Zoeken

26 resultaten gevonden

  1. Bijna 3 miljoen verkeersovertredingen tweede tertiaal 2021

    VR-kort
    Bericht
    16 november 2021
    In het tweede tertiaal (mei t/m augustus) van 2021 zijn 2.977.737 verkeersovertredingen geconstateerd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Dat is meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen werden 2.679.310 verkeersboetes opgelegd onder meer voor te hard rijden, door rood licht rijden en telefoongebruik. Dat blijkt uit het tweede tertiaaloverzicht Wahv 2021. Matrixborden boven een snelweg met daarachter camera’s die de snelweg controleren op snelheid en veiligheid. De stijging van het aantal geconstateerde verkeersovertredingen in het
  2. De directe autoverzekering: inrichting van een stelsel en vragen voor de letselschadeafwikkeling

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Mr. D.B. van Ark Op 24 juli 2020 is bekend geworden dat het Verbond van Verzekeraars (hierna: het Verbond) verwacht dat autoverzekeraars in het najaar kunnen starten met het aanbieden van een directe WA-verzekering. Dit zou een nieuwe stap in de richting van een directe autoverzekering kunnen zijn. Hoewel niet precies duidelijk is wat er onder een systeem van directe verzekering moet worden verstaan, kan in het algemeen worden gedacht aan de volgende omschrijving. Bij de directe autoverzekering is de automobilist, hoewel afhankelijk van de wijze waarop de wetgever de verzekering zal inrichten
  3. De directe verkeersverzekering in het Nederlandse systeem van schadeafwikkeling: waarom nu wel?

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Mr. dr. R. Rijnhout In de afgelopen jaren is de discussie over de directe verkeersverzekering opnieuw opgelaaid door de komst van de zelfrijdende, autonome auto en de kritiek op afwikkeling van langlopende letselschadedossiers. Het Verbond van Verzekeraars zet nu zelf een stap naar de directe afwikkeling door de eigen aansprakelijkheidsverzekeraar van zaakschade veroorzaakt in het verkeer. De roep van verzekeringszijde blijft echter om van overheidswege over te gaan tot een verplichte directe verkeersverzekering, waarvoor interventie door de overheid nodig is. Het dilemma is en blijft welk
  4. De directe verzekering: een oplossing voor … ja, voor wat eigenlijk?

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Mr. E.W. Bosch In september 2020 werd het onderzoek naar ‘Langlopende letselschadezaken’ gepresenteerd. Dit is een empirisch-juridisch onderzoek naar de kenmerken van letselschadezaken die niet binnen twee jaar zijn afgesloten. De conclusie van dit onderzoek is dat langlopende dossiers vaak om meerdere redenen nog niet zijn geregeld. In reactie op dit onderzoek hebben verzekeraars onder meer gepleit voor de invoering van ‘een directe verzekering’. In deze bijdrage wordt uiteengezet dat en waarom de directe verzekering niet alleen geen oplossing biedt voor de gesignaleerde knelpunten, maar
  5. Een empirische kanttekening bij de directe verkeersverzekering

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Prof. mr. dr. L.T. Visscher In zijn bijdrage besteedt de auteur aandacht aan empirisch onderzoek betreffende de invloed van no-fault verzekeringen voor verkeersongevallen in een aantal landen. Pure no-fault houdt in dat het aansprakelijkheidsrecht geheel buiten werking wordt gesteld, maar in de meeste landen is er veeleer sprake van een gemengd systeem. Daarin blijft het aansprakelijkheidsrecht in werking voor schade die een bepaalde drempelwaarde te boven gaat, of voor bepaalde soorten schade, zoals zaakschade en immateriële schade. De inzichten uit de empirische literatuur zijn volgens de
  6. Enkele opmerkingen bij de directe verzekeringsgedachte

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Mr. P.C. Knijp In de branche wordt de vraag gesteld of de directe schadeafhandeling van materiële schade aan personenauto’s, waar het Verbond van Verzekeraars mee is gestart, het opstapje is naar een directe schadeafhandeling van personenschade in het algemeen. In deze bijdrage beperkt de auteur zich tot het maken van enkele opmerkingen over de directe letselschadeverzekering, waarbij hij uitgaat van de positie van verzekeraars. Achtereenvolgens gaat hij in op het idee achter de directe verzekering, de mogelijkheden die verzekeraars hebben om de dekking naar hun hand te zetten, de gunstiger
  7. Letselschade Raad draait voor slachtoffers de klok meer dan twintig jaar terug: analyse van Handreiking Zorgschade

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Edwin Bosch, Tim Bueters, Coen de Koning en Mona de Vries-Meijer In januari 2021 publiceerde de Letselschade Raad de concept-Financiële Paragraaf bij de Handreiking Zorgschade (2017) voor externe consultatie. De Letselschade Raad stelde eerder al verschillende richtlijnen op om veelvoorkomende schadeposten in letselschadezaken zonder al te veel discussie te kunnen vaststellen. Die richtlijnen zijn echter lang niet altijd een redelijk uitgangspunt voor de schaderegeling. Zo is er met name op de richtlijnen Huishoudelijke Hulp en Verlies Zelfwerkzaamheid kritiek gekomen, zowel over de
  8. Via de deelgeschilprocedure of een voorlopig deskundigenbericht

    VR-kort
    Artikel
    16 november 2021
    Babette van Beest Partijen kunnen een medisch deskundige inschakelen bij een discussie over het causaal verband tussen de klachten en de gebeurtenis die aansprakelijkheid schept. Die deskundige kan het verband in kaart brengen. Maar wat als een van de partijen niet wil meewerken aan de inschakeling van een deskundige? Kan een partij, doorgaans het slachtoffer, dan het best de deelgeschilrechter om een bevel tot medewerking verzoeken of is het voorlopig deskundigenbericht conform art. 202 Rv thans de geëigende weg? Met de deelgeschilprocedure kan een eenvoudige en snelle toegang tot de rechter
  9. VR 2021/134 De reële mogelijkheid tot staandehouding: voor elk wat wils?

    Artikel
    VR 2021/134 De reële mogelijkheid tot staandehouding: voor elk wat wils? De rechtspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden over het (on)terecht afzien van staandehouding in ‘mulderzaken’ Mr. I.N.D.J. (Indy) Rissema * * Wetenschappelijk docent rechtsgeleerdheid aan de Erasmus School of Law in Rotterdam en vanuit zijn onderneming Bezwaartegenverkeersboetes.nl werkzaam als professioneel gemachtigde in WAHV-zaken. 1. Inleiding Waar de praktijk rondom de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (hierna: Wahv) voor een belangrijk deel wordt beheerst door hard and fast rules
  10. VR 2021/135 Administratieve sanctie. Bekeuring op kenteken. Staande houden. Matiging proceskosten.

    Jurisprudentie
    Zowel het voertuig van de betrokkene als dat van de ambtenaren stond stil op het moment dat de gedraging werd geconstateerd. Vervolgens zijn de nodige gegevens met betrekking tot de waargenomen gedraging en het betreffende voertuig genoteerd. De ambtenaren waren dus in de gelegenheid om aanstonds vast te stellen wie de bestuurder van het voertuig was ten tijde van het verrichten van de gedraging. In een dergelijk geval dient de sanctie te worden opgelegd aan de bestuurder van het voertuig en niet aan de kentekenhouder. Weliswaar blijkt uit het proces-verbaal van bevindingen dat er in overleg
  11. VR 2021/136 Rijden door rood licht. Bewijs.

    Jurisprudentie
    In een situatie, waarin een ambtenaar groen licht waarneemt op het moment dat hij uit een conflicterende rijrichting een voertuig de kruising op ziet rijden, terwijl hij geen zicht heeft op het voor die bestuurder geldende licht, zal door de ambtenaar moeten worden vastgesteld dat het conflicterende licht rood moet zijn geweest alvorens een sanctie voor een roodlichtgedraging kan worden opgelegd.
  12. VR 2021/137 Wet Mulder. Proceskosten. Samenhangende zaken.

    Jurisprudentie
    De kantonrechter is het eens met betrokkene dat de beslissing van de officier van justitie moet worden vernietigd, omdat daarin geen motivering wordt gegeven waarom in het kader van de vergoeding van proceskosten sprake is van samenhangende zaken. Daarnaast is de kantonrechter van oordeel dat de officier van justitie ten onrechte een vergoeding van proceskosten heeft toegekend op basis van een vergoeding voor samenhangende zaken. Volgens de officier van justitie is deze zaak als samenhangend met andere zaken aangemerkt, omdat de beslissing over de proceskosten in één besluit is genomen en
  13. VR 2021/138 Mogelijkheid tot staandehouding.

    Jurisprudentie
    Aan de betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een sanctie opgelegd voor: “als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden”.De gemachtigde voert aan dat sprake was van langzaam rijdend verkeer en dat het daarom voor de ambtenaar mogelijk was om met een aantal collega’s staandehoudingen te verrichten. Dat hiermee volgens de gemachtigde wellicht de feitelijke mogelijkheid bestond om de bestuurder staande te houden, betekent naar oordeel van het hof echter niet zonder meer dat dit ook een reële mogelijkheid betrof. Uit de verklaringen van de ambtenaar volgt
  14. VR 2021/139 Administratiefrechtelijke sanctie. Staande houden. Kentekenhouder.

    Jurisprudentie
    Uit artikel 5 van de Wahv volgt dat wanneer een gedraging wordt geconstateerd - i.c. het rijden door rood licht -, de ambtenaar de bestuurder staande houdt en zijn identiteit vaststelt, zodat hem een sanctie kan worden opgelegd. Slechts wanneer er geen reële mogelijkheid is geweest om de identiteit van de bestuurder vast te stellen, mag de sanctie aan de kentekenhouder worden opgelegd.De ambtenaar constateerde de gedraging terwijl hij reed in burgerkleding, op een privémotor en zonder verbindingsmiddelen met de politiemeldkamer en terwijl hij voor een rood verkeerslicht stond te wachten.In
  15. VR 2021/140 Dood door schuld. Zorgvuldigheid.

    Jurisprudentie
    De verdachte loste een partij bietenpulp uit een kiepoplegger in een sleufsilo waarna, na het uitschuiven van het kiepgedeelte van die oplegger, dat kiepgedeelte is gaan kantelen en vervolgens deels terecht is gekomen in de oplegger die vlak naast zijn, verdachtes, vrachtwagencombinatie stond. Dat kiepgedeelte heeft het slachtoffer geraakt dat zich bevond in die oplegger. De verdachte heeft zich er voor het lossen van de partij bietenpulp niet van vergewist of er zich mensen bevonden in het werkgebied van die kiepoplegger. Daardoor is het aan verdachtes schuld te wijten is dat het slachtoffer
  16. VR 2021/141 Ongeldig rijbewijs. Onrechtmatig gebruik van controlebevoegdheid. Onderscheid naar nationaliteit of afkomst. Project Moelander.

    Jurisprudentie
    Door in het kader van het “Project Moelander” indirect onderscheid te maken naar nationaliteit of afkomst van de inzittenden van een voertuig, terwijl hier geen gerechtvaardigde grond voor was, is in aanzienlijke mate inbreuk gemaakt op een van de meest fundamentele beginselen van de rechtsorde, zoals het gelijkheidsbeginsel en het non-discriminatiebeginsel. Door de wijze van handelen in het kader van het “Project Moelander” is derhalve een ernstige inbreuk op voormelde beginselen gemaakt, welke inbreuk verwijtbaar is. Hierbij is de verdachte in deze fundamentele belangen geschaad en door het
  17. VR 2021/142 Dood door schuld. Causaal verband.

    Jurisprudentie
    Verdachte heeft onder invloed van drugs en een aanzienlijke hoeveelheid alcoholhoudende drank, zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs, een auto bestuurd met drie passagiers en heeft daarmee een eenzijdig ongeval veroorzaakt waarbij één van de passagiers, slachtoffer, hierna: S, om het leven is gekomen. Hoewel de exacte feitelijke toedracht van het ongeval niet geheel is opgehelderd, wordt in de Verkeersongevallenanalyse geconcludeerd dat de snelheid van de auto minimaal 30 kilometer per uur geweest moet zijn, dat de auto ’s nachts op de Oud-Erensteinerweg in de richting is gereden van
  18. VR 2021/143 Verkeersongeval. Poging tot doodslag. Voorwaardelijk opzet. Bewijs.

    Jurisprudentie
    Uit de inhoud van de bewijsmiddelen volgt dat de verdachte in de nacht van 29 oktober 2017, zonder over een rijbewijs te beschikken, in een personenauto is gaan rijden. Met de rechtbank kan het hof niet vaststellen wat de exacte snelheid van de Citroën C3 is geweest. Evenwel staat het voor het hof - evenals de rechtbank - vast dat de verdachte met een veel te hoge snelheid heeft gereden voor een veilig verkeer ter plaatse. Het rijgedrag van de verdachte werd door meerdere onafhankelijke getuigen omschreven als agressief en gevaarlijk. De plaats van het ongeval is bovendien gelegen in een 30
  19. VR 2021/144 Dood door schuld. Roekeloosheid.

    Jurisprudentie
    Nadat de verdachte in een verkeersruzie met de inzittenden van een Volkswagen Polo was geraakt, heeft hij naar eigen zeggen besloten hen te volgen om verhaal te halen. Gedurende de achtervolging over een aanzienlijke afstand heeft de verdachte verschillende gevaarlijke manoeuvres gemaakt in pogingen dichterbij de Volkswagen Polo te komen en deze in te halen. Ook toen de bestuurder van de Volkswagen Polo probeerde de verdachte af te schudden door op een rotonde rond te blijven rijden, bleef de verdachte de Volkswagen volgen. Na het passeren van weer een rotonde heeft de verdachte de Volkswagen
  20. VR 2021/145 Opzettelijke ernstige schending van meerdere verkeersregels. Levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel.

    Jurisprudentie
    De verdachte heeft als bestuurder van een auto opzettelijk meerdere verkeersregels geschonden: hij reed onder invloed van lachgas, was aan het bellen met zijn telefoon in zijn hand en overschreed meerdere keren een doorgetrokken streep op een tweebaansweg, waardoor hij deels met zijn auto op de weghelft voor tegemoetkomend verkeer is gekomen. Hij heeft welbewust onaanvaardbare risico’s genomen en andere weggebruikers ernstig in gevaar gebracht. Derhalve heeft hij art. 5a WVW 1994 overtreden.

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!