Zoeken

14 resultaten gevonden

  1. Blijft procederen te omslachtig?

    Column
    Een botsing Op 15 juni 2004 botsten op de Schiedamsedijk te Vlaardingen een vrachtauto die rechtsaf sloeg om de A4 op te rijden en een bus die rechts naast hem over de busbaan reed en rechtdoor reed (Google Earth: 51º54’32.05 N, 4º22’04.54 O; streetview geeft het prachtig weer: de vrachtauto is van Bruynzeel, en de bus is een bus, en als ze beide doorrijden…). Het verkeerslicht voor de vrachtautobestuurder was groen (zei hij) en de bus had wit licht (zei de chauffeur). De beide bestuurders hadden elkaar dus niet in de gaten – of dachten dat de ander nog wel zou (moeten) stoppen. Maar nee dus
  2. Het Volk en het Recht

    Column
    Het populisme dat de laatste jaren door ons deel van de wereld trekt neemt ook de rechtspraak onder vuur. Steeds openlijker wordt de vraag gesteld of de rechtspraak zich niet meer gelegen zou moeten laten liggen aan heersende politieke stromingen. Er gaat bijna geen dag meer voorbij zonder kritiek op de rechter. Voor zover het gaat om de straffen die strafrechters opleggen is dat misschien al een oud verhaal, zij het dat de vaak opdringerige belangstelling van de media lijkt toe te nemen 1). Op 22 november jongstleden vonden 3.580 Telegraaflezers het belangrijk om te reageren op de Stelling
  3. Let op: een geldvordering kost geld.

    Column
    Over incassokosten, kosten van rechtsbijstand, buitengerechtelijke kosten, kosten van ‘voorwerk’, proceskosten, liquidatietarief en wat dies meer zij... Er is een tijd geweest waarin niet moeilijk werd gedaan over kosten van diensten. Je maakte iets moois voor iemand, en je kreeg daar meer of minder voor betaald, afhankelijk van de gulheid van de opdrachtgever en de faam van de uitvoerder. In het rechtsbedrijf vroegen (en dat natuurlijk pas als het proces beëindigd was) advocaten en praktizijns een honorarium, en je kon meer krijgen als de cliënt rijk was, de zaak een zaak van gewicht was en
  4. pag. 1 VR 2010, Kantelende vrachtwagens

    Artikel
    VRA 2010, p. 1 2010-01-01 Mr. H.J.J. de Bosch Kemper '… Er is een vrachtwagen gekanteld en er zijn drie rijstroken versperd'. Een vertrouwd geluid. Het is bijna aan de orde van de dag. Wat is er toch met die vrachtwagens aan de hand, dat ze alsmaar kantelen? Het lijkt steeds vaker te gebeuren - en vrijwel iedereen accepteert het als een onvermijdelijkheid. Een prijs die nu eenmaal betaald moet worden voor gevulde schappen in de supermarkt. Is het waar dat het steeds meer gebeurt? Is er een oorzaak te bedenken? Kan dit zo blijven zonder civielrechtelijke consequenties? Deze vragen zijn het
  5. pag. 101 VR 2006, Rotondes en turborotondes

    Artikel
    VRA 2006, p. 101 2006-04-01 Ir L.G.H. Fortuijn, jhr mr H.J.J. de Bosch Kemper Sedert enkele jaren wordt de verkeersdeelnemer steeds vaker geconfronteerd met bijzondere rotondes. Ondanks het succes van de 'gewone' rotonde, met name sedert de gewijzigde voorrangsregeling, heeft deze een belangrijke beperking: vanaf elke aanvoertak kan telkens maar één voertuig tegelijk de rotonde oprijden. Het is daarom begrijpelijk dat gezocht is - en nog steeds wordt - naar oplossingen die aan dat bezwaar het hoofd bieden. Er zijn oplossingen gevonden die ook in juridisch opzicht aanzienlijk van elkaar
  6. pag. 106 VR 2010, Over Honestas en de Doos van Pandora

    Artikel
    VRA 2010, p. 106 2010-04-01 Jhr mr. H.J.J. de Bosch Kemper Over Honestas en de Doos van Pandora Verslag van het 21e LSA-symposion VRA 2010, p. 106 Jhr mr. H.J.J. de Bosch Kemper [1] Weer was het de laatste vrijdag van januari, en weer dromden de bewoners van letselschadeland samen om de actuele stand van hun kunst te bespreken, of beter gezegd: zich daarover te laten voorlichten. Ditmaal weer eens in het Scheveningse Kurhaus, onder voorzitterschap van Lindenbergh , die vijf sprekers aan het woord liet onder de vlag van het thema van de dag: Een nieuwe aanpak . Om bij het begin te beginnen
  7. pag. 148 VR 2000, Wie draagt (nou eigenlijk) de schade?

    Artikel
    VRA 2000, p. 148 2000-05-01 jhr mr H.J.J. de Bosch Kemper Wie draagt (nou eigenlijk) de schade? VRA 2000, p. 148 jhr mr H.J.J. de Bosch Kemper Al enige tijd geleden - juni 1998 - verscheen het Ars Aequi Liber 'Wie draagt de schade?', een serie artikelen op basis van inleidingen gehouden tijdens een symposium op 27 juni 1997 in de Oudemanhuispoort. Het boekje ligt er dus al een tijdje en op zichzelf is de verzameling artikelen misschien niet voldoende memorabel voor een bespreking die zoveel later pas verschijnt. Het is echter vooral de titel van het boekje die voorkomen heeft dat ik het
  8. pag. 307 VR 2002, De vijfde WAM-richtlijn

    Artikel
    VRA 2002, p. 307 2002-10-01 jhr mr H.J.J. de Bosch Kemper Terwijl het wetsvoorstel tot aanpassing van de Nederlandse wetgeving aan de vierde WAM-richtlijn [1] nog niet bij de Tweede Kamer is ingediend, staat er alweer een nieuwe WAM-richtlijn op stapel. Op 7 juni 2002 heeft de EG-commissie een voorstel [2] aan het Europees Parlement en aan de Raad van de Europese Unie voorgelegd, waarin voorzien is dat ultimo 2004 de wetgeving andermaal aangepast zou moeten worden. Men zet de pas erin! De vijfde WAM-richtlijn over letselschade van voetgangers en fietsers in het gemotoriseerde verkeer VRA 2002
  9. pag. 321 VR 2001, De vierde WAM-richtlijn

    Artikel
    VRA 2001, p. 321 2001-10-01 jhr mr H.J.J. de Bosch Kemper Voortbouwend op, en min of meer naar analogie van, het Groene kaart-gebeuren voor de aansprakelijkheid (overeenkomstig nationaal recht) van brokkenmakers uit het buitenland, is in Europees verband gezocht naar een oplossing van het probleem dat benadeelden hebben als zij verkeersschade hebben geleden in het buitenland. Dat denken heeft zijn beslag gekregen in de vierde WAM-richtlijn (nummer 2000/26/EG van 16 mei 2000), waaraan de wetgevingen van de lidstaten van de Europese Unie uiterlijk op 1 januari 2003 aangepast moeten zijn. De
  10. pag. 355 VR 2006, Wegverkeer en verzekering

    Artikel
    VRA 2006, p. 355 2006-11-01 H.J.J. de Bosch Kemper Honderd jaar wegverkeer valt ook te bezien vanuit het oogpunt van verzekeringen. In deze bijdrage een verslag van een vogelvluchtig onderzoek naar de samenhang tussen de ontwikkeling van het wegverkeer en de (verdere) ontwikkeling van het fenomeen verzekering. De schrijver heeft zich laten leiden door de vooringenomen hypothese dat het wegverkeer, dat gevaar tot een alledaags verschijnsel heeft gemaakt, misschien ook wel verantwoordelijk gehouden kan worden voor het feit dat verzekering, honderd jaar geleden voor de meeste mensen alleen nog
  11. VR 2012/09 De routekaart van Blees

    Artikel
    9 BOEKBESPREKING 9 De routekaart van Blees Mr. F.J. Blees, De Weg naar Schadevergoeding in het Internationale Gemotoriseerde Verkeer * Besproken door jhr. mr. H.J.J. de Bosch Kemper ** In de zomer van 2010 is Frits Blees gepromoveerd op een proefschrift getiteld: ‘De Weg naar Schadevergoeding in het Internationale Gemotoriseerde Verkeer’. In deze studie wordt een overzicht gegeven van de zestigjarige ontwikkeling van de ‘WAM’ in Europa en het – voorlopig – resultaat daarvan. Juist in de huidige tijd waarin ‘Europa’ in elk nieuwsbericht een prominente plaats opeist en niet meer iedereen
  12. VR 2012/57 Bij de verkenners

    Artikel
    57 Bij de verkenners Een kort verslag van het 23e LSA-symposion 1) Jhr. mr. H.J.J. de Bosch Kemper * * Redacteur van Verkeersrecht en voormalig advocaat te Voorburg. Als je 23 bent, ben je de padvinderij ontgroeid, dan ben je al lang bij de verkenners. Dat waren ze dan ook, de ruim 300 leden van de vereniging LetselSchade Advocaten, op hun 23e Jamboree in Scheveningen, samen met ruim 70 vertegenwoordigers van verzekeraars (ongeveer 50/50 rechtsbijstand en aansprakelijkheid) en ruim 50 mensen van letselschade-, expertise- en rekenbureaus. Plus een tiental belangstellenden van de kant van het
  13. VR 2013/45 Het bloed kruipt, waar het niet gáán kan

    Artikel
    Het bloed kruipt, waar het niet gáán kan * Redacteur van Verkeersrecht en voormalig advocaat te Voorburg. 45 Impressie van het 24e LSA-symposion op vrijdag 25 januari 2013 Jhr. mr. H.J.J. de Bosch Kemper * Schadevergoeding na onrechtmatige daad, in gevallen van letsel, is beperkt: in beginsel is er alleen vergoeding voor de personenschade van het slachtoffer zelf. Derden staan in de kou. Letterlijk staat dat niet in de wet, maar dat is wel de bedoeling en daar gaan we altijd van uit. Schadevergoeding bij overlijden is zelfs tweeërlei beperkt: niet alleen hebben alleen bepaalde nabestaanden een
  14. VR 2014/55 LSA wil doormodderen met het AR

    Artikel
    55 LSA wil doormodderen met het AR Het 25e LSA-symposion op vrijdag 31 januari 2014 Jhr. mr. H.J.J. de Bosch Kemper* * Voormalig advocaat te Voorburg. Het vijfde lustrum van de LSA ging van start in Antwerpen. ‘Gastheer’, althans dagvoorzitter, was Michael Faure , een uitstekende gids voor als je niet in je eigen land wil blijven. De inleidingen waren – natuurlijk weer met uitzondering van die van Ton Hartlief – weliswaar interessant en informatief, maar toch niet helemaal zo geïnspireerd en inspirerend als wat je van een zilveren jubileum verwacht. Siewert Lindenbergh hield zijn publiek nog

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!