Zoeken

191 resultaten gevonden

  1. ETW's, GOW's, SW's en de Groene Loper

    Column
    De visie ‘Duurzaam Veilig’ die in 1992 is geïntroduceerd, heeft veel gepraat en geschrijf opgeleverd over allerlei aspecten van verkeersveiligheid, onder meer met betrekking tot het uiterlijk van de weg en het probleem hoe en in welke mate daardoor het gedrag van weggebruikers wordt beïnvloed. In 1995 publiceerde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de notitie ‘Voorkomen blijft beter ...; mogelijkheden voor een verkeersveilige ruimtelijke ordening’. Daarin wordt gepleit voor een gestructureerde aanpak van bepaalde aspecten van verkeersveiligheid bij (de aanleg en inrichting van) wegen. In
  2. Gedragscode personenschade

    Column
    Zomaar wat gedachten ... Vanaf de Romeinse tijd bestaat bij het grote publiek afkeer tegen de ondoorzichtige wijze waarop de advocaat zijn werk pleegt uit te voeren. En werkelijk, die kritiek is niet zonder grond. Gezeteld op een toren van (door Kluwer) uitgegeven wetboeken en vakbladen beschouwd de advocaat de wereld en denkt dat deze (voor hem) goed is. Nee, en al heb ik met deze inleiding de schijn tegen, dit wordt geen stukje waarin de advocatuur er weer eens goed van langs krijgt; geen stukje waarin de advocatuur wordt neergezet als enkel zakkenvullende golfbaanbetreders. In een recent tv
  3. Gladde snelwegen

    Column
    ZOAB is een zegen. Het maakt minder lawaai voor automobilist en omgeving. En je hebt minder last van opspattend water. Wie heeft nooit het angstige moment doorstaan dat hij bij het passeren van een vrachtwagen door een golf van opspattend regenwater heen moest en even geen hand meer voor ogen zag. Met een Lelijke Eend of een Dafje bleef je hangen in het watergordijn. En dan maar een schietgebedje dat de weg rechtuit mocht gaan. Bij nadere bestudering van het ZOAB van dichtbij, wat overigens valt af te raden, blijkt dat er tussen de asfaltklontjes ruimten zitten waarin het water zich een weg
  4. Meer lucht in het Besluit luchtkwaliteit

    Column
    De luchtkwaliteit is in Nederland op veel plaatsen niet in overeenstemming met de Europese normstelling. Hoewel dit al zeer lang bekend is en Nederland dus al jaren maatregelen had kunnen nemen om tot een daadwerkelijke verbetering van de luchtkwaliteit te komen, is het onderwerp luchtvervuiling pas sinds kortactueel. Eigenlijk kan gezegd worden dat men pas echt in de benen is gekomen vanaf het moment dat de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het afgelopen jaar diverse besluiten in verband met wegverbredingen en bestemmingsplannen heeft vernietigd omdat het bevoegd gezag het
  5. Mist rond mistachterlichten van aanhangers lichter dan 750 kg

    Column
    Vanaf 1 januari 2005 dienen aanhangwagens < 750 kg volgens art. 5.13.51 lid g van het Voertuigreglement ’94 (Vr) mistachterlicht (een of twee) te hebben. Hoewel deze verplichting al in 1994 in dit reglement is opgenomen, heeft dit voor alle betrokkenen enige paniek veroorzaakt. Van voorlichting van overheidswege is geen sprake geweest. De aanleiding voor de plotselinge, maar te late aandacht voor het onderwerp is de opmerkzaamheid van een lezer van de Kampeer & Caravan Kampioen geweest. Dealers en particulieren hebben de afgelopen tien jaar duizenden nieuwe en gebruikte caravans en andere
  6. Nog meer dwaalwegen in het verkeersprocesrecht

    Column
    In 1988 verscheen in Verkeersrecht een artikel over de dwaalwegen in het verkeersprocesrecht. Aanleiding waren de wetsontwerpen fiscalisering parkeerboetes en het wetsontwerp administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, elk met hun eigen procesgang. De conclusie was toen dat deze voorstellen zouden leiden tot een voor de burger onoverzichtelijk en ontoegankelijk procesrecht. Het afgelopen jaar is een aantal wetsvoorstellen bij de Tweede Kamer aanhangig gemaakt. Allereerst is er het wetsvoorstel OM-afdoening. Met dit voorstel krijgt het Openbaar Ministerie de bevoegdheid om bij
  7. pag. 1 VR 2005, Een blik op de feitelijke parkeerbelasting

    Artikel
    VRA 2005, p. 1 2005-01-01 Mr B.F.A. van Huijgevoort Iedere autobezitter is wel eens geconfronteerd met de heffing van de zogenoemde feitelijke parkeerbelasting [1] . Normaal gesproken gaat dat geruisloos: muntjes inwerpen, het parkeerkaartje valt en u legt het kaartje achter uw voorruit. Klaar als een klontje. Toch kan er heel wat mis gaan [2] . Dit artikel biedt daar een overzicht van. Een blik op de feitelijke parkeerbelasting VRA 2005, p. 1 Mr B.F.A. van Huijgevoort RVV 1966 art. 83 RVV 1966 art. 86 RVV 1966 art. 139 Gem.w art. 225 Gem.w art. 231 Gem.w art. 234 1 Algemeen Vóór 1991 hadden
  8. pag. 101 VR 2005, De directe actie in het nieuwe verzekeringsrecht

    Artikel
    VRA 2005, p. 101 2005-04-01 Prof. mr C.C. van Dam, mr E.A. Waal De directe actie in het nieuwe verzekeringsrecht VRA 2005, p. 101 Prof. mr C.C. van Dam, mr E.A. Waal WAM art. 2 WAM art. 6 BW art. 3:287 BW art. 7:954 Fw art. 26 1 Inleiding Indien iemand schade lijdt door een aanrijding met een motorrijtuig, kan hij zich niet alleen wenden tot de veroorzaker van het ongeval maar ook tot de WAM-verzekeraar van het motorrijtuig. De eigenaar of houder van een motorrijtuig is op grond van art. 2 WAM verplicht een verzekering tegen aansprakelijkheid van elke bestuurder, bezitter, houder of passagier
  9. pag. 137 VR 2005, De nieuwe Belgische Verkeersveiligheidswet: veiliger verkeer??!

    Artikel
    VRA 2005, p. 137 2005-05-01 L. Deben De nieuwe Belgische Verkeersveiligheidswet: veiliger verkeer??! [1] VRA 2005, p. 137 L. Deben Wegverkeerswet (België) Inleiding Het hoge aantal verkeersdoden dat nog steeds in België te betreuren valt, vormde voor de Belgische regering een aanleiding om een grondige hervorming van de wetgeving met betrekking tot het verkeer door te voeren. Met de nieuwe Verkeersveiligheidswet wordt dan ook een aantal significante veranderingen in het verkeersveiligheidsbeleid aangebracht. De voornaamste beweegreden ter modificatie van de bestaande strafrechtelijke
  10. pag. 145 VR 2005, Waarheidsvinding en privacy

    Artikel
    VRA 2005, p. 145 2005-05-01 Mr F.C. Schirmeister Ze waren ook dit jaar weer in grote getale op komen draven: leden en aspirant-leden van de vereniging van letselschadeadvocaten LSA, zo ook een keur aan wetenschappers en andere belangstellenden. Om verhalen aan te horen over een belangwekkend onderwerp, het spanningsveld tussen waarheidsvinding en privacy in het civiele recht. Volgens de brochure zou het thema langs twee onderscheiden invalshoeken worden aangepakt. De ochtendzitting was bedoeld voor een meer technisch-juridische benadering van de botsing tussen beide fundamentele rechten. De
  11. pag. 176 VR 2005, Verzekerbaar belang

    Artikel
    VRA 2005, p. 176 2005-06-01 Prof. mr F.H.J. Mijnssen Verzekerbaar belang VRA 2005, p. 176 Prof. mr F.H.J. Mijnssen K art. 250 K art. 254 K art. 263 BW (oud) art. 7A:1811 NBW art. 7.17.2.5 BW art. 3:40 1 Een verzekeraar is niet tot schadeloosstelling gehouden in het geval waarin de verzekerde 'geen belang in het verzekerde voorwerp' heeft, aldus art. 250 K. De wetgever van 1838 beschouwde het bestaan van belang essentieel zoals ook naar voren komt uit de parlementaire behandeling van het huidige verzekeringsrecht. Opgemerkt werd dat wanneer niet de eis van een verzekerd belang zou worden
  12. pag. 205 VR 2005, Onevenwichtig schadevergoedingsrecht m.b.t. de positie van derden

    Artikel
    VRA 2005, p. 205 2005-07-01 A.J. Verheij Onevenwichtig schadevergoedingsrecht m.b.t. de positie van derden Oproep aan de minister van Justitie voor een meer systematische en empirisch onderbouwde aanpak VRA 2005, p. 205 A.J. Verheij BW art. 6:98 BW art. 6:107 BW art. 6:108 BW art. 6:163 1 Inleiding Het begrip rechtssysteem is een courant begrip ter aanduiding van de geldende regels op een bepaald gebied. Het suggereert niet alleen voorspelbaarheid, maar ook dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld. In dat laatste opzicht schiet het huidige schadevergoedingsrecht met betrekking tot de
  13. pag. 211 VR 2005, Het belang van de peildatum bij letselschaden

    Artikel
    VRA 2005, p. 211 2005-07-01 L.H. Pals Na het Vertragingsrente-arrest van 17 oktober 1997 [1] ontstond in de doctrine discussie over het al dan niet hybride karakter van letselschaden en de consequenties daarvan ten aanzien van de ingangsdatum van de wettelijke rente. Is letselschade nu een momentschade die direct en in volle omvang door het ongeval ontstaat, een periodiek ontstane duurschade, of wellicht een combinatie daarvan. Daar ging het om en daar gaat het nog steeds om, ook na het arrest van 11 juli 2003 [2] , waarin de Hoge Raad zijn eerder ingenomen pragmatische standpunt over dat
  14. pag. 265 VR 2005, Subrogatie in het nieuwe verzekeringsrecht (art. 7:962 BW)

    Artikel
    VRA 2005, p. 265 2005-09-01 N. Frenk Subrogatie in het nieuwe verzekeringsrecht (art. 7:962 BW) VRA 2005, p. 265 N. Frenk BW art. 3:310 BW art. 3:317 BW art. 6:34 BW art. 6:36 BW art. 6:154 BW art. 6:212 BW art. 7:661 BW art. 7:961 BW art. 7:954 BW art. 7:962 K art. 284 1 Inleiding Artikel 284 K en - in het nieuwe verzekeringsrecht - artikel 7:962 BW beogen beide te voorkomen dat een aansprakelijke derde profiteert van het feit dat de benadeelde van zijn eigen verzekeraar zijn schade vergoed heeft gekregen. Daartoe bewerkstelligen deze bepalingen dat, in het geval de verzekerde krachtens
  15. pag. 301 VR 2005, De betrokkenheid bij een verkeersongeval in de zin van artikel 185 WVW

    Artikel
    VRA 2005, p. 301 2005-10-01 Mr M. van Dam Artikel 185 WVW regelt de aansprakelijkheid van de eigenaar of houder van een motorrijtuig jegens niet door dat motorrijtuig vervoerde personen of zaken. Een van de vereisten voor de toepasselijkheid van artikel 185 is dat de schade het gevolg moet zijn van betrokkenheid van een motorrijtuig bij een verkeersongeval. Naast deze civielrechtelijke betrokkenheid kent de WVW ook de (strafrechtelijke) betrokkenheid die is geregeld in artikel 7 WVW. Over deze bepaling is in Verkeersrecht van december 2003 [1] van de hand van mr Bleichrodt een artikel
  16. pag. 306 VR 2005, Onttrekking van wegen aan het openbaar verkeer

    Artikel
    VRA 2005, p. 306 2005-10-01 Mr drs E.J. Govaers Gemeenten, provincies en waterschappen worden steeds vaker geconfronteerd met verzoeken van derden om wegen die zij onderhouden aan het openbaar verkeer te onttrekken. In beginsel kan de onttrekking als een tamelijk ingrijpende maatregel worden beschouwd, nu immers de betreffende weg niet meer voor een ieder vrij toegankelijk is. De vraag rijst dan ook hoe de (hoogste) bestuursrechter beslissingen van het bevoegd gezag omtrent verzoeken tot onttrekking van wegen beoordeelt. Onttrekking van wegen aan het openbaar verkeer Een bespreking van de
  17. pag. 33 VR 2005, De spiegelbeelddekking bij WAM-plichtige werktuigen: wie betaalt bij schade?

    Artikel
    VRA 2005, p. 33 2005-02-01 Prof. mr J.H. Wansink, mr M.M.R. van Ardenne-Dick De spiegelbeelddekking bij WAM-plichtige werktuigen: wie betaalt bij schade? Hoge Raad 10 oktober 2003, VR 2005, 21, NJ 2004, 22 VRA 2005, p. 33 Prof. mr J.H. Wansink, mr M.M.R. van Ardenne-Dick WAM art. 3 1 Inleiding Deze uitspraak heeft betrekking op een arbeidsongeval, dat in 1988 in de bouw plaatsvond. Het betrof een dodelijke val uit een hoogwerker, die door de werkgever, Penders, gehuurd was van Drima Hoogwerkerverhuur. Dritty, de eigenaar van Drima, bediende de hoogwerker ten tijde van het ongeval [1] . Dritty
  18. pag. 333 VR 2005, Diabetes mellitus en het rijbewijs

    Artikel
    VRA 2005, p. 333 2005-11-01 Mr A.R.A.L. Norenburg, A.D.M. Stork Diabetes mellitus en het rijbewijs [1] VRA 2005, p. 333 Mr A.R.A.L. Norenburg, A.D.M. Stork Wegenverkeerswet BW art. 7:457 1 Inleiding Om te mogen deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer is in Nederland een rijbewijs nodig. Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort ( art. 107 lid 1 WVW 1994). Een rijbewijs wordt slechts afgegeven aan degene die beschikt over een
  19. pag. 339 VR 2005, Een busongeval tijdens de vakantie: de weg naar schadevergoeding

    Artikel
    VRA 2005, p. 339 2005-11-01 L. Schreuder Het is een bericht dat met enige regelmaat het nieuws haalt: touringcar met Nederlandse vakantiegangers verongelukt in het buitenland met als gevolg een aantal doden en veel gewonde passagiers. Een dergelijk ongeval roept onmiddellijk een aantal juridische vragen op. De belangrijkste daarvan is: op wie kan het slachtoffer zijn schade verhalen en op welke grond? Bovendien speelt de vraag naar het toepasselijk recht een belangrijke rol. De benadeelde kan de vervoerder aansprakelijk stellen op grond van een vervoerovereenkomst of een reisovereenkomst

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!