Zoeken

16 resultaten gevonden

  1. VR 2017/01 Gordelloze slachtoffers en beschonken bestuurders

    Artikel
    VR 2017/1 Gordelloze slachtoffers en beschonken bestuurders Mr. Pauline Woudenberg * * Advocaat te Haarlem. Inleiding Het dragen van een veiligheidsgordel in de auto is sinds 1975 wettelijk verplicht. 1) In veel gevallen kan een gordel de kans op ernstig letsel drastisch verminderen. 2) Toch kunnen zich situaties voordoen waarin de gordel het ontstaan van letsel niet kan voorkomen. De vraag rijst wat de consequenties zijn voor de automobilist die geen gordel draagt en in een ongeval verzeild raakt, terwijl een andere partij aansprakelijk is voor de schade. De directe oorzaak van het ongeval
  2. VR 2017/087 Roekeloosheid in vormen

    Artikel
    VR 2017/87 Roekeloosheid in vormen Prof. mr. W.H. Vellinga* * A-G i.b.d. bij de Hoge Raad, tevens oud-redacteur van Verkeersrecht. In zijn editorial in Delikt en Delinkwent van zomer vorig jaar schreef Groenhuijsen dat de uitleg die de Hoge Raad geeft aan het begrip roekeloosheid, zoals dat voorkomt in art. 175 WVW1994 en art. 307 en 308 Sr, niet overeenstemt met hetgeen de wetgever voor ogen stond. 1) Zijns inziens beoogde de wetgever roekeloosheid niet te beperken tot wat door de Hoge Raad uitzonderlijke gevallen worden genoemd. Deze restrictieve uitleg door de Hoge Raad van roekeloosheid
  3. VR 2017/088 Slachtofferrechten in het strafproces - de theorie en de praktijk

    Artikel
    VR 2017/88 Slachtofferrechten in het strafproces – de theorie en de praktijk Mr. A.J.J.G. Schijns * * Advocaat bij Beer advocaten te Amsterdam en onderzoeker aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. 1. Inleiding Er is de afgelopen decennia en jaren sprake van een toenemende aandacht voor de rechtspositie van slachtoffers van misdrijven. Het slachtoffer heeft sinds 2011 een eigen titel in het Wetboek van Strafvordering 1), en daarmee een eigen positie in het strafproces. Ook andere regelgeving en beleid met betrekking tot de positie van slachtoffers zijn in betrekkelijk korte tijd binnen het
  4. VR 2017/103 Nieuwe richtlijn pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen: veranderingen in aansprakelijkheidsregime?

    Artikel
    VR 2017/103 Nieuwe richtlijn pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen: veranderingen in aansprakelijkheidsregime? Mr. Janneke Kruijswijk Jansen * * Advocaat bij Kennedy Van der Laan te Amsterdam. Sinds lange tijd bestaat binnen de EU een specifiek regime van reizigersbescherming voor pakketreizen, dat wil zeggen reizen die als pakket zijn verkocht en die bestaan uit ten minste twee reisdiensten, zoals vervoer, accommodatie, of een andere toeristische dienst. Op 11 december 2015 is een nieuwe – aanzienlijk uitgebreidere – richtlijn op het gebied van pakketreizen vastgesteld, Richtlijn (EU)
  5. VR 2017/125 Hoe oordeelt de feitenrechter over strijd met de maatschappelijke betamelijkheid in de zin van art. 6:162 lid 2 BW?

    Artikel
    VR 2017/125 Hoe oordeelt de feitenrechter over strijd met de maatschappelijke betamelijkheid in de zin van art. 6:162 lid 2 BW? Een jurisprudentieonderzoek Prof. mr. J.L. Smeehuijzen * * Hoogleraar privaatrecht Vrije Universiteit. 1. Inleiding Of een gedraging al dan niet in strijd is met ‘de maatschappelijke betamelijkheid’ van art. 6:162 lid 2, is de centrale vraag van het aansprakelijkheidsrecht. Het is tegelijkertijd een van de meest problematische vragen. Want hoe bepaalt de rechter of is gehandeld in strijd met de maatschappelijke betamelijkheid? Het begrip is in de wet niet gedefinieerd
  6. VR 2017/140 Strafrechtelijke aansprakelijkheid voor ernstige verkeersdelicten

    Artikel
    VR 2017/140 Strafrechtelijke aansprakelijkheid voor ernstige verkeersdelicten Een uitgebreide boekbespreking Mr. A.E. Harteveld * * Advocaat-Generaal bij de Hoge Raad der Nederlanden, redacteur Verkeersrecht. 1. Inleiding Al in juli 2015 verscheen, in het Engels, het boek Criminal Liability for Serious Traffic Offences, Essays on Causing Death, Injury and Danger in Traffic. Het boek bevat bijdragen die zijn gebundeld naar aanleiding van het eerder in Groningen, onder auspiciën van de Rijksuniversiteit aldaar gehouden congres over de strafbaarstelling van ernstige verkeersdelicten in een aantal
  7. VR 2017/151 Vertrouwen in de toekomst

    Artikel
    VR 2017/151 Vertrouwen in de toekomst De redactie Met dit nummer sluit Verkeersrecht zijn 65 ste jaargang af. Er is in die jaren in het verkeer en in het recht natuurlijk veel veranderd, maar het tijdschrift maakt het onverminderd goed. Bestuursrechtelijke boeteregelingen, alcoholsloten, de strafmaat bij verkeersdelicten, de – langzaam stijgende – hoogte van het smartengeld in Nederland; het verkeersrecht borrelt van de thema’s die hun weg vinden naar ons blad. Dat is alle reden voor de redactie om vertrouwen te hebben in de toekomst van het tijdschrift Verkeersrecht. ‘Vertrouwen in de
  8. VR 2017/16 Letselschaderegeling in het Caribische deel van het Koninkrijk: een verkenning

    Artikel
    VR 2017/ 16 Letselschaderegeling in het Caribische deel van het Koninkrijk: een verkenning Mr. J. Sap * * Lid van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie van Aruba, Curaçao en Sint Maarten en van Bonaire, Sint Eustatius en Saba, alsmede redacteur van dit blad. Hoe regel je een letselschadezaak? Het is een vraag die eigenlijk niet uit een boekje valt te beantwoorden. Veeleer is sprake van een scala aan gebruiken, gewoontes, normen, cultuur, alsmede van geschreven en ongeschreven regels. Binnen het Nederlandse rechtsgebied hebben we inmiddels een fijnmazig systeem van schaderegelen ontwikkeld. Er
  9. VR 2017/17 Spontane naleving van richtlijnen voor infrastructuur

    Artikel
    VR 2017/ 17 Spontane naleving van richtlijnen voor infrastructuur Milou Giesen MSc, dr. Charlotte Bax en ir. Jan Hendrik van Petegem * * Respectievelijk onderzoeker bij de Rekenkamer Rotterdam, mw. Giesen heeft het artikel op persoonlijke titel geschreven, senior onderzoeker bij SWOV en onderzoeker bij SWOV. Aanleiding Veel zaken in het verkeer worden geregeld op basis van het verkeersrecht; wetten en wettelijke regelingen zoals de Wegenverkeerswet en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Voor de inrichting van de infrastructuur zijn overheden in Nederland echter vooral
  10. VR 2017/32 Persoonlijk onderzoek bij moeilijk objectiveerbaar letsel

    Artikel
    VR 2017/ 32 Persoonlijk onderzoek bij moeilijk objectiveerbaar letsel Mr. K. Ertürk & mr. P. Oskam * * Beiden advocaat bij Kennedy Van der Laan te Amsterdam. Inleiding Verzekeringsfraude komt vaak voor. Volgens het Verbond van Verzekeraars was er in 2014 een bedrag mee gemoeid van € 900 miljoen, terwijl in dat jaar zo’n € 8 miljard werd uitgekeerd. Uit de cijfers van het Verbond blijkt voorts dat het aantal fraudegevallen toeneemt: uit de in augustus 2016 gepresenteerde cijfers volgt dat het aantal fraudegevallen in 2015 met zeven procent steeg ten opzichte van 2014. 1) Niet alleen vormt
  11. VR 2017/33 Lessen bij het passeren van de poort van het aansprakelijkheidsrecht in geval van letselschade

    Artikel
    VR 2017/ 33 Lessen bij het passeren van de poort van het aansprakelijkheidsrecht in geval van letselschade Verslag van het 28 e congres van de Vereniging van Letselschade Advocaten Mw. mr. J.T. Hiemstra * * Promovenda en werkzaam als docent bij de vakgroep Privaatrecht en Notarieel Recht van de Rijksuniversiteit Groningen. Op vrijdag 27 januari 2017 vond het 28 e LSA congres plaats in het chique hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee. Het thema van het congres, ‘wie eist bewijst, wie stelt krijgt geld’, bood ruimte voor een gevarieerd programma met uiteenlopende opvattingen van de
  12. VR 2017/40 Over speed-pedelecs en eBikes; de ene fietser is de andere niet

    Artikel
    VR 2017/40 Over speed-pedelecs en eBikes; de ene fietser is de andere niet Mr. P.C. Knijp * * Advocaat bij Stadermann Luiten Advocaten te Rotterdam. Inleiding In de sciencefiction-klassieker Back to the Future II 1), werd hoofdrolspeler Marty McFly (Michael J. Fox) in een tijdmachine 2) vanuit 1989 vooruitgestuurd naar 21 oktober 2015. De hoofdrolspeler belandde in een wereld met – voor 1989 – behoorlijk wat technische veranderingen. Omdat 21 oktober 2015 inmiddels achter ons ligt, kunnen we evalueren wat er aan voorspellingen daadwerkelijk is uitgekomen 3). Dat blijken er een flink aantal te
  13. VR 2017/41 Gymongevallen, wanneer is een school aansprakelijk?

    Artikel
    VR 2017/41 Gymongevallen, wanneer is een school aansprakelijk? Tien jaar later Mw. mr. B.M. Paijmans en B. Goedhart * * Respectievelijk advocaat te Utrecht en onbezoldigd Universitair Docent aan de Universiteit Utrecht, en vakleerkracht bewegingsonderwijs, opleidingsdocent Pabo Haarlem, medeauteur van de methode Basislessen Bewegingsonderwijs. 1. Inleiding Leren door vallen en opstaan. Bij spelen en bewegen is dit letterlijk één van de manieren waarop kinderen leren. Met een val hoeft dus niets mis te zijn, maar een ongeval probeert een docent lichamelijke opvoeding te voorkomen. Helaas lukt
  14. VR 2017/52 De first partyverzekering in het verkeer

    Artikel
    VR 2017/52 De first partyverzekering in het verkeer Een vergelijking van de huidige dekking onder first partyverzekeringen met die onder het aansprakelijkheidsrecht Mw. mr. L.C. Dufour * * Advocaat bij WIJ advocaten B.V. te Amsterdam. 1. Inleiding First partyverzekeringen kunnen zich verheugen in een toenemende belangstelling. Eind 2015 heeft het Verbond van Verzekeraars in de Toekomstvisie Automotive "Onderweg naar morgen" 1) de voordelen van een first partyverzekering aangeprezen om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de zelfrijdende auto en de slechte resultaten op hun portefeuille
  15. VR 2017/53 Compensatie voor de werkgever bij vertraagde vlucht van de werknemer

    Artikel
    VR 2017/53 Compensatie voor de werkgever bij vertraagde vlucht van de werknemer Over en naar aanleiding van het derde Air Baltic arrest van het Europese Hof van Justitie Prof. mr. C.C. van Dam * * Cees van Dam bracht in 2011 ‘s werelds eerste app voor Air Passenger Rights op de markt. De actuele versie van deze app kan gratis worden gedownload in de App Store en in Google Play. Hij is onder meer hoogleraar Europees aansprakelijkheidsrecht aan de Universiteit Maastricht en oud-hoofdredacteur van Verkeersrecht. 1. Inleiding Een werknemer komt op een dienstreis met vertraging op zijn bestemming
  16. VR 2017/63 Aansprakelijkheidsregime bij schade door een heteluchtballon

    Artikel
    VR 2017/63 Aansprakelijkheidsregime bij schade door een heteluchtballon Het aansprakelijkheidsregime voor personenvervoer door een heteluchtballon in vogelvlucht Mr. P. Leemans * * Advocaat bij Moree Gelderblom advocaten te Rotterdam. De auteur bedankt mr. Veneta Oskam en mr. Ronna Rutte, beiden advocaat bij Van Traa advocaten, alsmede zijn kantoorgenoot Peter Langstraat voor hun tekstuele input. 1. Inleiding Luchtvaartongevallen en de juridische afwikkeling hiervan zijn de afgelopen jaren veelvuldig onderwerp van het nieuws geweest 1) en zij hebben aanleiding gegeven tot een verscheidenheid

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!