Zoeken

18 resultaten gevonden

  1. De toepassing van de Wet Affectieschade in de rechtspraak

    VR-kort
    Artikel
    17 mei 2022
    Mr. J. Mantel In januari 2019 is de Wet Affectieschade in werking getreden. Tijdens de totstandkoming van het BW werd gevreesd dat een regeling in het kader van affectieschade onsmakelijke procespraktijen en vervelende discussies in de hand zou werken. Daarnaast was men bang dat de wet zou leiden tot een verdere toename van de druk op de rechterlijke macht. Om aan deze kritiek tegemoet te komen heeft de wetgever gekozen voor een in hoge mate gestandaardiseerd stelsel, met een vaste kring van gerechtigden en vaste bedragen. Nu de wet ruim 2,5 jaar in werking is, rijst de vraag hoe de afgelopen
  2. Evaluatie van de IWMD-vraagstelling causaal verband bij ongeval - resultaten van een enquête en opties voor revisie

    VR-kort
    Artikel
    17 mei 2022
    Drs. A.M. Reitsma, dr. L.G. Koudstal, drs. D. van Arkel en prof. dr. mr. A.J. Akkermans De huidige versie van de ‘Vraagstelling causaal verband bij ongeval’ dateert van januari 2010. De eerste versie zag het licht in de loop van 2004 naar aanleiding van de destijds gesignaleerde problemen rond de medische expertise in letselschadezaken. Deze vraagstelling was bedoeld als tool om de kennisparadox tussen juristen en medici te overbruggen. De vraagstelling werd ontwikkeld door een onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam in samenwerking met in de praktijk werkzame personen in het
  3. Het productbegrip bij productaansprakelijkheid aan de hand van drie arresten

    VR-kort
    Artikel
    17 mei 2022
    Mr. dr. G.M. Veldt De producent is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een gebrek in zijn product. Dit is de kernbepaling van de Richtlijn Productaansprakelijkheid (Richtlijn 85/375/EEG). Volgens art. 2 van de richtlijn is een product elk roerend goed, ook indien het een bestanddeel vormt van een andere roerend of onroerend goed. Daaronder wordt ook elektriciteit verstaan. Dit productbegrip of -vereiste heeft lange tijd een bescheiden rol vervuld in het academische debat en de jurisprudentie. In een drietal arresten komt dit productbegrip aan de orde. De arresten laten zien dat wat een
  4. Individuele of collectieve schadevaststelling: een rechtseconomische benadering

    VR-kort
    Artikel
    17 mei 2022
    Prof. mr. dr. L.T. Visscher In het debat over individuele versus collectieve schadeafwikkeling staat vaak het perspectief centraal van een gelaedeerde die bij collectieve schadevaststelling met deels ongecompenseerde schade blijft zitten, hetgeen hij als inbreuk op zijn autonomie zal ervaren. Er zijn echter ook andere benaderingen mogelijk. In deze bijdrage komen achtereenvolgens aan de orde 1. het perspectief van potentiële gelaedeerden (die dus nog niet weten of ze schade zullen gaan lijden en, zo ja, hoeveel), 2. het perspectief van de potentiële laedentes, 3. overwegingen van risicohouding
  5. Vergoeden is vergelden? Het strafrechtelijk schadeverhaal naar aanleiding van strafbare feiten anno 2022

    VR-kort
    Artikel
    17 mei 2022
    Mr. dr. R.S.B. Kool De vraag naar de grondslag van het (particuliere) schadeverhaal na strafbare feiten (hierna: schadeverhaal) vraagt de aandacht. Met de voorgenomen modernisering van het Wetboek van Strafvordering is de urgentie tot overdenking toegenomen. Het uitgangspunt van wetgeving en jurisprudentie is dat schadevergoeding naar aanleiding van strafbare feiten berust op civielrechtelijke grondslag. Niettemin ziet de strafrechter zich genoodzaakt om de randen van het recht op te zoeken en compromissen te sluiten tussen wat geldt op grond van het civiele recht en wat passend is binnen het
  6. VR 2022/63 30 km/uur binnen de bebouwde kom

    Artikel
    VR 2022/63 30 km/uur binnen de bebouwde kom achtergrond, juridische aspecten en effecten Dr. ir. Wendy Weijermars, Ing. Ester Negenman en Hillie Talens * * Respectievelijk hoofd van de afdeling Infrastructuur en Verkeer bij SWOV, senior adviseur verkeersveiligheid bij Rijkswaterstaat en projectmanager bij CROW. In de media en politiek is de laatste tijd veel aandacht voor het onderwerp '30 km/uur binnen de bebouwde kom'. Verschillende gemeenten, waaronder Amsterdam en Utrecht, zetten al stappen om meer 30 km/uur wegen te realiseren binnen hun gemeente. Ook internationaal is er aandacht voor
  7. VR 2022/64 Nieuwe hoofdwegen door het verkeersrecht

    Artikel
    VR 2022/64 Nieuwe hoofdwegen door het verkeersrecht Bespreking van A.E. Harteveld en R. Robroek, Hoofdwegen door het verkeersrecht 1) H.D. Wolswijk * * Hoogleraar straf(proces)recht Rijksuniversiteit Groningen, redacteur Verkeersrecht. 1. Inleiding Vorig jaar verscheen de zevende druk van Hoofdwegen door het verkeersrecht. Het boek verschijnt niet langer in de serie Studiepockets, maar als een zelfstandige uitgave. Deze zevende druk is opnieuw verzorgd door Harteveld en Robroek, waarmee het boek in zeer deskundige handen is gebleven. Er was alle aanleiding voor een nieuwe druk (de vorige
  8. VR 2022/65 Mobiele telefoon. Smartwatch. Vasthouden. Bewijs.

    Jurisprudentie
    De betrokkene betwist de waarneming van de verbalisant dat hij als bestuurder van een personenauto een mobiele telefoon in handen had. Hij voert onder meer aan dat hij op een smartwatch keek en de telefoon in de houder zat. Dit verweer is niet onderzocht. Mede gelet op de overige omstandigheden van het geval kan niet met voldoende mate van zekerheid worden vastgesteld dat de gedraging is verricht.
  9. VR 2022/66 Parkeren. Hinder.

    Jurisprudentie
    Aan betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een sanctie opgelegd voor: “voertuig zodanig op de weg laten staan dat gevaar wordt/kan worden veroorzaakt of verkeer wordt/kan worden gehinderd” omdat de auto geparkeerd stond nabij een vuilcontainer. De hinder bestond hierin dat de gemeentelijke ophaaldienst door de plaats waar de auto geparkeerd stond zijn werk niet op de normale wijze en ongestoord kon uitvoeren. De chauffeur van de vuilniswagen had in de onderhavige omstandigheden een ingewikkelde manoeuvre moeten uitvoeren om alsnog de ondergrondse vuilcontainer te kunnen
  10. VR 2022/67 Parkeren. Plaatsen. Bromfiets. Huurovereenkomst. Huurscooter.

    Jurisprudentie
    Een huurscooter was door een huurder geplaatst waar dat niet was toegestaan (art. 27 RVV 1990). Ten tijde van de constatering van de gedraging was de huurovereenkomst afgelopen. Dit betekent dat de verhuurder als kentekenhouder aansprakelijk is voor de overtreding. De verhuurder had de mogelijkheid haar stilstaande scooters real time te traceren.
  11. VR 2022/68 Zwaar lichamelijk letsel door schuld. Roekeloos?

    Jurisprudentie
    Verdachte heeft na het gebruik van meerdere alcoholische consumpties (310 µg/l) met de door hem bestuurde personenauto gedurende enige tijd en over een langere afstand met een zeer hoge snelheid, van rond de 200 kilometer per uur over de rijksweg A2 gereden, terwijl op de locatie waar het verkeersongeval uiteindelijk heeft plaatsgevonden een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur gold. Hij heeft zich al slalommend door het verkeer begeven, heeft zeer dicht achter een ander voertuig gereden en heeft in strijd met het bepaalde in artikel 11 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens
  12. VR 2022/69 Dood door schuld. Roekeloos? Gunstigste strafbepaling.

    Jurisprudentie
    Verdachte heeft tijdens zijn nachtelijke werkzaamheden als taxichauffeur in het centrum van Breda op 18 mei 2019 het destijds 28-jarige slachtoffer, die rijdend met zijn fiets op het fietspad de weg overstak, aangereden, als gevolg waarvan het slachtoffer is overleden. Verdachte reed op dat moment met een onverantwoord hoge snelheid van minstens 100 kilometer per uur (daar waar 50 kilometer per uur was toegestaan) en reed daarbij door het rode licht, dat (al) bijna drie minuten rood licht uitstraalde.Met de Wet aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeerdelicten die op 1
  13. VR 2022/70 Zwaar lichamelijk letsel door schuld. Roekeloosheid.

    Jurisprudentie
    Verdachte is met de door hem bestuurde personenauto de door benadeelde partij 1 bestuurde personenauto met een hogere snelheid genaderd en is zeer dicht achter deze personenauto gaan en blijven rijden, ook wel bumperkleven genoemd. Daarbij knipperde hij met zijn grootlicht. Nadat de door benadeelde partij 1 bestuurde personenauto was uitgeweken naar de rechter rijbaan om de door verdachte bestuurde personenauto te laten passeren, heeft verdachte vervolgens deze personenauto met grote snelheid ingehaald, waarna hij deze personenauto met de door hem bestuurde personenauto heeft afgesneden
  14. VR 2022/71 Rijden onder invloed. Strikte waarborgen. Termijn bloedonderzoek.

    Jurisprudentie
    Van een onderzoek als bedoeld in artikel 8, vijfde lid van de Wegenverkeerswet 1994 is slechts sprake indien de waarborgen zijn nageleefd waarmee de wetgever dat onderzoek heeft omkleed. Tot de strikte waarborgen waarmee de wetgever het bloedonderzoek als zodanig heeft omringd, behoren de voorschriften die een waarborg vormen voor de betrouwbaarheid van het bloedonderzoek als zodanig. De vraag of het voorschrift van artikel 16 lid 1 van het Besluit behoort tot het stelsel van strikte waarborgen, moet ontkennend worden beantwoord. De voorgeschreven termijn voor het verrichten van het
  15. VR 2022/72 Val in smeerkuil; kelderluikcriteria; dekking verzekering.

    Jurisprudentie
    A en B wonen in een buitengebied in Noord-Nederland. Op een dag passeert A het erf van B, waar B met zijn knecht C bezig is zijn tractor schoon te maken. A biedt B aan dat hij gebruik kan maken van zijn hogedrukspuit met heet water. A, B en C vertrekken daarop naar het erf van A om daar de tractor verder schoon te maken. Op het erf van A begint C met de schoonmaak van de tractor, terwijl A en B praten over de nieuw aangeschafte kiepwagen van A. De kiepwagen staat in de loods van A boven een smeerkuil. Achter de kiepwagen staat - over de voorkant van de smeerkuil - een shovel geparkeerd. A en B
  16. VR 2022/73 Ongeval paragliding; vliegschool aansprakelijk; eigen schuld; exoneratiebeding.

    Jurisprudentie
    In 2012 heeft A als deelnemer deelgenomen aan een (week)cursus paragliding bij B. A had toen al enige vliegervaring. B heeft op enig moment aan A een nieuw vliegscherm ter beschikking gesteld. A kreeg dit scherm vanaf het begin af aan niet onder controle, waardoor hij in een flatspin is terechtgekomen. De noodparachute ging daarbij niet open, waardoor A hard op de grond is terechtgekomen. A heeft hierbij zwaar letsel opgelopen. A vordert van B vergoeding van de schade die hij heeft geleden en nog zal lijden als gevolg van dit ongeval. Volgens A had B aan A niet het betreffende vliegscherm ter
  17. VR 2022/74 Ongeval glijbaan Duinrell; TÜV-certificaat; geen gebrekkig opstal.

    Jurisprudentie
    Op 26 juli 2017 heeft A met haar gezin attractiepark Duinrell bezocht. Zij is daar in een speeltuin met haar zoontje van de glijbaan gegaan. Onderaan de glijbaan is de kleine teen van haar linkervoet in aanraking gekomen met de glijbaan ter hoogte van de aanhechting van het einde van de ronde glijbaanbuis met het vlakke plateau waarover je naar beneden glijdt. A heeft hierbij letsel opgelopen. Vaststaat dat voor de diverse segmenten van de glijbaan een TÜV-certificaat is afgegeven. A verzoekt een verklaring voor recht dat Duinrell aansprakelijk is voor de door haar geleden en te lijden schade
  18. VR 2022/75 Val bij deelname aan hindernissenparcours; kelderluikcriteria; organisator aansprakelijk.

    Jurisprudentie
    In 2016 neemt A deel aan het evenement "Venlostormt". Tijdens dit evenement leggen deelnemers een parcours met diverse hindernissen af. Tijdens het afleggen van het parcours moet A op enig moment vanuit de Maas een houten trapje opklimmen naar een steiger, waar zij vervolgens weer vanaf moet klimmen via ijzeren steigerbuizen. De voet van A glijdt weg vanaf de bovenste ijzeren buis die zich bevindt op een hoogte van anderhalf à twee meter vanaf de grond. A valt en loopt letsel op aan haar staart-/heiligbeen en voet. A verzoekt een verklaring voor recht dat de organisator van Venlostormt (B)

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!