Zoeken

15 resultaten gevonden

  1. 'Stinkefinger’

    Column
    Het verkeer leidt niet alleen tot geweld, maar ook tot openlijke kwetsing van medeweggebruikers in woord en gebaar, met inbegrip van seksuele intimidatie. Belediging van een ambtenaar in functie is een gekwalificeerd delict, dat wil zeggen dat het met een hogere straf bedreigd wordt dan belediging van een medeburger. Uit de jurisprudentie komt meestal de vraag op of de term of het gebaar in kwestie wel als een belediging was op te vatten. Sommige zaken als deze bereiken zelfs de Hoge Raad. Niet dat het nu erg belangwekkende kwesties betreft, maar zij intrigeren mij toch, wellicht omdat zij een
  2. Kinderzitjes en autogordels

    Column
    Vooraf Het leven wordt steeds ingewikkelder. Zo’n 30 à 40 jaar geleden kropen de kinderen op de achterbank of in de ‘kattebak’ van de Kever en rijden maar. Dat zwabberde vooral bij harde wind heerlijk over de weg. Vanaf het einde van de zeventiger jaren kwamen de eerste kinderzitjes in zwang, kuipjes die je met riemen bevestigde aan de achterbank waarin peuters werden vastgesnoerd. Dat gaf vaak een snerpend gejengel, dat vader of moeder belette de aandacht bij het verkeer te houden. Baby’s werden in een soort draagbedje los op de achterbank of zelfs in de open kofferruimte (nog net niet de
  3. pag. 118 VR 2000, Fabeltjeskrant

    Artikel
    VRA 2000, p. 118 2000-04-01 Mr M.L.M. Renckens Fabeltjeskrant VRA 2000, p. 118 Mr M.L.M. Renckens 1 Inleiding Onder de titel 'De kwaliteit van het schaderegelingsproces' heeft de vereniging van Letselschade Advocaten 'LSA' op 28 januari 2000 haar 11e symposium georganiseerd. Het dagprogramma was als volgt. 1 De visie van het slachtoffer en van de verzekeraar op de schaderegeling; inleiders dr L.H. Pals en mr F.Th. Kremer. 2 Normering in het schaderegelingsproces; inleiders mr J.F.M. Hennekam (afwezig) en mr J.M. Beer. 3 Proportionele aansprakelijkheid en personenschade; inleiders prof. mr A.J
  4. pag. 141 VR 2004, I.N. Tzankova en W.C.T. Weterings, Preprocessuele afwikkeling van personenschadeclaims

    Artikel
    VRA 2004, p. 141 2004-05-01 Mr M.L.M. Renckens Een rechtsvergelijkende studie naar de mogelijkheden tot structurering van het proces van personenschadeclaims in Nederland aan de hand van procedurele normen en andere instrumenten. I.N. Tzankova en W.C.T. Weterings, Preprocessuele afwikkeling van personenschadeclaims [1] VRA 2004, p. 141 Mr M.L.M. Renckens 1 Inleiding Al jaren wordt er van verschillende kanten, niet in de laatste plaats door slachtoffers, de klacht geuit dat de schaderegeling te lang duurt. Voor verzekeraars betekent dit meestal tevens dat de afwikkelingskosten te hoog zijn. De
  5. pag. 196 VR 1992, De kwetsbare verkeersdeelnemer, wie is dat?

    Artikel
    VRA 1992, p. 196 1992-07-01 Mr M.L.M. Renckens De kwetsbare verkeersdeelnemer, wie is dat? Meer slachtofferbescherming voor de kwetsbare verkeersdeelnemer? VRA 1992, p. 196 Mr M.L.M. Renckens 1 Inleiding Slachtofferbescherming kan bereikt worden op drie manieren. Uiteraard op de eerste plaats door het gevaar waardoor slachtoffers vallen te verminderen of te elimineren. Voorkomen blijft beter dan genezen. Zolang er echter verkeer is zullen er verkeersgewonden en -doden vallen. Is het ongeluk eenmaal geschied dan kunnen we nog - afgezien van adequate medische zorg - maar twee dingen doen: zorgen
  6. pag. 203 VR 1995, Nachtmerrie

    Artikel
    VRA 1995, p. 203 1995-07-01 Mr M.L.M. Renckens Nachtmerrie VRA 1995, p. 203 Mr M.L.M. Renckens WVW 1994 art. 5 WVW 1994 art. 6 Wegenverkeerswet art. 25 (oud) Wegenverkeerswet art. 36 (oud) Sr art. 287 Sr art. 307 De schrik Badend in het zweet word ik wakker uit een boze droom. Ik heb zojuist een fietser plotseling voor de wielen gehad. Klap! Verlammende schrik. Piepende remmen. Mijn bloed perst zich tegen mijn hersenpan. Dan vloeit het weg en reageer ik nog slechts half verdoofd. Sirene. Ziekenwagen. Politie. Is het ver weg of dichtbij? Wie heeft een dergelijke nachtmerrie nog nooit gehad
  7. pag. 231 VR 1993, Schaderegelingsbeleid of kruidenieren

    Artikel
    VRA 1993, p. 231 1993-07-01 Mr M.L.M. Renckens Schaderegelingsbeleid of kruidenieren VRA 1993, p. 231 Mr M.L.M. Renckens ' Wir sind kein Prinzipienreiter', zeg ik vaak tegen Duitse collega's ter illustratie van het feit dat wij minder snel naar de rechter rennen dan onze oosterburen. Schade wordt in Nederland bijna altijd in der minne geregeld. Ik geef er de voorkeur aan te spreken van 'regelen buiten rechte'. Het minnelijke is dikwijls ver te zoeken. Verzekerden en verzekeraars, eventueel geflankeerd door hun representanten, te weten schaderegelaars, juridische belangenbehartigers of
  8. pag. 297 VR 2007, Rome II: een gemiste kans?

    Artikel
    VRA 2007, p. 297 2007-10-01 Mr M.L.M. Renckens Nadat de vierde en vijfde WAM-richtlijn van de EU geïmplementeerd waren in de wet, leek het voor Nederlandse slachtoffers van een verkeersongeval in een andere lidstaat zo mooi te kunnen worden: niet alleen kon de claim bij een adres in Nederland worden neergelegd, maar met Rome II [1] rees ook de mogelijkheid om de schade verder geheel naar Nederlands recht af te wikkelen conform het amendementsvoorstel van het Europees Parlement. Met 'Rome II' wordt algemeen de Verordening betreffende het communautaire recht dat van toepassing is op niet
  9. pag. 33 VR 1997, Rupsen of vlinders?

    Artikel
    VRA 1997, p. 33 1997-02-01 Mw mr L.R.M. Edzes, mr M.L.M. Renckens Nederland mag zichzelf graag de poort van Europa noemen vanwege Rotterdam en Schiphol en het vrachtverkeer over de weg, het water en de rails dat vandaar Europa intrekt. Wat betreft het normale wegverkeer en het toeristische verkeer neemt Nederland de plaats in die past bij de omvang van het land en het aantal inwoners. In Verkeersrecht zijn de onderwerpen als verkeersrecht, aansprakelijkheid en verzekering vooral gerelateerd aan de Nederlandse situatie, al worden soms buitenlandse rechtspraak of literatuur gesignaleerd of
  10. pag. 337 VR 2002, Drempels, drempels, drempels

    Artikel
    Drempels, drempels, drempels VRA 2002, p. 337 Mr dr L. Bier, mr M.L.M. Renckens BW art. 6:162 BW art. 6:174 BABW art. 21 WVW 1994 art. 2 WVW 1994 art. 15 WVW 1994 art. 20 AWB 1 Inleiding Ooit heeft de illusie geleefd dat verkeersgedrag te beïnvloeden is met het geheel van verkeersregels en sancties. Verkeersrecht (in publiekrechtelijke zin) is ordeningsrecht bij uitstek. Er moeten regels zijn, want anders ontstaat er chaos. Waar een verkeersdeelnemer door zijn gedrag de veiligheid van andere weggebruikers in gevaar brengt, vindt hij dat nauwelijks moreel verwerpelijk. Vandaar dat de
  11. pag. 343 VR 2006, Laat de wal het schip keren

    Artikel
    VRA 2006, p. 343 2006-11-01 M.L.M. Renckens Laat de wal het schip keren Aan het begin van de tweede eeuw wegenverkeerswet VRA 2006, p. 343 M.L.M. Renckens 1 Inleiding De Wegenverkeerswet is 100 jaar geworden. Dat is een reden voor een terugblik, die hier slechts te vinden is in enkele citaten en illustraties uit 'Goed Autorijden' uit 1937 [1] . In deze bijdrage wordt op luchtige wijze de thermometer gestoken in het geheel van voorschriften m.b.t. het wegverkeer aan de hand van de betrokken belangen. De wegenverkeerswetgeving is grotendeels ordeningsrecht. Zonder wegverkeer geen
  12. pag. 8 VR 2003, 'Einde van het aansprakelijkheidsrecht'

    Artikel
    VRA 2003, p. 8 2003-01-01 Mr M.L.M. Renckens 'Einde van het aansprakelijkheidsrecht' VRA 2003, p. 8 Mr M.L.M. Renckens Was het toevallig dat op vrijdag de dertiende (december 2002) de Juridische Faculteit van de Universiteit van Maastricht de doodsklok leek te luiden voor het aansprakelijkheidsrecht? Onder bovenstaande, prikkelende titel werd in dat deel van het land, waar men decennia eerder de mijnen heeft moeten sluiten, een besloten symposium gehouden. Om een antwoord te geven op de vraag: ja, het was toevallig. Vrijdag de dertiende bracht voor het aansprakelijkheidsrecht geen
  13. Tamtam over de TomTom

    Column
    Eind januari verschenen er berichten in de krant dat de Zwitserse politie jacht maakt op bezitters van een TomTom die waarschuwt voor flitspalen. Ditmaal bleek het geen loos sensatiealarm te zijn. Volgens art. 57b van de Zwitserse Strassenverkehrsgesetz (SVG) is het inderdaad strafbaar om een “GPS-Navigationsgeräte mit Radarfunction” in het verkeer te brengen, in te bouwen, in of aan de auto te hebben of anderszins te gebruiken. De bezitter riskeert een hoge boete, inbeslagname en vernietiging van de TomTom. Het is niet duidelijk of het verbod ook TomToms betreft die wel voor flitspalen in
  14. The battle of experts

    Column
    1. Aanleiding Vorig jaar werd door de stichting De Ombudsman het rapport ‘Letselschaderegeling’ met de subtitel ‘Onderhandelen met het mes op tafel, een zoektocht naar de redelijkheid’ uitgebracht. De strekking van het rapport laat zich niet moeilijk raden. De boodschap aan de letselschadepraktijk en de politiek was duidelijk: de letselschadepraktijk is verworden tot een langslepende battle of experts, waarin het slachtoffer opnieuw slachtoffer wordt. ‘Secundaire victimisatie’ is de wat verbloemende vakterm ervoor. Dat is het probleem waarop minister Donner zich volgens het rapport moest
  15. Winterbanden

    Column
    Het is maar weinig automobilisten ontgaan dat Duitsland sinds 1 mei j.l. rijden met winterbanden verlangt als de weersomstandigheden dat eisen. Eigenlijk speelde dat al vorig jaar toen de nieuwe regeling werd aangekondigd. Onder meer de ANWB wordt overspoeld met vragen hierover. Veel Nederlandse automobilisten hebben bezwaar, omdat winterbanden al gauw 500,- euro kosten en veel bergruimte vragen. Inmiddels is de commercie erop gedoken met verhuur van winterbanden en opslagplaatsen. Vanwaar de noodzaak van speciale winterbanden? Vroeger had niemand die. Als het glad was, kon je eigenlijk niet

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!