Zoeken

19 resultaten gevonden

  1. pag. 169 VR 1992, Recht en billijk

    Artikel
    VRA 1992, p. 169 1992-07-01 L.G. Eykman, H.A. Bouman, mr H. van der Tuin Recht en billijk Een briefwisseling tussen L.G. Eykman [1] en H.A. Bouman [2] over schuld en toerekening, kinderen en bejaarden, christenen en heidenen; uitgegeven, verzorgd en van verklarende noten voorzien door mr Hidde van der Tuin VRA 1992, p. 169 L.G. Eykman, H.A. Bouman, mr H. van der Tuin Rhoon, 2 mei 1992 Waarde vriend, 1 Dit is mijn uur. Het is na middernacht en door de openstaande tuindeur wolken de geesten binnen. Dit is mijn uur: ik bedenk geniale plannen, die ik nimmer zal uitvoeren; ik houd geniale
  2. pag. 175 VR 1992, Ontwikkelingen rondom artikel 31 WVW

    Artikel
    VRA 1992, p. 175 1992-07-01 Mw mr A.T. Bolt Ontwikkelingen rondom artikel 31 WVW VRA 1992, p. 175 Mw mr A.T. Bolt 1 Inleiding Artikel 31 WVW legt de aansprakelijkheid voor schade die door bewegende motorrijtuigen wordt toegebracht aan niet met het motorrijtuig vervoerde personen of zaken op de eigenaar of houder van dat motorrijtuig. Deze is gehouden de schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het schadeveroorzakende ongeval te wijten is aan overmacht. Hiermee rust op de eigenaar of houder van een motorrijtuig een strengere aansprakelijkheid dan die van het gemene recht. Art. 31 WVW
  3. pag. 181 VR 1992, Een kwart eeuw eigen schuld

    Artikel
    VRA 1992, p. 181 1992-07-01 Prof. mr baron A.J.O. van Wassenaer van Catwijck Een kwart eeuw eigen schuld VRA 1992, p. 181 Prof. mr baron A.J.O. van Wassenaer van Catwijck 1 Inleiding Toen ik in l965 een begin maakte met mijn proefschrift over eigen schuld (Leiden 1971) realiseerde ik mij nog allerminst hoe nauw dat onderwerp met het verkeersrecht in het algemeen en met de positie van verkeersslachtoffers in het bijzonder verbonden was. Toen ik zes jaar later dat werk afrondde was dat besef zeer levend geworden en luidde een van de daarbij gevoegde bepalingen in de Samenvatting in de vorm van
  4. pag. 185 VR 1992, Het verkeersstrafrecht en de zwakke verkeersdeelnemer

    Artikel
    VRA 1992, p. 185 1992-07-01 Mr M. Otte Het verkeersstrafrecht en de zwakke verkeersdeelnemer VRA 1992, p. 185 Mr M. Otte 1 Inleiding In een eerdere bijdrage aan dit tijdschrift heeft de hoofdredacteur de wettelijke positie van de zwakke verkeersdeelnemer in het voorontwerp RVV 1990 geschetst [1] . De door hem gemaakte kritische kanttekeningen gelden onverkort voor het eindprodukt. De regelgever heeft de kans onbenut gelaten om met behulp van de op het voorontwerp geleverde kritiek een beter reglement te ontwerpen. Dit brengt mee dat deze bijdrage een ander thema zal behandelen. Het verkeer
  5. pag. 189 VR 1992, Wat doet de Raad van State voor de zwakkere in het verkeer?

    Artikel
    VRA 1992, p. 189 1992-07-01 Mr drs C.M. Bitter, mr C.C. Jongens Wat doet de Raad van State voor de zwakkere in het verkeer? VRA 1992, p. 189 Mr drs C.M. Bitter, mr C.C. Jongens 1 Inleiding 'Wat doet de Raad van State voor de 'zwakkere' in het verkeer?' Afgevuurd op kantoorgenoten en anderen gaf die vraag aanleiding tot nogal wat hilariteit en grote ogen. Terecht of niet? Dat moet blijken aan het slot van deze bijdrage. Naast een civielrechtelijke component en een strafrechtelijke component kent het verkeersrecht een bestuursrechtelijke component. Die bestuursrechtelijke component maakt
  6. pag. 191 VR 1992, Zwakkere verkeersdeelnemers en veilig verkeersgedrag

    Artikel
    VRA 1992, p. 191 1992-07-01 Drs P.C. Noordzij Zwakkere verkeersdeelnemers en veilig verkeersgedrag VRA 1992, p. 191 Drs P.C. Noordzij 1 Inleiding Dit artikel gaat over zwakkere verkeersdeelnemers. Dat zijn groepen verkeersdeelnemers die veel gevaar lopen, zonder dat zij daar zelf veel aan kunnen doen. Gevaar kan worden veroorzaakt door het gedrag van verkeersdeelnemers, maar hangt ook af van de omstandigheden. Gevaar kan ook veroorzaakt worden door het gedrag van anderen. Bij een botsing tussen twee verkeersdeelnemers kan de oorzaak dus gezocht worden bij de omstandigheden of bij het gedrag
  7. pag. 195 VR 1992, Meer fietsgebruik minder riskant dan meeste deskundigen denken

    Artikel
    VRA 1992, p. 195 1992-07-01 R. Bartlema Meer fietsgebruik minder riskant dan meeste deskundigen denken [1] VRA 1992, p. 195 R. Bartlema Nederland staat wereldwijd bekend als een fietsland. Dat is terecht: de Nederlanders gebruiken nog steeds voor dertig procent van al hun verplaatsingen de fiets. Ze rijden daarbij met de fiets acht procent van alle door personen afgelegde kilometers; dat is meer dan het aantal kilometers per trein. Daarmee is de fiets na de auto de tweede vervoerwijze. De rijksoverheid onderkent in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV) het belang van het
  8. pag. 196 VR 1992, De kwetsbare verkeersdeelnemer, wie is dat?

    Artikel
    VRA 1992, p. 196 1992-07-01 Mr M.L.M. Renckens De kwetsbare verkeersdeelnemer, wie is dat? Meer slachtofferbescherming voor de kwetsbare verkeersdeelnemer? VRA 1992, p. 196 Mr M.L.M. Renckens 1 Inleiding Slachtofferbescherming kan bereikt worden op drie manieren. Uiteraard op de eerste plaats door het gevaar waardoor slachtoffers vallen te verminderen of te elimineren. Voorkomen blijft beter dan genezen. Zolang er echter verkeer is zullen er verkeersgewonden en -doden vallen. Is het ongeluk eenmaal geschied dan kunnen we nog - afgezien van adequate medische zorg - maar twee dingen doen: zorgen
  9. pag. 199 VR 1992, Gesprek met een slachtoffer

    Artikel
    VRA 1992, p. 199 1992-07-01 Mr R.T. van Leeuwen Gesprek met een slachtoffer VRA 1992, p. 199 Mr R.T. van Leeuwen Ingrid Kolkman is verrast als ik haar bij binnenkomst vertel, dat zij een Bekende Nederlander is, in ieder geval onder de vakjuristen en schaderegelaars die hun jurisprudentie bijhouden. Van haar 'klasgenoten' uit de school van de Hoge Raad, zoals Saskia Mulder, Frank van Holsteijn, Marbeth van Uitregt, Marcel Woestenburg en Lars Ruröde heeft zij nog nooit gehoord. Ingrid zelf laat mij binnen: een lang, slank meisje, inmiddels 21 jaar, sportief, in vlotte vrijetijdskleding. Ze
  10. pag. 200 VR 1992, In de 21e eeuw te voet en met de fiets?

    Artikel
    VRA 1992, p. 200 1992-07-01 Drs R. Methorst In de 21e eeuw te voet en met de fiets? VRA 1992, p. 200 Drs R. Methorst Inleiding Iedereen weet dat voetgangers en fietsers kwetsbaarder zijn in het verkeer dan auto-inzittenden. Duidelijk is ook dat het aantal auto's en het gebruik dat van die auto's gemaakt zal worden, nog steeds toeneemt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorspelt dat er bij ongewijzigd beleid in 2010 zo'n 7 tot 8 miljoen personenauto's zullen zijn (30 tot 45% meer dan nu) en dat die auto's gezamenlijk 70% meer kilometers zullen afleggen. Het ministerie heeft echter geen

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!