Zoeken

25 resultaten gevonden

  1. 14-jarigen en de billijkheidscorrectie

    Column
    Sinds jaar en dag kennen wij de voor de groep zwakkere verkeersdeelnemers, te weten voetgangers en fietsers, een door de Hoge Raad op maat gemaakte vorm van billijkheidscorrectie: de 50%-regel voor volwassenen (geformuleerd in het arrest IZA/Vrerink, HR 28 februari 1992, NJ 1993, 566 nt CJHB, VR 1992, 93 nt vdH)) en de 100%-regel voor kinderen tot 14 jaar (voor het eerst tot uitdrukking gebracht in het arrest Ingrid Kolkman, HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720 nt CJHB, VR 1990, 174 nt vWvC). Kinderen in het verkeer onder de 14 krijgen op grond van dit gedachtegoed, behoudens vrijwel onbestaanbare
  2. Acceptatieplicht voor de WAM-verzekeraar?

    Column
    De forumredactie ontving de op deze pagina afgedrukte e-mail. De probleemstelling erin kan herleid worden tot bovenstaande vraag. Het antwoord is simpel: neen. In beginsel mag een verzekeraar “om haar moverende redenen” een verzekeringsaanvrage weigeren. Meestal wordt op het aanvraagformulier gevraagd naar het strafrechtelijk verleden. Beantwoordt de aanvrager die vraag met ja, dan is de kans groot dat hem de verzekering geweigerd wordt. De aanvrager zou natuurlijk ook zijn strafrechtelijk verleden kunnen verzwijgen, maar dan loopt hij het risico dat de verzekeraar erachter komt en hem de
  3. De horkenlijn revisited. Much ado about nothing?

    Column
    Twee jaren geleden schreef de betreurde Woordkramer een bijdrage onder de titel :”De horkenlijn. What’s in a name” (VR 2002, p. 182). Het ging om een project van de politieregio Gelderland Midden dat het volgende inhield. Politieambtenaren, of zij nu in dienst waren of niet, konden voortaan ‘uitgesproken lomp verkeersgedrag’ mondeling doorgeven aan een meldcentrum; dat gebeurde dus via de zogenaamde horkenlijn. Medewerkers op het bureau verwerkten de melding daarna in een e-mailbericht dat de betrokken ambtenaar zo snel mogelijk moest controleren en eventueel aanvullen of corrigeren. Daarna
  4. De vaststelling van smartengeld

    Column
    In de zomer van 2012 zal de 18e druk van het Smartengeldboek verschijnen, 53 jaar na de eerste in Verkeersrecht gepubliceerde lijst. Het bestaan van het boek is gedurende al die tijd hoog gewaardeerd. Aan de samenstelling worden dan ook kosten noch moeiten gespaard. Het is praktisch het enige kompas voor de begroting van smartengeld waarover de rechtspraktijk beschikt. Zowel aan de onderhandelingstafel als in de rechtspraak wordt het boek bij de hand gehouden. Er lijkt geen reden te zijn om er aan te twijfelen dat het boek tot in lengte van jaren, telkens elke drie jaar, opnieuw zal
  5. Een vergeten jubileum: 50 jaar bromfietscontrole

    Column
    Sommige verschijnselen verdienen een jubelfeest. Het vijftigjarig bestaan van Verkeersrecht in 2003 bijvoorbeeld. Dit feest van Abraham is de lezers van dit tijdschrift niet onopgemerkt gepasseerd. Op verschillende manieren is stilgestaan bij deze gebeurtenis, met als hoogtepunt het jubileumcongres in Den Haag op 31 oktober 2003 over affectieschade. In dit ‘herdenkingsgeweld’ heeft een minder indrukwekkend jubileumpje geen aandacht kunnen trekken. Het betreft het gegeven dat op 1 augustus 1953 – de datum van inwerkingtreding van een wijziging van het oude Wegenverkeersreglement (Besluit van 17
  6. ETW's, GOW's, SW's en de Groene Loper

    Column
    De visie ‘Duurzaam Veilig’ die in 1992 is geïntroduceerd, heeft veel gepraat en geschrijf opgeleverd over allerlei aspecten van verkeersveiligheid, onder meer met betrekking tot het uiterlijk van de weg en het probleem hoe en in welke mate daardoor het gedrag van weggebruikers wordt beïnvloed. In 1995 publiceerde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de notitie ‘Voorkomen blijft beter ...; mogelijkheden voor een verkeersveilige ruimtelijke ordening’. Daarin wordt gepleit voor een gestructureerde aanpak van bepaalde aspecten van verkeersveiligheid bij (de aanleg en inrichting van) wegen. In
  7. Gladde snelwegen

    Column
    ZOAB is een zegen. Het maakt minder lawaai voor automobilist en omgeving. En je hebt minder last van opspattend water. Wie heeft nooit het angstige moment doorstaan dat hij bij het passeren van een vrachtwagen door een golf van opspattend regenwater heen moest en even geen hand meer voor ogen zag. Met een Lelijke Eend of een Dafje bleef je hangen in het watergordijn. En dan maar een schietgebedje dat de weg rechtuit mocht gaan. Bij nadere bestudering van het ZOAB van dichtbij, wat overigens valt af te raden, blijkt dat er tussen de asfaltklontjes ruimten zitten waarin het water zich een weg
  8. Meer lucht in het Besluit luchtkwaliteit

    Column
    De luchtkwaliteit is in Nederland op veel plaatsen niet in overeenstemming met de Europese normstelling. Hoewel dit al zeer lang bekend is en Nederland dus al jaren maatregelen had kunnen nemen om tot een daadwerkelijke verbetering van de luchtkwaliteit te komen, is het onderwerp luchtvervuiling pas sinds kortactueel. Eigenlijk kan gezegd worden dat men pas echt in de benen is gekomen vanaf het moment dat de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het afgelopen jaar diverse besluiten in verband met wegverbredingen en bestemmingsplannen heeft vernietigd omdat het bevoegd gezag het
  9. Mist rond mistachterlichten van aanhangers lichter dan 750 kg

    Column
    Vanaf 1 januari 2005 dienen aanhangwagens < 750 kg volgens art. 5.13.51 lid g van het Voertuigreglement ’94 (Vr) mistachterlicht (een of twee) te hebben. Hoewel deze verplichting al in 1994 in dit reglement is opgenomen, heeft dit voor alle betrokkenen enige paniek veroorzaakt. Van voorlichting van overheidswege is geen sprake geweest. De aanleiding voor de plotselinge, maar te late aandacht voor het onderwerp is de opmerkzaamheid van een lezer van de Kampeer & Caravan Kampioen geweest. Dealers en particulieren hebben de afgelopen tien jaar duizenden nieuwe en gebruikte caravans en andere
  10. Nog eens de Rijbewijsevolutie: begeleid rijden van 17-jarigen

    Column
    Het discussiestuk over het rijbewijs heeft intussen zijn tweede verjaardag achter de rug. Volgens de plannen zou, na afloop van de discussie, het onderdeel ‘begeleid rijden’ in eerste instantie tot een uitgebreide regionale proef moeten leiden, waarna invoering zou kunnen worden overwogen. De operatie sluit aan bij het al oudere plan ‘Rijopleiding in Stappen’ waarmee geëxperimenteerd wordt. ‘Begeleid rijden’ zou dan op de een of andere manier als ‘ervaringsmodule’ in dat plan moeten worden geïntegreerd, waarbij ook nog een ander idee, de afzonderlijke ‘gevaarherkenningstoets’, in het systeem
  11. Nog meer dwaalwegen in het verkeersprocesrecht

    Column
    In 1988 verscheen in Verkeersrecht een artikel over de dwaalwegen in het verkeersprocesrecht. Aanleiding waren de wetsontwerpen fiscalisering parkeerboetes en het wetsontwerp administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, elk met hun eigen procesgang. De conclusie was toen dat deze voorstellen zouden leiden tot een voor de burger onoverzichtelijk en ontoegankelijk procesrecht. Het afgelopen jaar is een aantal wetsvoorstellen bij de Tweede Kamer aanhangig gemaakt. Allereerst is er het wetsvoorstel OM-afdoening. Met dit voorstel krijgt het Openbaar Ministerie de bevoegdheid om bij
  12. Normen voor onderhandelen over personenschade

    Column
    Letselschade is een ingrijpende gebeurtenis met ingrijpende gevolgen. Soms is het nodig om die gevolgen op te vangen met een schadeclaim. Maar het afwikkelen van een schadeclaim is belastend. Het kost slachtoffers veel energie, stress, tijd en geld. Dat geldt ook voor verzekeraars en belangenbehartigers. In de letselschadepraktijk, en bij organisaties als De Letselschade Raad (voorheen NPP), het Verbond van Verzekeraars, de ANWB, de Consumentenbond en Slachtofferhulp Nederland bestaat veel draagvlak voor aanpak van deze problematiek. Ook de Tweede Kamer dringt daarop aan. Het Centrum voor
  13. pag. 33 VR 1998, Wetsvoorstel verkeersongevallen

    Artikel
    VRA 1998, p. 33 1998-02-01 Redactie Verkeersrecht Over de ontwikkeling van schuldaansprakelijkheid naar risicoaansprakelijkheid in het verkeer zijn veel principiële discussies gevoerd en nog te voeren. De automobilist toont zich in elk geval verontwaardigd. Het beginsel van schuldaansprakelijkheid zit nog diep. Het is des te moeilijker daarvan afstand te doen ten gunste van de slachtofferbescherming, nu het wetsvoorstel op onevenwichtige wijze de automobilist buiten deze bescherming houdt. Wetsvoorstel verkeersongevallen Reactie ANWB [1] VRA 1998, p. 33 Redactie Verkeersrecht Wetsvoorstel nr
  14. pag. 334 VR 2006, Enquête Verkeersrecht over verkeer en verkeersveiligheid

    Artikel
    VRA 2006, p. 334 2006-11-01 Redactie Verkeersrecht Enquête Verkeersrecht over verkeer en verkeersveiligheid VRA 2006, p. 334 Redactie Verkeersrecht Deze enquête op de website van de ANWB liep van 13 juli t/m 3 september 2006. In totaal hebben 4489 personen de moeite genomen deze enquête in te vullen! (duur van de enquête ong. 10 minuten). De enquête bestond uit multiple choice-vragen, aangevuld met open vragen. Zowel uit de grote hoeveelheid deelnemers als uit de vele antwoorden bij de open vragen kan worden geconcludeerd men zich over het algemeen sterk betrokken voelt bij onderwerpen als
  15. Puntenrijbewijs

    Column
    Onder de pakkende en meer omvattende titel “de rijbewijsrevolutie” wil minister Peijs een soort puntenrijbewijs, en wel in de vorm van een chipkaart waarop bij een verkeersdelict strafpunten kunnen worden bijgeschreven. Dat kan ertoe leiden dat de recidivist zijn rijbewijs kwijtraakt. Helaas kunnen alle, op kenteken bekeurde, overtredingen die onder de Wet Mulder vallen niet meetellen. Het gaat dus maar om een topje van de ijsberg. Voor onze oosterburen die ervaring met het systeem hebben, is het puntenrijbewijs een administratieve nachtmerrie geworden. In Duitsland bestaat overigens geen
  16. Risicoaansprakelijkheid voor ouders van oudere minderjarigen?

    Column
    Hoever reikt de verantwoordelijkheid van ouders voor schade die hun kinderen toebrengen aan derden door ongelukken, baldadigheid, vandalisme en criminaliteit? Houdt deze verantwoordelijkheid vrijwel op als het kind 14 jaar is geworden, of moet de ouder deze verantwoordelijkheid volledig blijven voelen totdat het kind meerderjarig is? Deze vragen zijn (weer) actueel door een initiatief wetsvoorstel dat het Tweede Kamerlid Coskun Çörüz in april indiende. Ouders hebben een verzorgings- en opvoedingsplicht voor hun kinderen tot 18 jaar en soms zelfs een onderhoudsplicht tot 21 jaar (art. 1:247 lid
  17. Verbod van vervoer van personen in laadruimten en aanhangers

    Column
    Met ingang van 1 mei 2005 is art. 61b RVV van kracht geworden. Dit artikel verbiedt het vervoer van personen in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets, behoudens bepaalde uitzonderingen. De boetes zijn niet mals. Zij variëren tussen de 70 en de 130 euro. De eerste reactie die bij menigeen zal opkomen is: mocht dit dan? Bij weggebruikers bestond wel de notie dat je de kinderen onderweg niet in de caravan moest stoppen. Art. 5 WVW is wellicht de kapstok geweest om tegen te gaan dat personen in een
  18. Voorrang op rotondes

    Column
    De redactie ontving in haar elektronische brievenbus van een van de lezers onderstaand bericht: Al een tijd loop ik met een vraag over het verlenen van voorrang op rotondes. Ik hoop dat u mij hier een antwoord op kunt geven. Mede daar ik denk dat de volgende situatie onder veel Nederlanders onduidelijkheid oproept. Ik richt deze vraag aan u, daar verschillende antwoorden op deze vraag worden gegeven. Onder voorrang verlenen wordt volgens het RVV 1990 verstaan dat verkeer op de voorrangsweg ongehinderd zijn weg kan vervolgen. Daarbij wordt er geen onderscheid gemaakt in de rijstroken op deze
  19. VR 2011/77, Voorwoord themanummer overheidsaansprakelijkheid

    Artikel
    VR 2011/77 2011-10-17 Voorwoord themanummer overheidsaansprakelijkheid VR 2011/77 Met regelmaat staat het overheidsoptreden ter discussie: soms als toezichthouder op bedrijven of organisaties, soms als deelnemer in het private rechtsverkeer, maar ook als uitvoerder van specifieke overheidstaken. In dit nummer van Verkeersrecht is daarom speciaal aandacht voor de verschillende vormen van overheidsaansprakelijkheid. Met name gaat het dan om het optreden van de overheid in de overheidstaak c.q. als bestuursorgaan. Er wordt eveneens stilgestaan bij nieuwe c.q. komende wetgeving en bij het
  20. VR 2013/01 Een nieuwe regeerperiode, een nieuw geluid

    Artikel
    1 Een nieuwe regeerperiode, een nieuw geluid Inleiding Verkeersrecht bestaat 60 jaar en met dit nummer gaan we het zevende decennium in. We doen dat na een jaar dat voor Verkeersrecht inhoudelijk vooral in het teken stond van de discussie over de stagnerende smartengeldbedragen. Een jaar waarin we op het gebied van de elektronische ontsluiting grote stappen hebben gezet. Een jaar waarin ook een nieuwe regeerperiode van start is gegaan. Het regeerakkoord, met als motto ‘Bruggen slaan’, is bekend. Er staan voornemens in die het verkeersrecht – in de ruime zin die wij in Verkeersrecht daaraan

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!