets en haar ongeboren kind komen om het leven, haar tweejarige zoon overleeft het ongeval. Het intrappen van het gaspedaal in plaats van de rem en vervolgens het ingetrapt houden van het gaspedaal is een bedieningsfout die niet elke chauffeur wel eens overkomt, laat staan een beroepschauffeur als verdachte. Als beroepschauffeur mag van verdachte worden verwacht dat hij altijd oplet, dat hij het juiste pedaal intrapt en dat hij, als hij het

VR 2022/37 Letselschadezaak; deskundigenrapporten; causaal verband.

Jurisprudentie
A heeft in 1999 een motorongeval gehad. De verzekeraar van de betrokken auto (B) heeft aansprakelijkheid voor de gevolgen van het ongeval erkend. Bij het ongeval heeft A fracturen in de rechterenkel, een fractuur in het linker kuitbeen en diverse vleeswonden en kneuzingen opgelopen. A ervaart nadien ernstige pijnklachten en leidt een leven van iemand die invalide is: ze draagt speciaal schoeisel, kan nauwelijks lopen, maakt buitenshuis gebruik van een rolstoel en scootmobiel, binnenhuis van een trippelstoel en ze moet veel liggen. Tussen A en B is in geschil of een causaal verband bestaat