Zoeken

239 resultaten gevonden

  1. pag. 097 VR 1999, Huishoudelijke hulp als schadecomponent; uurtarief en schadebeperking

    Artikel
    VRA 1999, p. 97 1999-04-01 Mr R.A. Sleeuw Huishoudelijke hulp als schadecomponent; uurtarief en schadebeperking VRA 1999, p. 97 Mr R.A. Sleeuw AWBZ Besl. zorgaanspraken bijzondere ziektekostenverz. art. 15 BW art. 6:97 De realiteit De werkdag in de gezinshuishouding is niet beperkt tot acht uren; de werkweek niet tot vijf dagen. In het gezinshuishouden gaat meer geld om en er worden meer arbeidsuren in gemaakt dan in enige andere bedrijfstak. In het algemeen gaat het om fysiek belastend werk. Als een huisvrouw als gevolg van een ongeval geheel of gedeeltelijk ongeschikt wordt voor het
  2. pag. 1 VR 1999, Bewijsrechtelijke aspecten van privacy en verzekering

    Artikel
    VRA 1999, p. 1 1999-01-01 Prof. mr W.D.H. Asser Bewijsrechtelijke aspecten van privacy en verzekering [1] VRA 1999, p. 1 Prof. mr W.D.H. Asser K Inleiding Ik houd ervan om open deuren in te trappen, want de meeste open deuren hebben de neiging om ongemerkt dicht te vallen. Een verzekeraar is iemand die overeenkomsten met anderen afsluit waarbij hij tegen een vergoeding de financiële risico's die deze anderen lopen overneemt. Ik (zo'n ander) betaal premie om van de sores af te zijn als het bewuste risico zich realiseert en verwacht dus dat de verzekeraar in dat geval doet wat wij zijn
  3. pag. 101 VR 1999, Jeugdigen in het verkeersrecht

    Artikel
    VRA 1999, p. 101 1999-04-01 Prof. mr J. Remmelink In het liber amicorum 'Er was eens ...', vorig jaar aangeboden aan mr H.A. Bouman ter gelegenheid van zijn afscheid als redacteur van Verkeersrecht, doch dat vanwege het persoonlijke karakter van de meeste bijdragen, hoofdzakelijk gewijd aan het thema dat de laureaat zo bezig had gehouden: de bescherming van het kind in het oprukkend gemotoriseerd verkeer, niet is uitgegeven, had ik onder een bijna gelijkluidende titel als hierboven aangebracht een meer algemeen opstelletje geschreven over de specifieke aandacht die het verkeers(straf)recht
  4. pag. 129 VR 1999, De hoogte van het smartengeld in Nederland;

    Artikel
    VRA 1999, p. 129 1999-05-01 Mr S.D. Lindenbergh De hoogte van het smartengeld in Nederland; een verkenning van de top VRA 1999, p. 129 Mr S.D. Lindenbergh BW art. 6:98 BW art. 6:106 BW art. 6:109 BW art. 6:162 1 Inleiding De vaststelling van de omvang van het smartengeld vormt één van de meest netelige kwesties bij de begroting van personenschade. Leed laat zich immers niet in geld uitdrukken. Wordt eenmaal de mogelijkheid van een recht op smartengeld aanvaard, zoals in vrijwel alle westerse rechtsstelsels - en overigens ook vaak daarbuiten - is geschied, dan wordt toch dat onmogelijke gevergd
  5. pag. 135 VR 1999, Naar een gedifferentieerd vergoedingsregime voor verkeersslachtoffers;

    Artikel
    VRA 1999, p. 135 1999-05-01 E.F.D. Engelhard, G.E. van Maanen Op 16 april 1999 heeft minister Korthals van Justitie het wetsvoorstel Verkeersongevallen van zijn voorgangster Sorgdrager ingetrokken. Zijn probleem was met name de vrijwel absolute aansprakelijkheid van de automobilist ook voor fietsers die roekeloos rijden. Bij Sorgdrager gold nog slechts 'opzet of bewuste roekeloosheid' van de fietser als verweer voor de bezitter van het motorrijtuig. Korthals wil dat beperken tot 'gewone' roekeloosheid. Dit zou ook een minder vergaande bescherming van de fietser inhouden in vergelijking met de
  6. pag. 161 VR 1999, Smartengeld in geval van psychisch leed;

    Artikel
    VRA 1999, p. 161 1999-06-01 Mr R. Overeem In 1998 verscheen het proefschrift van S.D. Lindenbergh, Smartengeld (cum laude). Het boek biedt een volledige beschrijving van 'the state of the art' op het terrein van smartengeld in Nederland. Ik zal een korte beschrijving geven van de belangrijkste onderdelen van dit boek; daarna pik ik enkele krenten uit de pap. Vervolgens concentreer ik mij op het onderdeel van de problematiek, dat thans de meeste vragen oproept: smartengeld in geval van psychisch leed. Hier lijkt te gelden het adagium dat een nieuw wetboek ( art. 6:106 BW) zijn gebreken pas
  7. pag. 164 VR 1999, Artikel 6 EVRM en de WAHV

    Artikel
    VRA 1999, p. 164 1999-06-01 Mr J.W. van der Hulst Sinds 1 september 1992 is de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV) in geheel Nederland in werking getreden. Daarmee is voor veel lichte verkeersovertredingen de strafrechtelijke afdoening vervangen door een administratiefrechtelijke op de wijze zoals in de WAHV voorzien. Ondanks deze verandering in de afdoening, moet de oplegging van een sanctie krachtens de WAHV worden beschouwd als een criminal charge [1] . Deze opvatting is na invoering van de WAHV bij herhaling bevestigd door de Hoge Raad [2] . Dit heeft als
  8. pag. 193 VR 1999, Proportionele schadevergoeding bij longkanker door asbest en/of door roken

    Artikel
    VRA 1999, p. 193 1999-07-01 Mr A.J. Akkermans In de in dit nummer van Verkeersrecht afgedrukte uitspraak van het Kantongerecht Middelburg in de procedure tussen de erfgenamen Schaier en de scheepswerf De Schelde wordt voor het eerst een proportionele aansprakelijkheid aangenomen van een werkgever voor het ontstaan van longkanker bij een werknemer die tijdens zijn dienstverband werd blootgesteld aan asbest. Dit vonnis is potentieel van verreikende betekenis. De daarin gehanteerde proportionele benadering verdient bijval. De wijze waarop het toepasselijke kanspercentage wordt gevonden laat
  9. pag. 197 VR 1999, Het (on)verzekerbare letselschadeslachtoffer

    Artikel
    VRA 1999, p. 197 1999-07-01 Mr J. Sap Het (on)verzekerbare letselschadeslachtoffer VRA 1999, p. 197 Mr J. Sap K art. 251 K art. 246 1 Inleiding Bij de begroting van een letselschade springen vrijwel steeds dezelfde posten in het oog: verlies aan arbeidsvermogen; huishoudelijke hulp; zelfwerkzaamheid; smartengeld. Naast de kosten die een gelaedeerde voor zijn genezing heeft gemaakt, lijkt hiermee de schade redelijk in kaart te zijn gebracht. Toch is dat in veel gevallen te betwijfelen. Wat namelijk begroot wordt is de op het moment van de regeling direct zichtbare schade. Het feit dat een
  10. pag. 199 VR 1999, Rationaliteit en emotie in het verkeersrecht en het rechtsverkeer

    Artikel
    VRA 1999, p. 199 1999-07-01 J. Leijten Rationaliteit en emotie in het verkeersrecht en het rechtsverkeer [1] Een paar losse denkoefeningen voor iedere dag van de week VRA 1999, p. 199 J. Leijten Martin was toen drie jaar en speels. Er werd een weg aangelegd en waar dat gebeurt zijn er in de buurt zandhopen, voor kinderen een ideaal speelterrein. Er was ook een laadschop, bestemd om een pakketje zware stenen te vervoeren van de 'grote hoop' naar de plaats tot waar de aanleg gevorderd was. Misschien (ook) om zand van de weg in aanleg naar de zandhoop af te voeren of omgekeerd. Een stilstaande
  11. pag. 257 VR 1999, Contingency fees en letselschade: een rechtseconomische analyse

    Artikel
    VRA 1999, p. 257 1999-09-01 Mr dr H.O. Kerkmeester Contingency fees worden vooral toegepast bij letselschades en derhalve is de discussie die in Nederland is losgebarsten omtrent het toestaan hiervan met name in deze context van belang. Typerend voor de discussie is dat de diverse standpunten worden beargumenteerd op basis van de wenselijke of juist onwenselijke gevolgen die contingency fees voor de praktijk zouden hebben. De rechtseconomie is bij uitstek een wetenschap om dergelijke empirische claims systematisch te evalueren en derhalve zal in deze bijdrage de betekenis van contingency fees
  12. pag. 289 VR 1999, Enige recente ontwikkelingen in het luchtvervoer onder het (gewijzigde) Verdrag van Warschau

    Artikel
    VRA 1999, p. 289 1999-10-01 Mr R.L.S.M. Pessers Enige recente ontwikkelingen in het luchtvervoer onder het (gewijzigde) Verdrag van Warschau VRA 1999, p. 289 Mr R.L.S.M. Pessers Verdrag van Warschau EG-Verord. nr. 2027/97 EG-Verdrag art. 189 1 Inleiding Internationaal luchtvervoer vanuit en naar Nederland wordt over het algemeen beheerst door het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer , gesloten te Warschau op 12 oktober 1929 [1] als gewijzigd bij het Protocol van Den Haag van 28 september 1955 [2] (hierna gezamenlijk te noemen: het
  13. pag. 294 VR 1999, Shockschade - een experiment

    Artikel
    VRA 1999, p. 294 1999-10-01 Mr H.J. Bunjes Shockschade - een experiment [1] VRA 1999, p. 294 Mr H.J. Bunjes Inleiding Toen eind december 1992 de ANWB binnen 48 uur na de vliegramp te Faro, Portugal, besloot alle slachtoffers en nabestaanden - lid of geen lid - rechtshulp aan te bieden, waren de consequenties van dit aanbod niet te overzien. Gelukkig vinden ongevallen van deze omvang zelden plaats. Bij de ramp op het vliegveld van Faro zijn 57 mensen omgekomen terwijl er volgens de media sprake was van 106 gewonden. Hoe men aan dit getal van 106 is gekomen zal wel altijd een raadsel blijven
  14. pag. 321 VR 1999, Nieuwe richtlijnen parkeerbebording

    Artikel
    VRA 1999, p. 321 1999-11-01 Drs ing. W.J. Vermeulen Begin maart van dit jaar is de 'Richtlijn parkeerbebording' (CROW-publicatie 134) verschenen [1] . De Richtlijn komt tegemoet aan de behoefte van wegbeheerders aan meer uniformiteit in parkeerbebording en aan wet- en regelgeving die aansluit bij recente ontwikkelingen op parkeergebied. Naast richtlijnen voor het toepassen van parkeerbebording komt in de Richtlijn een tweetal nieuwe parkeerborden aan de orde, en wordt geanticipeerd op enkele wetsartikelwijzigingen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en in het
  15. pag. 33 VR 1999, Tendensen in de aansprakelijkheid voor bedrijfsongevallen en beroepsziekten

    Artikel
    VRA 1999, p. 33 1999-02-01 Mr dr L. Bier Op het gebied van de aansprakelijkheid voor bedrijfsongevallen en beroepsziekten is een aantal nieuwe ontwikkelingen te melden. Naast een nadere uitwerking in de arresten van de Hoge Raad van het bepaalde in art. 7:658 ( art. 1638x BW (oud)), komen ook andere op de arbeidsovereenkomst gebaseerde grondslagen voor schadevergoeding in beeld. Tenslotte wordt nog het in het kader van het wetsvoorstel Verkeersongevallen te introduceren art. 7:658a BW besproken. Tendensen in de aansprakelijkheid voor bedrijfsongevallen en beroepsziekten VRA 1999, p. 33 Mr dr L
  16. pag. 353 VR 1999, Nieuw voorstel verkeersaansprakelijkheid in de maak

    Artikel
    VRA 1999, p. 353 1999-12-01 E.F.D. Engelhard, G.E. van Maanen Nieuw voorstel verkeersaansprakelijkheid in de maak De belangrijke - ook minder voorzienbare - consequenties van Korthals' ingreep in het wetsvoorstel Verkeersongevallen [1] VRA 1999, p. 353 E.F.D. Engelhard, G.E. van Maanen WVW 1994 art. 185 BW art. 6:101 BW art. 6:162 1 'Vergissen is menselijk' ... 'Vergissen is menselijk', geldt ook bij het departement van Justitie. Tijdens het kabinet Kok I werd het wetsvoorstel Verkeersongevallen bij de Tweede Kamer ingediend, bestemd voor Boek 8 BW. Gemotoriseerde verkeersdeelnemers zouden op
  17. pag. 357 VR 1999, Vader en zoon en de ongewenste indringer

    Artikel
    VRA 1999, p. 357 1999-12-01 Prof. mr C.C. van Dam Dit artikel verscheen eerder in de niet in de handel gebrachte afscheidsbundel (1998) voor Verkeersrecht-redacteur mr H.A. Bouman. Het bevat enige gedachten naar aanleiding van Hof Leeuwarden 25 september 1996, VR 1997, 208 . In art. 7.17.2.25 lid 3 Ontwerp BW is subrogatie door een schadeverzekeraar uitgesloten ten aanzien van onder meer aansprakelijke gezinsleden van de oorspronkelijke benadeelde. Een soortgelijke regel geldt bij het verhaal krachtens de Ziekenfondswet en de loondervingsverzekeringen. Deze uitsluitingen zijn op zowel ideële
  18. pag. 37 VR 1999, Wijzigingen in de regeling van de rechtsmiddelen in de WAHV (Wet Mulder)

    Artikel
    VRA 1999, p. 37 1999-02-01 Mr C.J.G. Bleichrodt Wijzigingen in de regeling van de rechtsmiddelen in de WAHV (Wet Mulder) VRA 1999, p. 37 Mr C.J.G. Bleichrodt Inleiding Bij de Tweede Kamer is een wetsvoorstel (nr 25 927) aanhangig dat ertoe strekt dat tegen de beslissing van de kantonrechter in Mulder-zaken hoger beroep kan worden ingesteld bij het Gerechtshof te Leeuwarden en niet, zoals thans, beroep in cassatie bij de Hoge Raad. Hoger beroep staat echter alleen open indien de administratieve sanctie, eventueel na aanpassing daarvan door de kantonrechter, meer bedraagt dan ƒ 150; een zodanige
  19. pag. 4 VR 1999, Telefoneren tijdens het rijden

    Artikel
    VRA 1999, p. 4 1999-01-01 Mw E.A.J.M. Schreuder Telefoneren tijdens het rijden VRA 1999, p. 4 Mw E.A.J.M. Schreuder Wegenverkeerswet art. 5 Bezit van mobiele telefoons en het telefoneren in de auto heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. In Nederland zijn ca 2,2 miljoen mobiele telefoons in gebruik, waarvan ongeveer 40% met een 'car-kit' in de auto is ingebouwd. De vraag die daarbij gesteld kan worden is of het telefoneren tijdens het rijden extra risico voor de verkeersveiligheid meebrengt en of een verbod op het gebruik van de telefoon tijdens het rijden noodzakelijk is. De minister
  20. pag. 65 VR 1999, Proportionele schadevergoeding: onbekend maakt onbemind?

    Artikel
    VRA 1999, p. 65 1999-03-01 Mr A.J. Akkermans In een eerder nummer van dit tijdschrift heeft Peeperkorn in een fraai betoog de handschoen opgenomen tegen de in opkomst zijnde 'proportionele leer' [1] . Daarmee doelt hij op het toekennen van een gedeeltelijke schadevergoeding in bepaalde gevallen van onzeker causaal verband. Peeperkorn oppert tegen de proportionele leer diverse bezwaren. Zij zou strijdig zijn met het leerstuk van de predispositie, en in plaats van op inzichtelijke wijze de knoop door te hakken door verdeling van het bewijsrisico, gedeeltelijke schadevergoedingen toekennen

Zoektips

  • Check of de spelling van de zoekterm klopt
  • Weet u het publicatienummer van een uitspraak of artikel, toets dan bijvoorbeeld in “2021/68”. Het publicatienummer dient dus tussen aanhalingstekens te staan. (N.B.: artikelen hebben vanaf 2011 een publicatienummer; uitspraken hebben allemaal een publicatienummer.) Om een artikel of uitspraak te vinden met een publicatienummer onder de 10 of vlak onder de 100, is het soms nodig om er een nul voor te typen. Bijvoorbeeld “2022/08” of “2021/090”.
  • Gebruik meerdere zoektermen voor een zo relevant mogelijk resultaat:
    • Zoekt u een artikel/uitspraak waarin zowel ‘auto’ als ‘stoplicht’ voorkomt, toets dan in: auto AND stoplicht
    • Zoekt u op één van de woorden, dan toetst u de woorden gewoon los in (auto stoplicht). Het zoekresultaat bevat dan alle artikelen/uitspraken/columns waarin auto en/of stoplicht voorkomt.

Nog niet gevonden wat u zoekt? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!