Zoeken

7 resultaten gevonden

  1. Acceptatieplicht voor de WAM-verzekeraar?

    Column
    De forumredactie ontving de op deze pagina afgedrukte e-mail. De probleemstelling erin kan herleid worden tot bovenstaande vraag. Het antwoord is simpel: neen. In beginsel mag een verzekeraar “om haar moverende redenen” een verzekeringsaanvrage weigeren. Meestal wordt op het aanvraagformulier gevraagd naar het strafrechtelijk verleden. Beantwoordt de aanvrager die vraag met ja, dan is de kans groot dat hem de verzekering geweigerd wordt. De aanvrager zou natuurlijk ook zijn strafrechtelijk verleden kunnen verzwijgen, maar dan loopt hij het risico dat de verzekeraar erachter komt en hem de
  2. De horkenlijn revisited. Much ado about nothing?

    Column
    Twee jaren geleden schreef de betreurde Woordkramer een bijdrage onder de titel :”De horkenlijn. What’s in a name” (VR 2002, p. 182). Het ging om een project van de politieregio Gelderland Midden dat het volgende inhield. Politieambtenaren, of zij nu in dienst waren of niet, konden voortaan ‘uitgesproken lomp verkeersgedrag’ mondeling doorgeven aan een meldcentrum; dat gebeurde dus via de zogenaamde horkenlijn. Medewerkers op het bureau verwerkten de melding daarna in een e-mailbericht dat de betrokken ambtenaar zo snel mogelijk moest controleren en eventueel aanvullen of corrigeren. Daarna
  3. Een vergeten jubileum: 50 jaar bromfietscontrole

    Column
    Sommige verschijnselen verdienen een jubelfeest. Het vijftigjarig bestaan van Verkeersrecht in 2003 bijvoorbeeld. Dit feest van Abraham is de lezers van dit tijdschrift niet onopgemerkt gepasseerd. Op verschillende manieren is stilgestaan bij deze gebeurtenis, met als hoogtepunt het jubileumcongres in Den Haag op 31 oktober 2003 over affectieschade. In dit ‘herdenkingsgeweld’ heeft een minder indrukwekkend jubileumpje geen aandacht kunnen trekken. Het betreft het gegeven dat op 1 augustus 1953 – de datum van inwerkingtreding van een wijziging van het oude Wegenverkeersreglement (Besluit van 17
  4. Nog eens de Rijbewijsevolutie: begeleid rijden van 17-jarigen

    Column
    Het discussiestuk over het rijbewijs heeft intussen zijn tweede verjaardag achter de rug. Volgens de plannen zou, na afloop van de discussie, het onderdeel ‘begeleid rijden’ in eerste instantie tot een uitgebreide regionale proef moeten leiden, waarna invoering zou kunnen worden overwogen. De operatie sluit aan bij het al oudere plan ‘Rijopleiding in Stappen’ waarmee geëxperimenteerd wordt. ‘Begeleid rijden’ zou dan op de een of andere manier als ‘ervaringsmodule’ in dat plan moeten worden geïntegreerd, waarbij ook nog een ander idee, de afzonderlijke ‘gevaarherkenningstoets’, in het systeem
  5. Normen voor onderhandelen over personenschade

    Column
    Letselschade is een ingrijpende gebeurtenis met ingrijpende gevolgen. Soms is het nodig om die gevolgen op te vangen met een schadeclaim. Maar het afwikkelen van een schadeclaim is belastend. Het kost slachtoffers veel energie, stress, tijd en geld. Dat geldt ook voor verzekeraars en belangenbehartigers. In de letselschadepraktijk, en bij organisaties als De Letselschade Raad (voorheen NPP), het Verbond van Verzekeraars, de ANWB, de Consumentenbond en Slachtofferhulp Nederland bestaat veel draagvlak voor aanpak van deze problematiek. Ook de Tweede Kamer dringt daarop aan. Het Centrum voor
  6. Puntenrijbewijs

    Column
    Onder de pakkende en meer omvattende titel “de rijbewijsrevolutie” wil minister Peijs een soort puntenrijbewijs, en wel in de vorm van een chipkaart waarop bij een verkeersdelict strafpunten kunnen worden bijgeschreven. Dat kan ertoe leiden dat de recidivist zijn rijbewijs kwijtraakt. Helaas kunnen alle, op kenteken bekeurde, overtredingen die onder de Wet Mulder vallen niet meetellen. Het gaat dus maar om een topje van de ijsberg. Voor onze oosterburen die ervaring met het systeem hebben, is het puntenrijbewijs een administratieve nachtmerrie geworden. In Duitsland bestaat overigens geen
  7. Uitritten

    Column
    Onduidelijkheid over het begrip ‘uitrit/inrit’ Haaientanden lossen het probleem op Het klinkt stellig ongeloofwaardig als ik moet vaststellen dat onze verkeerswetgever tot op de dag van vandaag heeft verzuimd op duidelijk wijze te omschrijven wat onder ‘uitrit/inrit’ moet worden verstaan (zie ook mijn ingezonden stuk in Verkeersrecht 2003, p. 10). Noch in het Wegenverkeersreglement dat tot 1966 gold noch in het in dat jaar ingevoerde Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) en evenmin in het huidige RVV 1990, is een definitie van het begrip ‘uitrit/inrit’ opgenomen. In het ontwerp van

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!