Zoeken

145 resultaten gevonden

  1. 14-jarigen en de billijkheidscorrectie

    Column
    Sinds jaar en dag kennen wij de voor de groep zwakkere verkeersdeelnemers, te weten voetgangers en fietsers, een door de Hoge Raad op maat gemaakte vorm van billijkheidscorrectie: de 50%-regel voor volwassenen (geformuleerd in het arrest IZA/Vrerink, HR 28 februari 1992, NJ 1993, 566 nt CJHB, VR 1992, 93 nt vdH)) en de 100%-regel voor kinderen tot 14 jaar (voor het eerst tot uitdrukking gebracht in het arrest Ingrid Kolkman, HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720 nt CJHB, VR 1990, 174 nt vWvC). Kinderen in het verkeer onder de 14 krijgen op grond van dit gedachtegoed, behoudens vrijwel onbestaanbare
  2. Aansprakelijkheid versus veiligheid

    Column
    De heer O.F. Bleeker te Alphen aan den Rijn stuurde de ANWB een brief over een probleem dat waarschijnlijk niet alleen bij hém bezorgdheid en ergernis oproept. Het betreft bovendien een kwestie die het waard is om aan de lezers van Verkeersrecht voorgelegd te worden. Hieronder volgt de brief in verkorte vorm. De redactie ziet reacties gaarne tegemoet. Aan de ANWB, Reeds eerder hebben wij gecorrespondeerd over situaties waarin in verband met ‘werkzaamheden’ zonder enige noodzaak verkeersborden geplaatst zijn. Hierna opnieuw twee gevallen. Onderstaand een foto van de Rijnlanderweg, ca 500 m ten
  3. Juridische nasleep voor bestuurders na 'Apeldoorn' onwaarschijnlijk

    Column
    Op 13 mei jl. verscheen in de Staatscourant een artikel waarin werd betoogd dat het heel goed kan zijn dat de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn voor overheidsbestuurders een juridische nasleep krijgt. In dat artikel werd ondergetekende opgevoerd als deskundige, waardoor de indruk werd gewekt dat hij daaraan persoonlijk medewerking had verleend. Dit was niet het geval. De betrokken journalist heeft hem niet gesproken noch geprobeerd contact met hem te leggen. Volgens ondergetekende is een juridische nasleep voor overheidsbestuurders na ‘Apeldoorn’ juist onwaarschijnlijk. In het artikel
  4. pag. 1 VR 2009, Het wetsvoorstel deelgeschilprocedure voor letsel- en overlijdensschade, een reactie vanuit de praktijk

    Artikel
    VRA 2009, p. 1 2009-01-01 Mw. mr. G.M. van Wassenaer Het wetsvoorstel deelgeschilprocedure voor letsel- en overlijdensschade, een reactie vanuit de praktijk VRA 2009, p. 1 Mw. mr. G.M. van Wassenaer Inleiding Het is algemeen bekend dat het afwikkelen van letsel- en overlijdensschadezaken een moeizaam en tijdrovend proces is. Voor alle betrokkenen is dit een onwenselijke situatie: voor de slachtoffers, omdat het voor hun herstel niet bevorderlijk is dat zij hun toch al afgenomen energie zien weglekken in een oeverloze strijd tot het verkrijgen van adequate schadevergoeding; voor de verzekeraars
  5. pag. 101 VR 2009, Verkeersbesluiten en ruimtelijke ordening op 'straatniveau'

    Artikel
    VR 2009/4, p. 101 2009-04-01 Mw. mr. dr. Lyda Bier In dit artikel wordt de verhouding tussen verkeersbesluiten en ruimtelijke ordening op gemeentelijk niveau onderzocht. Het verkeer en de bijbehorende infrastructuur zijn de neerslag van ontwikkelingen die zich voordoen in de functies wonen, werken en voorzieningen binnen een bepaald gebied. Het verkeers- en vervoersbeleid is daarmee in beginsel een integraal onderdeel van de ruimtelijke ordeningspolitiek binnen een bepaald gebied. Er is een wisselwerking tussen het beleid en de besluiten (bedoeld in de zin van art. 1:3 van de Algemene wet
  6. pag. 106 VR 2009, De Raad van Toezicht Verzekeringen, een requiem?

    Artikel
    VRA 2009, p. 106 2009-04-01 Mr. W.H.M.J. Pelckmans Met dank aan R.L. Borgdorff, mr P.C.M. ten Brummelhuis en mr A.J.F. van Dok voor hun kritisch commentaar. De Raad van Toezicht Verzekeringen, een requiem? VRA 2009, p. 106 Mr. W.H.M.J. Pelckmans [1] Inleiding Door het samengaan van verschillende professionele geschilleninstanties op het gebied van de financiële dienstverlening in het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (hierna: KiFiD) per 1 april 2007, verloor het Klachteninstituut Verzekeringen (hierna: Klachteninstituut) haar bestaansrecht. Genoemd samengaan was weer een gevolg van
  7. pag. 133 VR 2009, Waar eindigt de verantwoordelijkheid van de werkgever voor (verkeers)ongevallen van zijn werknemers?

    Artikel
    VRA 2009, p. 133 2009-05-01 Mr. M. van den Steenhoven In 2008 heeft de Hoge Raad vijf arresten gewezen over de aansprakelijkheid van de werkgever voor ongevallen die de werknemer tijdens de uitoefening van zijn werkzaamheden in het verkeer overkomen. Twee arresten dateren van 1 februari 2008 en de overige drie zijn van december 2008. In een van die laatste drie arresten is een verdere uitbreiding vastgesteld van wat in februari 2008 werd beslist: de werkgever is niet alleen verplicht om een behoorlijke verzekering af te sluiten voor de werknemers die in de uitoefening van hun werkzaamheden
  8. pag. 139 VR 2009, De verplichte verkeersverzekering ten behoeve van werknemers: wat te vorderen van wie en bij welke rechter?

    Artikel
    VRA 2009, p. 139 2009-05-01 Prof. mr. N. Frenk , prof. mr. F.R. Salomons In een tweetal in 2008 gewezen arresten heeft de Hoge Raad geoordeeld dat de werkgever voor een behoorlijke verzekering dient te zorgen, die de schade van een werknemer dekt die hij oploopt indien hij in de uitoefening van zijn werkzaamheden bij een verkeersongeval betrokken raakt. Wanneer de werkgever dat heeft nagelaten, is hij in beginsel aansprakelijk voor de als gevolg daarvan niet door zo'n verzekering gedekte schade. Een werknemer kan daardoor met tal van lastige processuele vragen worden geconfronteerd indien hij
  9. pag. 173 VR 2009, Bewijsperikelen bij rijden na ontzegging of ongeldigverklaring van het rijbewijs in strafrechtelijk en...

    Artikel
    VRA 2009, p. 173 2009-06-01 K. van der Meulen , J.B.H.M. Simmelink Bewijsperikelen bij rijden na ontzegging of ongeldigverklaring van het rijbewijs in strafrechtelijk en bestuursrechtelijk perspectief VRA 2009, p. 173 K. van der Meulen [1] , J.B.H.M. Simmelink [2] 1 Inleiding Zo op het eerste gezicht lijken het eerste en tweede lid van artikel 9 van de Wegenverkeerswet 1994 niet veel van elkaar te verschillen. In het eerste lid is strafbaar gesteld het rijden tijdens een ontzegging van de rijbevoegdheid en in het tweede lid het rijden tijdens een ongeldigverklaring van het rijbewijs. In beide
  10. pag. 205 VR 2009, Gaan alle geheimen mee in het graf?

    Artikel
    VRA 2009, p. 205 2009-07-01 Veeru Mewa Medische ingrepen kunnen leiden tot het overlijden van patiënten. Naast het intense verdriet van de nabestaanden, is er in zo'n geval bij hen vaak ook sprake van veel onbegrip, vooral als het ging om een op zichzelf simpele ingreep. Als nabestaanden de uitleg die de arts(en) geven niet (kunnen) aanvaarden, schakelen zij vaak (noodgedwongen) een belangenbehartiger in, die namens hen kan trachten te achterhalen hoe het overlijden heeft kunnen gebeuren. Voorts kan worden onderzocht of mogelijk iemand civiel- of tuchtrechtelijk verantwoordelijk is te stellen
  11. pag. 265 VR 2009, Wetgeving luchtkwaliteitseisen: gevolgen voor infrastructuur nader bekeken

    Artikel
    VRA 2009/8, p. 265 2009-08-01 Mr E.T. Schutte-Postma Wetgeving luchtkwaliteitseisen: gevolgen voor infrastructuur nader bekeken VRA 2009/8, p. 265 Mr E.T. Schutte-Postma [1] Inleiding De roep om snelle besluitvorming over wegenprojecten vanuit maatschappij, politiek en bedrijfsleven is groot. Het falen van de Spoedwet wegverbreding en de Tracéwet lijkt binnenkort verholpen door de nieuwe Wet versnelling besluitvorming wegprojecten. Bedoeling van die wet is vermindering van de onderzoekslast en daardoor versnelling van de besluitvorming. Of dit inderdaad succes oplevert moeten we afwachten
  12. pag. 297 VR 2009, Het voorontwerp Prejudiciële vragen aan de Hoge Raad

    Artikel
    VRA 2009/10, p. 297 2009-10-01 Vincet Lindijer Het voorontwerp Prejudiciële vragen aan de Hoge Raad VRA 2009/10, p. 297 Vincet Lindijer [1] Inleiding Op 23 juni van dit jaar heeft de minister van Justitie op de website www.internetconsultatie.nl het voorontwerp met memorie van toelichting gepresenteerd voor een Wet prejudiciële vragen aan de Hoge Raad. Dit conceptwetsvoorstel voorziet in een mogelijkheid voor rechtbanken en gerechtshoven om in zaken betreffende massavorderingen een belangrijke rechtsvraag ter beantwoording aan de Hoge Raad voor te leggen, alvorens uitspraak te doen. Daartoe
  13. pag. 302 VRA 2009, De Europese gehandicaptenparkeerkaart in Nederland, België, Duitsland, Italië en Schotland

    Artikel
    VRA 2009/10, p. 302 2009-10-01 Wim Peters Wie gehandicapt is en een zeer beperkte loopafstand heeft, is niet in staat vanaf een willekeurige parkeerplaats enkele honderden meters te overbruggen naar bijvoorbeeld een winkelcentrum. Om aan dit probleem tegemoet te komen, bestaat er al jaren en in vele landen een uitzonderingsmogelijkheid op de parkeerregelgeving voor deze doelgroep. Vaak gekoppeld aan speciale en voor deze groep gereserveerde parkeerplaatsen mogen zij parkeren waar anderen dat niet mogen. In het verleden heeft dat geleid tot een wildgroei aan kaarten. Alleen al in Nederland
  14. pag. 329 VR 2009, Militair verkeersstrafrecht

    Artikel
    VRA 2009/11, p. 329 2009-11-01 Kapitein mr. A.F. Vink Dat er voor militairen een bijzonder strafrecht geldt, zal een feit van algemene bekendheid zijn. Wellicht minder bekend is dat er in het militair strafrecht ook een aantal verkeersdelicten is opgenomen dat zich expliciet richt op militairen. [1] In dit artikel wordt naar die bepalingen gekeken, alsmede naar het nut of de noodzaak van het bestaan van die bepalingen. Allereerst zal op hoofdlijnen worden aangegeven hoe het militair strafrecht in Nederland is ingericht. Vervolgens worden de delicten afzonderlijk toegelicht. Als laatste
  15. pag. 33 VR 2009, De positie van het slachtoffer in het strafproces: een nieuwe wet

    Artikel
    VRA 2009, p. 33 2009-02-01 Prof. mr W.H. Vellinga Bij Kaderbesluit van 15 maart 2001 [1] schreef de Europese Unie haar lidstaten voor enige voorzieningen te treffen om te voorzien in de noden van slachtoffers van strafbare feiten. Nu kende Nederland toentertijd al een voorziening in de vorm van de mogelijkheid van voeging door een door een strafbaar feit benadeelde partij in het strafproces. Later is daar nog bijgekomen een regeling die slachtoffers van de in art. 302 lid 2 Sv genoemde ernstige strafbare feiten het recht geeft ter terechtzitting een verklaring af te leggen over de gevolgen die
  16. pag. 337 VR 2009, Empirisch onderzoek geeft steun aan Wetsvoorstel Affectieschade

    Artikel
    VRA 2009/11, p. 337 2009-11-01 Esther Pans Een dierbaar familielid verliezen bij een ongeval en vervolgens door de verantwoordelijke partij een bedrag van € 10.000 toegeschoven krijgen als 'erkenning' van je verdriet. Is dat een ongepaste, te verfoeien ontwikkeling? Of juist niet? Is het bedrag te laag? Of is het beter dan niets? De Eerste Kamer kwam er niet uit. Zij wilde met het Wetsvoorstel Affectieschade niet over één nacht ijs gaan. [1] Toen dit wetsvoorstel in september 2006 in de Eerste Kamer werd behandeld, stelde de Kamer de fundamentele vraag centraal of er in Nederland eigenlijk wel
  17. pag. 361 VR 2009, Overlijdensschade 21e eeuw, een update

    Artikel
    VRA 2009/12, p. 361 2009-12-01 M.J. Neeser Het oktobernummer in 2008 van Verkeersrecht stond geheel in het teken van overlijdensschade. Alle artikelen handelden over de situatie met overlijden, dus na de schadetoebrengende gebeurtenis. Of het nu gaat om de beleving van de nabestaande(n) (F.A.R.M. Zwarts), de verrekening van een sommenverzekering (A.T. Bolt), de toerekening van het inkomen met overlijden (C. Visser), de begrafeniskosten (G.M. van Wassenaer), de stand van zaken in de ons omringende landen (P. Schillings) of de affectieschade (E. Pans). Op inhoudelijk rekenkundig gebied was het
  18. pag. 40 VR 2009, Verslag van de 9e Europese Verkeersrechtdagen

    Artikel
    Verslag van de 9e Europese Verkeersrechtdagen 15-17 oktober 2008 te Luxemburg VR 2009, p. 40 Lisette Scheuder De Europese Verkeersrechtdagen zijn van 15 tot 17 oktober voor de negende keer georganiseerd door het Instituut voor Europees Verkeersrecht (IEVR) in samenwerking met de Europese Rechtsacademie (ERA). Tijdens de conferentie stonden de actuele ontwikkelingen in het Europees verkeersrecht centraal. Het eerste onderwerp dat op de agenda stond, was het arrest van het Hof van Justitie EG van 13 december 2007 (C-463/06) in de zaak Oldenbreit/FBTO ( VR 2008, 27 ) en de gevolgen daarvan voor
  19. pag. 5 VR 2009, Het wetsvoorstel tot wijziging van artikel 7:942 BW

    Artikel
    VRA 2009, p. 5 2009-01-01 Mr. J.L. Smeehuijzen Het wetsvoorstel tot wijziging van artikel 7:942 BW Verjaring van de vordering uit hoofde van de aansprakelijkheidsverzekering herzien VRA 2009, p. 5 Mr. J.L. Smeehuijzen [1] Inleiding De minister heeft de gelegenheid van het wetsvoorstel deelgeschilprocedure voor letsel- en overlijdensschade te baat genomen om een artikel te wijzigen dat met de deelgeschilprocedure op zichzelf weinig te maken heeft, te weten de bepaling die de verjaring van de rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van uitkering regelt. Het betreft artikel 7:942 BW. De
  20. pag. 65 VR 2009, Liever de lucht in

    Artikel
    VRA 2009, p. 65 2009-03-01 Prof. mr. C.C. van Dam Op 17 februari 2005 trad een Europese Verordening in werking die passagiers rechten geeft jegens de luchtvaartmaatschappij in geval van vervoersweigering, vertraging of annulering van een vlucht. Over deze Verordening heeft het Europese Hof in Luxemburg inmiddels een aantal belangrijke uitspraken gewezen. De tot nu toe belangrijkste dateert van december 2008, toen het Hof besliste dat passagiers meestal ook recht op compensatie hebben als een vlucht wordt geannuleerd op grond van technische gebreken aan het vliegtuig. Voor passagiers biedt de

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!