Verkeersrecht 2001-10

Editie
Datum uitgave: 

pag. 309 VR 2001, Een internationaal verkeersongeval: de rechtstreekse vordering tegen de verzekeraar

Artikel
VRA 2001, p. 309 2001-10-01 Mr A.P.M.J. Vonken Een internationaal verkeersongeval: de rechtstreekse vordering tegen de verzekeraar VRA 2001, p. 309 Mr A.P.M.J. Vonken Haags Verdrag verkeersongevallen op de weg 4e EG-Richtlijn WAM WAM EEX-Verdrag 1 De casus Op 31 juli 2001 heeft op de autosnelweg nabij Parijs een verkeersongeval plaatsgevonden. Bij dit ongeval waren betrokken een in Nederland geregistreerde rode Volvo en een, volgens de verklaring van enkele bij het ongeval aanwezige getuigen, blauwe Renault, waarvan het kenteken onbekend is gebleven. Uit het door de Franse politie opgemaakte

pag. 313 VR 2001, Internationale verkeersongevallen: de bevoegdheid van de rechter en de tenuitvoerlegging van het vonnis

Artikel
VRA 2001, p. 313 2001-10-01 Mr M.E. Koppenol-Laforce Internationale verkeersongevallen: de bevoegdheid van de rechter en de tenuitvoerlegging van het vonnis VRA 2001, p. 313 Mr M.E. Koppenol-Laforce 1 Inleiding Vakantievreugd en vakantieleed weten zich gescheiden door slechts een flinterdunne lijn, vaak een streep op de weg. De massatoeristische uittocht naar de zuidelijke gebieden is inmiddels weer voorbij, maar heeft, zoals ieder jaar, weer de nodige tol op de weg geëist. Het aantal internationale verkeersongevallen is wederom gestegen. Een verkeersongeval kan op grond van velerlei

pag. 318 VR 2001, Het Groene kaartstelsel

Artikel
VRA 2001, p. 318 2001-10-01 Mr F.J. Blees Centraal in de praktijk van de afhandeling van motorrijtuigschaden met een internationaal aspect staat het Stelsel van internationale verzekeringsbewijzen - in de praktijk beter bekend als het Groene kaartstelsel. Dit biedt een oplossing aan degenen die slachtoffer zijn geworden van een ongeval dat is veroorzaakt door een buitenlands bezoekend motorrijtuig. Een tweede reden om aan het Groene kaartstelsel aandacht te besteden ligt in de totstandkoming van de vierde Motorrijtuigverzekeringsrichtlijn van de EU. Deze biedt immers een oplossing voor de

pag. 321 VR 2001, De vierde WAM-richtlijn

Artikel
VRA 2001, p. 321 2001-10-01 jhr mr H.J.J. de Bosch Kemper Voortbouwend op, en min of meer naar analogie van, het Groene kaart-gebeuren voor de aansprakelijkheid (overeenkomstig nationaal recht) van brokkenmakers uit het buitenland, is in Europees verband gezocht naar een oplossing van het probleem dat benadeelden hebben als zij verkeersschade hebben geleden in het buitenland. Dat denken heeft zijn beslag gekregen in de vierde WAM-richtlijn (nummer 2000/26/EG van 16 mei 2000), waaraan de wetgevingen van de lidstaten van de Europese Unie uiterlijk op 1 januari 2003 aangepast moeten zijn. De

pag. 323 VR 2001, De schadeafwikkeling van een 'internationaal' verkeersongeval naar Frans resp. Duits recht

Artikel
VRA 2001, p. 323 2001-10-01 Mw mr P. van Essen De schadeafwikkeling van een 'internationaal' verkeersongeval naar Frans resp. Duits recht VRA 2001, p. 323 Mw mr P. van Essen De casus Op de autoweg bij Parijs resp. München, heeft een verkeersongeval plaatsvonden. Bij dit ongeval zijn betrokken een in Nederland geregistreerde Volvo, bestuurd door Hans en een in Frankrijk resp. Duitsland geregistreerde Renault resp. Mercedes. Uit het door de Franse resp. Duitse politie opgemaakte proces-verbaal blijkt dat de Renault resp. Mercedes de Volvo tijdens het rechts inhalen heeft geraakt, waardoor de