Zoeken

15 resultaten gevonden

  1. “U hoort nog van mijn verzekeraar”

    VR-kort
    Artikel
    12 oktober 2021
    Mr. L.A. van Amsterdam Waar professionele dienstverleners werken, worden fouten gemaakt. Advocaten missen wel eens een termijn, notarissen betalen wel eens ten onrechte uit, accountants stellen wel eens zonder deugdelijke grondslag jaarstukken op. Ook professionele dienstverlening blijft mensenwerk. Ter afdekking van met aansprakelijkheid gepaard gaande risico’s zijn advocaten, notarissen en accountants verplicht een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BA-verzekering) af te sluiten. Bij de afwikkeling van aansprakelijkheidsstellingen dienen deze beroepsoefenaars rekening te houden met zowel
  2. Collectieve acties, collectieve schikkingen en buitenlandse benadeelden: opt-in of opt-out?

    VR-kort
    Artikel
    12 oktober 2021
    Mr. A.Ch.H. Franken Met de invoering van het collectief actierecht in 1994 zijn collectieve acties in Nederland vast onderdeel van de rechtsbescherming. Mits sprake is van gelijksoortige belangen kan een stichting of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid een rechtsvordering instellen voor andere belanghebbenden (art. 3:305a BW). Lid 3 van art. 3:305a BW verbood aanvankelijk dat ook collectief schadevergoeding kan worden gevraagd. Voor het verkrijgen van schadevergoeding moest worden volstaan met een verklaring voor recht, die wel tot onderhandelingsdruk kon leiden om de aansprakelijke
  3. Conflictoplossing: het domein van rechters? Een vergelijkende studie naar rechterlijke en alternatieve conflictoplossing in verschillende rechtsgebieden

    VR-kort
    Boek
    12 oktober 2021
    Deze titel biedt een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van alternatieve conflictoplossing en de taakinvulling door de rechter. Daarbij is er ook aandacht voor de digitalisering en online conflictoplossing. Geschillen worden steeds vaker niet aan de rechter, maar aan andere conflictoplossers voorgelegd en daarmee aan rechterlijke conflictoplossing onttrokken. Ook de rol van de rechter zelf is veranderd. Rechters worden steeds vaker met andere taken geconfronteerd en er wordt meer specialistische kennis van hen verwacht. De veranderingen verschillen echter per rechtsgebied, zowel qua
  4. Een victimologisch fundament voor het (straf)recht: vergelden, verbinden en verhalen

    VR-kort
    Artikel
    12 oktober 2021
    A. Pemberton Een opvallende ontwikkeling in de afgelopen vijftig jaar is de (her)ontdekking van het slachtoffer van een misdrijf. Die is in die periode van de vergeten partij van het strafrecht steeds meer een hoofdrol gaan spelen. De opmars is echter niet vergezeld gegaan van een consequent doordenken van de positie van het slachtoffer in en tegenover het recht. Er is veel gebeurd en bedacht, maar het ontbreekt aan een goed victimologisch fundament. De belangrijkste victimologische opdracht voor de komende vijftig jaar is daarmee het uitwerken van een dergelijk fundament, aldus de auteur. Dit
  5. Ever Given: potentiële aansprakelijkheden en verzekeringsdekking

    VR-kort
    Artikel
    12 oktober 2021
    Dr. F.L. Stevens, E. van Geyte LLM en dr. J. Hörnig Op 23 maart 2021 liep het containerschip Ever Given vast in het Suezkanaal. Als gevolg hiervan was het kanaal volledig geblokkeerd voor alle scheepvaartverkeer. Een 150-tal schepen was hierdoor gedwongen om in de Middellandse Zee of de Golf van Suez te blijven wachten tot het kanaal vrijgemaakt zou zijn. Uiteindelijk werd de Ever Given pas 6 dagen later, op 29 maart 2021, losgetrokken en kon de scheepvaart door het kanaal geleidelijk weer op gang komen. Dit incident doet ook allerlei aansprakelijkheids- en verzekeringsvragen rijzen. Uiteraard
  6. Gebruik social mediaberichten tijdens rijden: risico’s en gevaren niet waard: Ministerie IenW liet 1.200 bestuurders dagboek bijhouden over telefoongebruik in verkeer

    VR-kort
    Bericht
    12 oktober 2021
    Nederlandse bestuurders vinden social mediaberichten die ze tijdens het rijden ontvangen onbelangrijk (84%) en het risico van een boete niet waard (94%). Bijna de helft vindt ze zelfs onzinnig en nutteloos. Toch leest twee derde van de Nederlanders wel eens een bericht tijdens het fietsen of autorijden, uit nieuwsgierigheid of omdat ze denken dat het belangrijk kan zijn. Bij meer dan de helft van de mensen die hun telefoon in het verkeer gebruiken, leidt dat tot langzamer rijden, slingeren, een afslag missen of zelfs tot ongelukken. Dat blijkt uit het Social Media Dagboekonderzoek dat het
  7. VR 2021/124 De verkeersrechtelijke regulering van eBikes en speed-pedelecs

    Artikel
    VR 2021/124 De verkeersrechtelijke regulering van eBikes en speed-pedelecs: een misstap voor slachtofferbescherming in het aansprakelijkheidsrecht Mw. mr. L.R. Daman * * Advocaat bij Ruesink & Baggerman Letselschade Advocaten. De opkomst van de elektrische fiets De elektrische fiets is eind jaren ’90 van de vorige eeuw op de markt gekomen en wint sindsdien flink aan populariteit. Zo betrof de aankoop van een nieuwe fiets in 2020 in 50% van de gevallen een elektrische fiets, terwijl dat in 2010 nog maar een percentage van 14% was. 1) Ook het totaal aantal speed-pedelecs in Nederland is in 2019
  8. VR 2021/125 Congresverslag: International Class Action Regimes and Settling Mass Personal Injury

    Artikel
    VR 2021/125 Congresverslag: International Class Action Regimes and Settling Mass Personal Injury Pim Wissink * * Mr. P.G.J. Wissink is promovendus en docent burgerlijk recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. De auteur was betrokken bij de organisatie van het congres. 1. Inleiding Het Nederlandse massaschaderecht is volop in ontwikkeling. In 2020 trad de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA) in werking, waarmee de collectieve actie van artikel 3:305a BW een ‘upgrade’ tot volwaardige collectieve schadevergoedingsactie kreeg. Inmiddels worden de eerste ervaringen opgedaan
  9. VR 2021/126 Verlaten plaats ongeval. Behoorlijke gelegenheid.

    Jurisprudentie
    De verdachte is met zijn auto (Seat) tegen een paaltje aangereden. Dit raakte beschadigd. Na dit ongeval is de verdachte weggereden van de plaats van het ongeval. De verdachte heeft niet behoorlijk gelegenheid gegeven tot vaststelling van zijn identiteit en van het door hem bestuurde motorrijtuig. Hij heeft op generlei wijze kenbaar gemaakt dat hij en zijn auto betrokken zijn geweest bij het ongeval. De verdachte had, nu het ongeval midden in de nacht heeft plaatsgevonden en de Gemeente Venlo (het slachtoffer) op dat moment niet bereikbaar was, de mogelijkheid om de politie te bellen of een
  10. VR 2021/127 Letselschadezaak; beoordeling psychiatrisch deskundigenrapport.

    Jurisprudentie
    Fietser A raakt driemaal betrokken bij een verkeersongeval (in 2003, 2006 en 2009). A ontwikkelt na de laatste twee ongevallen blijvende klachten. Verzekeraar B aanvaardt aansprakelijkheid en treedt op als regelend verzekeraar voor de laatste twee ongevallen. Op gezamenlijk verzoek van A en B voert een psychiater (Drooglever Fortuyn) een onderzoek uit. Hij concludeert dat er geen causaal verband is tussen de psychische klachten van A en de laatste twee ongevallen; ook zonder de ongevallen zou A zeer waarschijnlijk de psychische klachten hebben ontwikkeld, gezien zijn (medische) verleden. A is
  11. VR 2021/128 Ernstig auto-ongeluk; gordel; WAM-dekking.

    Jurisprudentie
    In 2006 botst auto X tegen auto Y op de Duitse snelweg. Auto Y slaat hierbij over de kop. In auto Y zit de minderjarige M, samen met haar zus en vader (V). V is bestuurder van de auto. M zit niet in de gordel en vliegt bij de botsing uit de auto, waarna de auto over haar heen rijdt. Zij loopt hierbij zeer ernstig hersenletsel op. De WAM-verzekeraar van auto Y is VY. De WAM-verzekeraar van auto X erkent aansprakelijkheid voor het ongeval, maar zij doet een beroep op een/derde eigen schuld van M vanwege het niet dragen van de gordel. Volgens (de wettelijke vertegenwoordigers van) M heeft V er
  12. VR 2021/129 Letselschadezaak; buitengerechtelijke kosten.

    Jurisprudentie
    A is een ongeval overkomen. Verzekeraar B is hiervoor voor 50% aansprakelijk. Tussen partijen is in geschil of B € 15.224,48 aan buitengerechtelijke kosten moet betalen aan A als voorschot op de kosten van de belangenbehartiger van A (X). De rechtbank wijst de buitengerechtelijke kosten grotendeels toe. De belangrijkste overweging in dit verband is dat redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid en ter verkrijging van voldoening buiten rechte als vermogensschade voor vergoeding in aanmerking komen, behalve als de regels over proceskosten van toepassing zijn krachtens art
  13. VR 2021/130 Eenzijdig verkeersongeval; Poolse auto; Poolse inzittende; Haags Verkeersongevallenverdrag; gewone verblijfplaats.

    Jurisprudentie
    Een Poolse vrouw (A) is op 16 december 2017 betrokken geraakt bij een verkeersongeval. A reed als passagier mee in een Opel met Pools kenteken. De Opel is door onbekende oorzaak van de weg geraakt en in botsing gekomen met een lantaarnpaal en een boom. A was destijds werkzaam voor een uitzendbureau op basis van een tijdelijk dienstverband van drie maanden. Na het ongeval heeft het uitzendbureau haar arbeidsovereenkomst beëindigd en is A teruggekeerd naar Polen, waar haar echtgenoot en vier kinderen wonen. NBM is (voor de aansprakelijkheidsverzekeraar van de Opel) bereid de schade van A als
  14. VR 2021/131 Fietsongeval; aanspreken WAM-verzekeraar na uitkering Waarborgfonds.

    Jurisprudentie
    Een racefietser (A) is in 2007 een ongeval overkomen. A reed op de Kanaaldijk in Heerde. Een witte bestelbus en een personenauto (bestuurd door B) reden in tegengestelde richting. De auto reed achter de bus. De bus is, zonder richting aan te geven, linksaf geslagen en heeft daarbij geen voorrang verleend aan A. Om een aanrijding met de bus te voorkomen, is A uitgeweken naar de (voor hem) linker weghelft. A is toen op B gebotst. De identiteit van de bestuurder van de bestelbus is onbekend gebleven. Het Waarborgfonds Motorvoertuigen heeft aansprakelijkheid erkend en een schadevergoeding van €
  15. VR 2021/132 Afwijzing verzoek benoeming deskundige; geen causaal verband.

    Jurisprudentie
    Op 19 oktober 2018 is A als bestuurster van een auto een ongeval overkomen. Toen zij haar auto tot stilstand bracht voor een zebrapad, is zij van achteren aangereden door een bestelbus. De rechtsopvolger van de WAM-verzekeraar van de bestelbus (B) heeft aansprakelijkheid voor het ongeval erkend. In opdracht van B heeft C een Delta-V onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat er sprake is van een low-impact aanrijding. Gelet hierop kunnen de klachten van A niet het gevolg zijn van het ongeval volgens B. B meent daarom dat zij met het reeds door haar uitgekeerde voorschot van € 4.000,-

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!